Kronik

Forskning viser, at overklassen simpelthen er mindre etisk end resten af samfundet

Folk i dyre biler gider ikke holde tilbage for fodgængere, og rige borgere gider ikke betale fly- og kødafgifter. Flere studier viser, at overklassen simpelthen er mindre etisk end resten af samfundet, og denne del af klassesamfundet skal vi kunne tale om, skriver gymnasielærer Jonas Paludan i denne kronik
Folk i dyre biler gider ikke holde tilbage for fodgængere, og rige borgere gider ikke betale fly- og kødafgifter. Flere studier viser, at overklassen simpelthen er mindre etisk end resten af samfundet, og denne del af klassesamfundet skal vi kunne tale om, skriver gymnasielærer Jonas Paludan i denne kronik

Mia Mottelson

Debat
3. februar 2021

Se dig for, når du krydser gaden. Det gode råd har de fleste forhåbentlig fået indprentet godt og grundigt af forældre eller pædagoger helt fra den tidlige barndom. Det er simpelthen børnelærdom.

Hvad der næppe er børnelærdom, er, at du ikke alene skal se dig for, når du krydser vejen, du bør også se nærmere på, hvilken bil der nærmer sig. Eller mere præcist, hvilken prisklasse er bilen i.

Er det en Fiat 127, så kan du trygt fortsætte over fodgængerovergangen. Er det en BMW eller en Porsche, der nærmer sig, bør du stoppe op, hvis du har livet kært.

Ovenstående opsummerer meget godt et studie fra University of Nevada, som blev udgivet i januar 2020. Forskerne bag sendte forsøgspersoner ud for at krydse fodgængerovergange, og så videooptog de situationen.

Resultaterne viste, at førerne af dyrere biler var mindre tilbøjelige til at bremse op, mens de, som sad bag rettet i billigere bilmærker, i højere grad holdt tilbage for fodgængerne.

Ikke alene det. Studiet viste også, at desto dyrere bilen var, desto mindre sandsynligt var det, at føreren holdt tilbage for fodgængerne.

Studiet fra Nevada står ikke alene. Det var en gentagelse af et forskningsarbejde udført af Berkeley University i Californien fra 2013. Her var konklusionen den samme. Førerne af dyre biler lod til at have mindre empati med fodgængerne end førerne af billigere biler. Så hvis det er en Porsche, Mercedes eller en BMW, som nærmer sig, så er det bare med at holde sig tilbage.

Succes er ens egen fortjeneste

Hvad betyder det så? Jo, alt tyder på, at der følger et bestemt værdisæt med, når man er rig nok til at købe de dyre biler. Et værdisæt, hvor fattigdom og det at være fodgænger er for tabere.

Studiet fra Berkeley med titlen »Højere social klasse forudset forøget uetisk adfærd« satte sig for at undersøge, hvorvidt det var de laveste sociale klasser eller de højeste sociale klasser i samfundet, som opfører sig mest uetisk. Resultatet var klart. De højeste sociale klasser opførte sig mest uetisk.

Men hvordan undersøger man det, og hvad betyder det?

Forskerne sendte ikke kun forsøgspersonerne ud til fodgængerovergange. De udførte også andre typer af forsøg for at bekræfte konklusionen. De satte blandt andet forsøgspersoner til at spille Matador.

Et godt spil Matador kan næsten også henregnes som børnelærdom, men forskerne satte en del benspænd op, som adskilte spillet fra, hvordan vi normalt kender det. Forsøgsperson A startede med dobbelt så mange penge som forsøgsperson B. A fik lov til at kaste to terninger, mens B måtte nøjes med en. Endelig indkasserede forsøgsperson A flere penge ved at passere start, end person B gjorde.

Spillet var sat op på en sådan måde, at det reelt kun var forsøgsperson A, som kunne vinde spillet.

Den mest tankevækkende iagttagelse kom efterfølgende. Dem, der havde spillet Matador i rollen som forsøgsperson A, blev spurgt om, i hvor høj grad de have fortjent at vinde. De rapporterede, at de havde fortjent sejren. Sejren blev altså tilskrevet egne evner, og forsøgspersonen så bort fra de strukturer, som havde betinget sejren.

Klasse og klimaafgifter

De øvrige dele af studiet pegede i samme retning, hvad enten det drejede sig om ærlig afrapportering af terningekast eller til spørgeskemaundersøgelser, hvor forsøgspersonerne direkte blev konfronteret med uetiske valg og spurgt, hvordan de ville forholde sig i en lignende situation.

Resultatet var det samme. De forsøgspersoner, som tilhørte de højeste sociale klasser (i Matadorspillet), var i stand til at overbevise sig selv om, at de havde fortjent sejren, og de var mindre ærlige. De abonnerede grundlæggende på det samme værdisæt, som gør nogle bilister mindre tilbøjelige til at holde tilbage for fodgængerne.

Konklusionen blev den, at med rigdom følger et bestemt værdisæt, hvor rigdommen i høj grad henføres til personlige evner og ikke til de strukturer, som giver de øverste sociale klasser fordele.

