Læserbrev

Indtænk delebilordninger i infrastrukturen, når der bygges nye boliger i byen

Vi skal omstille til en byplanlægning med fokus på bæredygtig transportadfærd. Man bør indtænke delebilordninger, når der bygges ny infrastruktur i byen i stedet for traditionel privatbilisme. Det er bedre for bymiljø, økonomi og klima, skriver bestyrelsesmedlem i Københavns Delebiler Tone Høybye i dette debatindlæg
Debat
5. februar 2021

Bilparkerne i vores storbyer synes på forunderlig vis kun at vokse og vokse. Lange køer og bilkaos i myldretiden, luftforurening over byen, indædt kamp om p-pladserne og parkerede biler langs alle små og store veje. Det er scenarierne. Men sådan behøver det ikke være.

I Københavns Delebiler støtter vi en byplanlægning med fokus på bæredygtig transportadfærd, grønne områder, plads til leg, bynatur og lokal biodiversitet. Ud med bilerne og ind med grønne rekreative byrum, brede cykelboulevarder og kun få og smalle vejbaner til den kollektive transport. Det gennemførte kanalprojekt i Aarhus og visionen om genskabelsen af Ladegårdsåen i København er gode eksempler på by- og trafikudviklingsprojekter, der har mennesker frem for biler i centrum.

Vi kan ikke komme uden om bilerne, men vi skal deles om dem, og de skal ind i et tæt forankret net af mange forskellige mobilitetsformer. Vi kan ikke fortsætte som i dag, hvor vores biler holder stille 95 procent af tiden, og vi sidder 1,13 person i hver bil i myldretidstrafikken. Det er uholdbart og uøkonomisk.

Københavns Kommunes mulige nye overborgmester Sophie Hæstorp Andersen har i Politiken proklameret nedlæggelsen af en tredjedel af parkeringspladserne i København. Den udvikling bifalder Københavns Delebiler. Men det kan ikke stå alene.

Nye boligformer skal have tilknyttet deres egne delebilordninger med faste delebiler nede på parkeringspladsen. Når eksempelvis Bispeengbuen engang er væk, og nyt boligbyggeri skyder op, skal delebiler – ikke privatbiler – indtænkes i infrastrukturen. Men også eksisterende boligformer skal omlægge til delebiler. Kun på den måde vil Sophie Hæstorp Andersens vision blive et realistisk scenarie.

Og sådan kan vi som byboere stadig have nem adgang til en bil, samtidig med at vi driver vores by i en grønnere retning. Det skylder vi os selv og vores børn.

Af Tone Høybye, bestyrelsesmedlem i Københavns Delebiler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Ak ja, på P-pladsen overfor i det store nybyggeri holder to delebiler. Der holder de ofte og godt, mens P-pladser og P-huse fyldes med privatbiler, for som en af administratorerne af bydelen bemærkede om udvidelsen af antal P-pladser: "folk har jo flere biler end vi havde regnet med."
... hvis nogen skulle være i tvivl om hvor skoen trykker.