Forsøgspersonerne besad altså en stærk og udpræget egoistisk tendens, som sat på spidsen fik dem til at konkludere, at fattigdom er selvforskyldt, at fattigdom er for tabere.

De to nævnte studier er fra USA, og man kan derfor hævde, at de ikke kan overføres direkte til danske forhold. Alt andet lige er uligheden væsentlig større i USA, end den er i Danmark, hvilket helt sikkert er et rimeligt forbehold, men må tage.

Ikke desto mindre kan vi få et indblik i, hvordan de øverste sociale klasser i Danmark ser på sig selv og deres plads i verden, ved at gribe fat i Det Danske Valgprojekt som gennemføres af Aalborg Universitet. Den seneste undersøgelse er fra 2019 og her skal fremhæves to eksempler.

I en spørgeskemaundersøgelse blev respondenterne stillet over for udsagnet: »Der bør indføres en klimaafgift på oksekød.«. Ser vi på respondenternes svar og sammenligner dem med deres oplyste årsindkomst, tegner der sig et interessant mønster. Vi kan her sammenligne den fattigste gruppe (som tjener mellem 0-99.999 kr. om året) med den rigeste gruppe (som tjener over 1.000.000 om året).

I førstnævnte gruppe erklærede 39,5 procent sig enten »helt enig« eller »delvist enig« i udsagnet. Blandt de rigeste af respondenterne erklærede 15,5 procent sig »enige« eller »delvist enig«.

Blandt respondenterne med den laveste årsindkomst var der samlet set 31,8 procent, som erklærede sig helt eller delvist uenige i udsagnet, mens det blandt de rigeste samlet set var 63,4 procent, som var helt eller delvist uenige.

Kort sagt: De rigeste respondenter, som i sagens natur ville have bedst mulighed for at betale klimaafgiften, er stålsatte modstandere af at indføre den.

Er fattigdom for tabere?

Det samme gør sig gældende, hvis vi ser på afgifter på flyrejser. Respondenterne blev stillet overfor følgende udsagn, de skulle forholde sig til: »Der bør indføres klimaafgifter på flyrejser«.

21,5 procent af de fattigste respondenter erklærede sig helt eller delvist uenige i udsagnet, mens de rigeste respondenter var absolutte topscorere i uenighed. Hele 63,4 procent erklærede sig helt eller delvist uenige i, at der bør indføres klimaafgifter på flyrejser.

Det fortæller os en række ting. For det første at der er intet, som tyder på, at der er tale om et amerikansk fænomen. Det eksisterer også i det Danmark, hvor vi ofte priser os over at være præget af stor lighed. Det er bare ikke rigtigt. Også i Danmark er der markante klasseskel, og det har vi en tendens til at glemme eller for nogles vedkommende bevidst overse.

For det andet er det tydeligt, at vi bliver nødt til at tale om disse klasseskel. Hvad gør klasseskellene ved os, og hvordan kommer de til udtryk?

For det tredje: Hvordan kan vi gøre op med overklassens egoisme og skabe et samfund, som i højere grad er præget af lighed?

For det fjerde, som en direkte konsekvens af undersøglesen i valgprojeket, så er det tydeligt, at eksempelvis klimaproblematikken ikke løses af de rigeste i vores samfund. Det er en kollektiv opgave, som overklassen ikke lader til at ville byde ind på. Er fattigdom for tabere? Det kommer helt an på hvem du spørger, og hvor meget de selv har stående på deres bankkonto.

Jonas Paludan er gymnasielærer og medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Allan Nørgaard Andersen

Det er interessant at Johan Paludan her viser, at undersøgelser bestyrker det indtryk man selv kan have: Jeg kører jævnligt nordpå fra København ad Helsingørmotorvejen. Og jeg har igen og igen erfaret at hvis jeg kører i yderbanen, fordi jeg vil overhale fx noget langsomtkørende tung trafik, men selvfølgelig overholder de 110 km fartbegrænsning, ja, så lægger mere jævne bilers førere sig bare pænt bagved, holder behørig afstand og anerkender at sådan skal det være, indtil jeg fx kører ind i inderste bane når der bliver plads - og så kører de som regel ind bag mig. Men dyre bilers fører kører som regel helt op i bagenden af mig, med uforsvarlig kort afstand, og man skal holde hovedet koldt for at fastholde at man først drejer ind i inderbanen, når det er fuldt forsvarligt. Derefter drøner den dyre bil forbi med 120 - 130 km. Og når så hurtigt frem til at presse den næste lovmedholdige bilist.
En gang troede jeg at det var mine mulige fordomme, der gav mig en skæv vinkel på tingene, men nu har jeg accepteret at sådan er det bare.
Men fint at få indtrykket underbygget af forskningen.
Man skal bare lige tænke på at det jo også fortæller at disse mennesker hverken har deres eget eller andres liv særlig kært - det har længe været det, der undrer mig mest.

Mikkel Møldrup-Lakjer, Anders Graae, Klaus Lundahl Engelholt, Henrik Petersen, Kjeld Pedersen, Bjarne Andersen, Klaus Ipsen, Signe Hansen, olivier goulin, Claus Høeg, Peter Høivang, Alvin Jensen, David Breuer, Marianne Jespersen, Mette Johansson, Jeppe Lindholm, Jack Melchior, Henriette Bøhne, Estermarie Mandelquist, Elisabeth Andersen, Jakob Silberbrandt, Viggo Okholm, Jacob Johansen, Inger Jensen, Niki Dan Berthelsen, Steffen Gliese, Lars-Bo Andersen, Morten Reippuert Knudsen, Uffe Gammelby, Martin Bæksgaard Jakobsen, Margit Lund Christensen, Winnie Stærke, Per Christiansen, Dorthe Meyer, Per Klüver, Sofie Jørgensen, Arne Skov, Anne-Marie Krogsbøll, Claus Bødtcher-Hansen, Thomas Tanghus, Mogens Holme, Steen K Petersen, Marianne Stockmarr, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Ib Christensen, David Zennaro, Carsten Juelsbo, Bjarne Jensen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Lillian Larsen og søren ploug anbefalede denne kommentar

Kan desværre ikke påstå, at ovenstående konklusion kommer bag på mig. Helt og aldeles i overensstemmelse med 77 års livserfaring. Og det bliver bare værre og værre! De lavere klasser er presset ud af de såkaldte repræsentative politiske organer. Her sidder overklassen og højeste middelklasse.

Klaus Lundahl Engelholt, Carsten Wienholtz, Klaus Ipsen, Charlotte Ardal, Peter Høivang, Alvin Jensen, Erik Winberg, Marianne Jespersen, Jeppe Lindholm, Jack Melchior, Egon Stich, Estermarie Mandelquist, Niki Dan Berthelsen, Steffen Gliese, Lars-Bo Andersen, Uffe Gammelby, Hanne Ribens, Per Christiansen, Per Klüver, Anne-Marie Krogsbøll, Thomas Tanghus, Mogens Holme, Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen, Marianne Stockmarr, Katrine Damm, Bjarne Jensen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og søren ploug anbefalede denne kommentar
Ingeborg Hesselager

Tak for tankevækkende artikel. Eksemplet med Fiat 127 er lidt spøjst, da produktionen af denne populære model ophørte i 1987, og således opfylder betingelsen for at kalde sig "Veteranbil". Man må håbe, at Paludans gymnasiaster udsættes for mere nutidige eksempler . Peter Johansen

Alvin Jensen, Henriette Bøhne, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Thomas Andersen, Per Klüver, jens peter hansen, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Niels Erlinger

Et andet amerikansk universitet, lavede engang et lignende forsøg.

Her lod man forsøgspersoner gå over for rødt, i meget trafikerede lyskryds i New York.

Og her blev forsøgspersonen iklædt forskelligt tøj.

Hvis forsøgspersonen var iklædt tøj, som om vedkommende var hjemløs, var der ikke nogen, som fulgte efter over for rødt.

Men var forsøgspersonen iklædt tøj, som signalerede velstand og rigdom var der mange, som fulgte med over for rødt.

Man konkluderede efterfølgende, at almindelige mennesker var mere tilbøjelige til at begå lovovertrædelser, hvis det var en velstående og succesfuld person, som tog initiativet.

Modsat var der ikke ret mange, som fulgte efter en, som udstrålede armod og fiasko.

Carsten Wienholtz, Bjarne Andersen, Signe Hansen, Charlotte Ardal, olivier goulin, Alvin Jensen, Henriette Bøhne, Estermarie Mandelquist, Jakob Silberbrandt, Claus Nielsen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Lars-Bo Andersen, Uffe Gammelby, Hanne Ribens, Bjørn Pedersen, Per Christiansen, Dorthe Meyer, Hanne Utoft, Sofie Jørgensen, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen, Inge Lehmann og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Nej, de rige VIL bare IKKE af med pengene.

Så må vi jo tage dem fra dem.

Omfordeling, skatter, og ja - afgifter.

Jeg tror så ikke på, at fx kødforbrug og flyrejser kan nedsættes markant uden ---- Rationering!
- Ja, puha, men realistisk set...

Bjarne Andersen, Tráin Nónklett, Alvin Jensen, Erik Winberg, Marianne Jespersen, Carsten Munk, Estermarie Mandelquist, Steen K Petersen, Lillian Larsen, Jan Nielsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Uffe Gammelby, Lars Løfgren, Hanne Utoft, Per Selmer, Anne-Marie Krogsbøll, Thomas Tanghus og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

Hvis det ikke var for, at over- og den øverste middelklasse ville flippe skråt ud, og overdøve alt andet, synes jeg rationering er en glimrende idé.

Carsten Wienholtz, Bjarne Andersen, Tráin Nónklett, Per Torbensen, Alvin Jensen, Birgitte Johansen, Carsten Munk, Mette Johansson, Jacob Johansen, Steen K Petersen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Margit Lund Christensen, Per Christiansen, Hanne Utoft og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Hvad sker der så med mennesker, der engang har været fattige, og som bliver rige?
Såkaldte "nyrige"... Er de så mere ydmyge og klassebevidste, fordi de jo netop hat set verden i underklassens etisk overlegne perspektiv.

Bjørn Pedersen, Bjarne Andersen, Alvin Jensen, Bent Nørgaard, Lillian Larsen, Steffen Gliese, Per Christiansen, Sofie Jørgensen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Det kunne være interessant, at få gentaget fodgængereksperimentet i Danmark. For her kunne der være meget store forskelle i forhold til USA. Vi er oplært i at tage hensyn til bløde trafikanter, og vi har sikkert flere fortove og fodgængerfelter end man har i Nevada.
Og så undrer det mig, at der overhovedet er nogle, der er imod skat på flyrejser. Det er dog trods alt en vigtig faktor mht. CO2. Jeg kikkede nærmere på tallene. Det var kun i indkomstgruppen 800.000-899.999 kr. der var flertal for skat på flyrejser (50.7%) målt som helt eller delvist enig i udsagnet. Modstanden (helt eller delvis uenig) var mindst i gruppen med den næstlaveste husstandsindkomst (17,1% i indkomstklasse 100.000-149.999 kr. ) og over 30% i alle indkomstgrupper over 900.000 kr.
Tak til artiklens forfatter for at have gjort i hvert fald mig opmærksom på Det Danske Valgprojekt. Der er mange spændende data.

Inge Lehmann, Alvin Jensen, Birgitte Johansen, Steffen Gliese og Per Christiansen anbefalede denne kommentar

Overklassen har altid kørt os ned, i enhver forstand.
Revolutionen starter mandag, med forbehold for regn.

Kristian Spangsbo, Carsten Wienholtz, Nicholas Nyrop Vinthen, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, Mette Johansson, Estermarie Mandelquist, Jacob Johansen, Janni Iversen, Lillian Larsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Jens Thaarup Nyberg, Niels Bønding, Per Christiansen, Dorthe Meyer og Søren Dahl anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Hvorfor stole på overklassens forskere?

Jeg (og mange med mig) stoler ikke på overklassen. Og jeg (og mange med mig) er bevidst om, at "forskere" er en del af "overklassen".

Så vi stoler ikke på forskere. Men vi kan bruge RET lang tid på at overbevise hinanden om, at vi ikke stoler på hinanden og på forskere. I længden bliver det trættende, og så dør vi heldigvis og lader andre om at irritere sig over livet.

Thomas T. Jensen

It’s good to be king!"
Kongen leve! ;-)

Maj-Britt Kent Hansen

Indlægget får mig til at tænke på det DR-tv-program forleden, som handlede om den velhavende advokat Christian Kjær, som har fået taget kørekortet - efter bevidst??? påkørsel af en person. Meget andet var han også blevet frataget. Herunder et ridderkors. Nu ville han flytte til Schweiz.

Dernæst kom jeg til at tænke på nogle af min egne trafikoplevelser. Tre gamle fodgænger-erfaringer og en cyklist-erfaring:

1. New Yorkere står sjældent og venter på grønt lys. De krydser gaden, når de kan. Sådan var det i det mindste i 70'erne, hvor jeg boede der.
2. I 80'erne boede jeg så i London. Efter flere gange at have oplevet, at en bilist kørte rundt om hjørnet, mens jeg mente, at det var min tur til at krydse gaden i fodgængerovergangen, så gav jeg bilisten fingeren. Det skal man ikke gøre, og jeg gjorde det kun denne ene gang, for bilisten steg ud af sportsvognen og truede rigeligt blot med sit kropssprog. Jeg fortrak - og han var vist i øvrigt i sin gode ret rent trafikalt.
3. Under en ferie på Færøerne i begyndelsen af 2000-tallet stod jeg af og til ved gadehjørner i Torshavn - uafklaret med om jeg skulle gå til højre eller venstre. Bilerne standsede og førerne vinkede mig venligt frem. Jeg måtte flere gange krydse gader, jeg ikke havde drømt om at skulle krydse.
4. Og endelig cyklede jeg på Christianshavn på cykelstien med en pizza på bagagebæreren. Nu kom en anden cyklist på tværs ind på cykelstien. For at undgå sammenstød tillod jeg mig at gøre opmærksom på min eksistens ved at bruge ringeklokken, hvilket man skal være meget tilbageholdende med, da det kan provokere voldsomt. Vedkommende råbte da også, at han ville "knalde mig og min pizza i Voldgraven.

Klaus Ipsen, Per Torbensen, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Henriette Bøhne, Jacob Johansen, Inger Jensen, Tina Peirano, Malene Wiinblad, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Per Christiansen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

For nogle år siden læste jeg en artikel, skrevet af en sociologistuderende (AFAIR), som havde målt empati (hvordan?) blandt forskellige universitetsstuderende. Konklusionen var at de tre studier man fandt mindst empati på var jura, statskundskab og økonomi. Dog bør man ikke generalisere. Jeg kender indtil flere søde og rare mennesker fra alle tre studier :)

Jens Thaarup Nyberg, Charlotte Ardal, Per Torbensen, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Thomas Tanghus, Marianne Jespersen, Henriette Bøhne, Estermarie Mandelquist, Elisabeth Andersen, Jan Nielsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Jens Christian Jensen, Steen K Petersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Joachim Sperling

Indlægget postulerer basalt set at rige er dumme svin og fattige er gode mennesker. Er vi ikke kommet videre?

Anne Nielsen, Ole jakob Dueholm Bech, Morten Højbjerg Sørensen, Bent Nørgaard, Per Torbensen, Jens Thaarup Nyberg, Thomas Andersen, Rikke Nielsen, jens peter hansen og Jens Christian Jensen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Nej vi er jo netop ikke kommet videre, vi skal have gjordt noget ved den udfording, at overklassen og den øvre middelklasse simpelthen har store menneskelige mangler, etisk og er mere moralsk anløben, end resten af samfundet.

Mogens Holme, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Birgitte Johansen, Egon Stich, Hanne Utoft, Troels Brøgger, Steffen Gliese, Arne Albatros Olsen og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Jeg anfægter umiddelbart ikke den overordnet præmis, MEN der er en tendens til at nogle folk putter alle i samme kurv og generalisere.

Jeg kører i en stor Audi. Er jeg så et dumt svin, Steen ? Eller er det måske mere nuanceret.

Viggo Okholm, Bent Nørgaard og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Joachim Sperling

"Indlægget postulerer basalt set at rige er dumme svin og fattige er gode mennesker. Er vi ikke kommet videre?"

Meget enig. Også derfor mit eksempel på den nyrige. Fordi etikken nok ikke varierer så meget mellem de forskellige sociale lag - f.eks. ift. sort arbejde - beløbets størrelse kunne. Det kunne give lige så meget mening, at påstå, at en køber af en Fiat 127, som person, er mere hensynsfuld end en køber af en BMW. Ligegyldig social indplacering. Og specielt i Danmark, hvor de fleste (også de fleste rige) allerede bidrager til fællesskabet, skal man passe på med at benytte sig af sådanne postulater. Og jeg kan da godt forstå, hvis danskere værgrer sig ved hele tiden at skulle spytte mere i statskassen, fordi alle allerede bidrager meget.

Morten Balling

@Joachim Sperling

En af grundene til at vi ikke er kommet videre er at begreber som "dumme svin" eller "gode" stadig ikke har en definition vi kan blive enige om. Generelt ved de fleste mennesker alt for lidt om etik. Filosofi er proppet med svære ord og man skal acceptere at logikken styrer hårdt, men det filosofien kan dele op i talrige ismer mm. er dybest set bare det vi alle går og grubler over. Såsom det gode og det onde. Filosofien er god til at stille spørgsmål og skabe debat, men den har meget få svar.

Rig eller fattig er til gengæld relativt let at definere: Kloden tilbyder menneskeheden x ressourcer som skal deles mellem y mennesker. Det gør vi ikke bare ved at dividere. Nogle argumenterer for, hvorfor lige netop de bør have en større del af x end x/y, mens andre argumenterer for at de bør op og have en større del af x fordi deres del er mindre end x/y.

Man kan være liberalist og mene at den bedste etik er den som kommer en selv til gode, og biologisk kan man argumentere at nogle mennesker er bedre til at rage ressourcer til sig end andre. På det punkt adskiller vi os ikke fra andre organismer.

Hvor vi adskiller os fra en amøbe er at evolutionen har ført til at vi i dag fungerer bedre i flok end som en mængde af individer. Det kan bla. spilteori bevise empirisk. Gruppen som deler lige fungerer bedre end gruppen som kun tænker på egen overlevelse (/forplantning). Endnu bedre fungerer en flok hvor man officielt deler lige, men hvor nogle få afprøver grænser, hvis det samtidig har konsekvens når snyd opdages af flokken. Det minder umiddelbart om noget jeg kender.

Lene Eriksen, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Lars-Bo Andersen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Strengt taget: Endnu bedre fungerer -> Endnu "bedre" fungerer

Niels Johannesen

Der synes at være det metodiske problem at man ikke umiddelbart kan slutte fra "stor bil" til "høj indkomst" - kunne man forestille sig at der er et segment af hensynsløse skiderikker i alle indkomstgrupper og at disse skiderikker også er tilbøjelige til at bruge en forholdsvis stor del af deres budget på bling-bling biler. Hvis det er tilfældet, kan det jo muligvis forklare korrelationen mellem dyre biler og hensynsløs kørsel.

Kim Houmøller, Ole jakob Dueholm Bech, Per Torbensen, Alvin Jensen, Søren Dahl og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

@Rikke Nielsen
Der burde vel ikke være en forskel mellem 'gammel-rige' og 'ny-rige' al den stund at postulatet er, at der er en direkte korrelation mellem rigdom og uetisk/egoistisk opførsel.

Forskellen er måske snarere, at 'gammel-rige' ofte ser skævt til 'ny-rige', fordi 'ny-rige' ikke bærer den rette 'kultur' med sig og derfor bliver opfattet som primitive, ja måske ligefrem vulgære. Den slags går de meget op i ude i Hellerup.

Et andet interessant spørgsmål er om der er en forholdsmæssig korrelation, altså om større rigdom også medfører en tilsvarende mere uetisk/egoistisk opførsel. I så fald må Jeff Bezos være jordklodens absolut største dumme svin....:-)

Hvis man i øvrigt køber præmissen....

Daniel Joelsen, Bjørn Pedersen, Morten Balling, Signe Hansen, Per Torbensen, Inge Lehmann, Alvin Jensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Jamen, det er jo også dem, som ejer verden. Ifølge dem selv. Jeg holder gerne tilbage for andre. Bare ikke for BMW'er, Audi'er og Porche'er og lignende. Møder jeg sådan en, giver jeg bare gas eller kører ekstra langsom. Alt efter, hvordan jeg kan være mest i vejen. Det har jeg haft mange "sjove" oplevelser ud af. For jeg kender godt typen bag sådan et rat. Og de kan blive rigtig sure. Men det kan jeg også. Og det kommer ofte bag på dem, da de er vant til, at når bare de sætter en sur og vred mine op, så har det overtaget. Men altså ikke her hos mig i min gamle slidte kasse. Det er nærmest en sport :-)

Marianne Bertelsen, olivier goulin, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Troels Brøgger, Anne-Marie Krogsbøll og Lars-Bo Andersen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

...Man kunne også bare sige rød og blå blok. Her vil der sikkert kunne registreres en lignende adfærdsforskel.

Maj-Britt Kent Hansen

Jeff Bezos har trukket sig, men om han ligefrem er gået i kloster, vides ikke.

Jeppe Lindholm

Det er ligeledes først og fremmest den type menneske som har taget magten og som således er hovedansvarlige for, at der ikke er blevet reageret på klimaforandringer i tide de seneste 40 år, hvor det har været en kendt kendsgerning, at menneskeskabt udledning af drivhusgasser iværksætter en katastrofal klimaforandring.

Mogens Holme, Inge Lehmann, Alvin Jensen og Birgitte Johansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nyrige er som regel værre, fordi de lever med forestillingen om, at alle andre jo også bare kunne...
Det er lidt anderledes med folk, der oplever egentlig social mobilitet i kraft af uddannelse: dér så vi i første generation velfærdssamfundets idealistiske arkitekter, men i løbet af et par generationer var baggrunden udvisket, og vi står nu med den så ofte omtalte forskel på akademikerbørn og andre i skolen, selvom et altså kun er bedsteforældre eller endog forældre, der kommer fra en anden baggrund.
Mht. kørsel er det dog måske sådan, at der også er en vis klasse- eller snarere standsbevidsthed på spil, for hvis man vil over i fodgængerovergangen på Grønningen, hvor der ikke er lyskryds, holder folk stort set altid tilbage. Jeg ved også, at Nordsjælland muligvis er det bedste sted i landet at blaffe.

Eva Schwanenflügel

"For et stykke tid siden skrev jeg indlægget: Hvorfor er fattige mennesker egentlig så dumme? Over 150.000 læste med og fandt ud af, at overskriften dækkede over noget andet end at pege fingre.

Nemlig at menneskers beslutninger i overraskende høj grad er baseret på den lokale kontekst. Jeg lovede dengang at vende tilbage med et nyt indlæg. Om de rige svin.

Her er det."

"Morten Münster: Hvorfor er rige mennesker egentlig dumme svin?"
www.mortenmunster.com/hvorfor-er-rige-mennesker-egentlig-dumme-svin/

Mogens Holme, Alvin Jensen, Steffen Gliese og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll
Alvin Jensen, Steffen Gliese, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Enormt spændene artikel fra Zetland:

"HVORDAN VILLE DU ændre dig, hvis du fik mere magt?

Tænk på dig selv i en magtfuld lederstilling.

Du forestiller dig måske, at du stadig ville være den samme: stadig fornemme, hvordan andre har det, stadig være god til at lytte, stadig være empatisk og hensynsfuld. Men du tager formentlig fejl. Du ville ikke være den samme.

Nyere forskning peger nemlig på, at de fleste mennesker ændrer sig, når de får øget magt. Ikke i løbet af nogle år, men simpelthen lige med det samme – idet de mærker følelsen af magt.

Magt hæmmer de empatiske centre i hjernen, den gør os mere grådige, mere afstumpede, mere dominerende, mindre lyttende, viser forskning inden for både socialpsykologi og hjerneforskning. Nogle af de kvaliteter kan til en vis grad være nyttige; statsministre, erhvervsledere, dommere og undervisere er nogle gange nødt til at skære igennem og lade deres vilje være lov. Men når man kigger på de mange undersøgelser, peger de entydigt i retning af, at det ofte kammer over, og at ændringen sker overraskende let.

Når vi føler os magtfulde, er vi dårligere til at aflæse ansigtsudtryk. Vi har sværere ved at se tingene fra de andres perspektiv. Vi vil hellere fortælle end lytte. Vi afbryder og dominerer samtaler. Vi taler ned til andre og kører mere råddent i trafikken. Vi tager mere fra kagefadet og smasker endda mere, når vi spiser. Vi tager slik fra børn!

Ja, det lyder som rene og skære fordomme, hvis ikke det lige var, fordi disse mekanismer er blevet bekræftet i utallige forsøg. Magt korrumperer. Magt gør os til nogle usympatiske røvhuller. I hvert fald, hvis vi ikke passer på.

En af de førende forskere inden for magtens socialpsykologi er professor Dacher Keltner fra Berkeley-universitetet, der ud over at have stået for en del af de konkrete forsøg også har skrevet bogen The Power Paradox. Jeg har både læst bogen og kort talt med Keltner over telefonen om magtens paradoks. Hans vigtigste pointe er denne:

“Magtens paradoks er, at man som regel får magt ved at arbejde for det fælles bedste. Men meget ofte kan man se, at når folk så har fået den magt, så misbruger de den.”

Læs videre her:
www.zetland.dk/historie/s8DPyrMy-ae2KvJdE-288b1

olivier goulin, Ruth Sørensen, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, Anne-Marie Krogsbøll, Estermarie Mandelquist, Lillian Larsen, Steffen Gliese, Steen K Petersen og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Det er jo som bekendt altid en sandhed og undtagelser fra denne, vores Lars Larsen havde mange gode holdninger til det med skat, her er 3 af dem:

»Jeg har altid været glad for at betale skat og har gjort det med glæde. For jeg lærte i mine unge dage, at jo mere skat man betalte, jo mere havde man tjent, og det er i store træk rigtigt,« siger han

jeg føler, at de er nogle forrædere, dem, der tjener en masse penge i Danmark og så stikker af til udlandet. Det var det sidste, som jeg kunne finde på. Overhovedet,« understreger Lars Larsen.

»Jeg skal ikke udlevere nogen, men det er jo et velkendt fænomen. Danmark har givet dem det hele, og så vil de ikke betale skat. På den måde kan samfundet ikke hænge sammen. Hvordan skulle vores velfærd ellers have nogle af de bedste systemer i verden i forhold til eksempelvis undervisning og sundhed, hvis ikke man ligesom er med til at få samfundet til at fungere,« spørger dynekongen på sindigt jysk med sin let gnæggende stemme.

JCJ@ skriver;

Jeg kører i en stor Audi. Er jeg så et dumt svin, Steen ? Eller er det måske mere nuanceret.

Kender dig ikke, så jeg ved ikke om jeg synes du er et dumt svin, men kan sige, at jeg ikke synes det skal gå ud over de stakkels svin, de lider i forvejen rigtig meget her i Danmark, og jeg/vi har endda 2 Audier

Ditte Jensen, Per Torbensen, Viggo Okholm, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Dette vakte opmærksomhed: https://da.wikipedia.org/wiki/En_rig_mand

Alvin Jensen, Steen K Petersen, Maj-Britt Kent Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Problemet er at jo mere rig OG MAGTFULD man bliver, jo mere ryger éns etik.

Alvin Jensen, Birgitte Johansen, Elisabeth Andersen, Ib Christensen, Steen K Petersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Hvis da ikke man er en sociopat/psykopat/narcissist til at begynde med, når man går efter planen, og får en masse utilfredse mennesker til at bakke op om én..

Inge Lehmann, Alvin Jensen, Ib Christensen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Et eller andet sted er der nu også en samfundsmoral, en tidsånd og en mentalitet involveret, synes jeg, at jeg har oplevet. Det var jo en grim oplevelse, at vi i 80erne allesammen faktisk forstod, at liberalismens patologi med at gøre alt op i abstrakte værdier (penge) var en fare for ethvert samfund - blot for at se, hvordan det umærkeligt overtog og i dag har inficeret alt og alle.

Charlotte Ardal, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, Elisabeth Andersen, Ib Christensen, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PPS. Det er sandsynligvis derfor, den gode socialisme aldrig er blevet indført.

Eva Schwanenflügel

Steffen, hvad mener du dog?
Det var da der Muren faldt at liberalismen gik sin sejrsgang efter alverdens protester imod den...?

Inge Lehmann, Alvin Jensen, Ib Christensen, Steffen Gliese og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Mht til magt, så læg mærke til Mette Frederiksen:

www.nyheder.tv2.dk/2021-02-03-mette-frederiksen-delte-billede-af-sin-mak...

Før Mette fik magt som hun havde agt, var hun en højtråbende rebel, der forlangte mere demokrati.
Og hun var i hjørnet for udlændinge.

Det kan man vist godt antage er passé.

Inge Lehmann, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Ib Christensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Lidt uheldigt med biler. Pga BMW, Audi og Mercedes er ikke længere nødvendigvis typiske biler for rige mennesker. De er faktisk oftere foretrukket af wannabee-rige, eller direkte af samfundsgrupper som IKKE er rige.
Men det er stadig et velkendt faktum at rige mennesker ikke føler de behøver overholde loven, og at de oftere mener at deres egen succes skyldes vilje og egenskaber, og ikke deres forældres penge/kontakter

Inge Lehmann, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, John S. Hansen, Elisabeth Andersen, Ib Christensen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Eller, Piet Aagaard: alle de mennesker, der forærer store lunser af deres afmålte tid på jorden til at hjælpe dem med at proppe penge i lommen.

Nicolaj Ottsen

Hvorfor er enhedslisten så optaget af, at inficere den danske virkelighed med amerikanske problemer ? A solution in search of a problem ?

Artiklen er præget af ideologisk "tænkning". Den leder efter eksempler, "videnskab", der bekræfter en apriori givet konklusion, men glemmer i farten, at man ikke kan ophøje sammenfald til sammenhæng, at korrelation ikke indikere kausalitet. Når Pia Kjærsgaard gør det er det racisme, når Jonas Paludan gør det er det ?

Det er f.eks absurd at konkludere, at folk er egoister, hvis de er imod afgifter på kød og flyrejer. Det er en meget doven og unuanceret indstilling til verden, bare at konkludere, at folk man er uenige med er egoister.

George Orwell kommer i tankerne, "they don't love the poor, they just hate the rich".

Niels K. Nielsen, Rikke Nielsen, Niels Johannesen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Hvad med Tesla? Er det dyrt nok?

Alvin Jensen, Ib Christensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@ Niels Erlinger
Yep - Trump er jo også særdels velklædt !

Jeg mener at salig Prins Henrik engang har udtalt, at det at være adelig, forpligter - det synes jeg er en nobel holdning.

Per Torbensen, Alvin Jensen, Steffen Gliese, Ib Christensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Dan D. Jensen

Noblesse oblige?

Steffen Gliese, Dan D. Jensen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Fantastisk så mange morsomme bidrag og "gode" kommentarer. Bliver i godt humør og nævner lige en enkel af Rikke Nielsen der blandt andet skriver:

"Og jeg kan da godt forstå, hvis danskere værgrer sig ved hele tiden at skulle spytte mere i statskassen, fordi alle allerede bidrager meget"

Rikke måske du skulle tænke over, hvorfor der er så mange ikke særlige fattige revisorer. Måske du skulle overveje at skifte revisor.

Inge Lehmann, Rikke Nielsen, Steffen Gliese og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Får efterhånden et indtryk af, at der ikke er så meget af "når skidt kommer til penge" Men mere at vores samfund/system fremmer at skidt kommer til penge.

Niels Johannesen

@ Morten Balling

"For nogle år siden læste jeg en artikel..."

Det er simpelthen så tyndt det der - "Jeg har engang læst i en bog..." starter en af Lille Virgils gode venner halvdelen af sine sætninger og så kommer der et eller andet vrøvl ud. Det her er ikke meget bedre.

Steen K Petersen

Niels Johannesen@
Forøvrigt, hvad synes du om artiklens indhold? eller er du bare ude på tynd is.

Torkil Forman@
Tak for at sætte spot på skabs skribentens oprigtige holdninger.

Jens Christian Jensen

Jeppe Lindholm 18.18
"Jamen, det er jo også dem, som ejer verden. Ifølge dem selv. Jeg holder gerne tilbage for andre. Bare ikke for BMW’er, Audi’er og Porche’er og lignende. Møder jeg sådan en, giver jeg bare gas eller kører ekstra langsom. Alt efter, hvordan jeg kan være mest i vejen. Det har jeg haft mange "sjove" oplevelser ud af. For jeg kender godt typen bag sådan et rat. Og de kan blive rigtig sure. Men det kan jeg også. Og det kommer ofte bag på dem, da de er vant til, at når bare de sætter en sur og vred mine op, så har det overtaget. Men altså ikke her hos mig i min gamle slidte kasse. Det er nærmest en sport :-)"

En helt igennem tåbelig måde at handle på. At skære alle mennesker der kører BMW’er, Audi’er og Porche’er over en kam direkte idiotisk. Det svarer til at folk der ser et menneske med mørk hud udskammer og genere vedkommende udelukkende pga. hudfarven og indgroet fordomme.

Jeg sammenligner folk der handler sådan med folk der er racistiske. Hvorfor nogle folk har en glæde ved at handle på den måde er mig en gåde. Det må være ulykkelige mennesker uden glæde og sol i deres liv.

Nu må I for h...... lære det. Vi får IKKE en bedre verden ved at udskamme hinanden.

"Vi får IKKE en bedre verden ved at udskamme hinanden" siger Jens Christian Jensen, idet han slutter formaningerne af sine meddebattører med følgende udskamning: "Nu må I for h...... lære det", og det har han jo helt ret i.

Sider