Intermetzo

Ishøj i Kolding

Når smitten forbindes med uønskede vantro
Sørine Gotfredsen er forfatter og sognepræst.

Sørine Gotfredsen er forfatter og sognepræst.

Ulrik Hasemann

Debat
26. februar 2021

Præsten Sørine Gotfredsen plæderede i søndagsberlingeren for, at vi ikke lægger vores skæbne i hænderne på videnskaben. Coronaen skal derimod få os til at indse, hvor megen gådefuld livskraft vi bærer rundt på, begribe livets skrøbelighed og dødens realitet samt fatte religionens betydning for erkendelsen af os selv som åndsvæsener.

I erhvervsmæssig interesse er det naturligt for en fastansat gejstlig at fremhæve sit vellønnede ståsted, når lejlighed byder sig. Bekymringen melder sig, når kirken med fortsat vigende medlemstal kæmper for at få flere folk ind på de umagelige bænke. Bitterheden er samtidig nærliggende, hvis man konstaterer, at tilslutningen kun tilsyneladende vokser, når efterspørgslen på begravelsesbistand tilsvarende gør det.

For mange år siden fortalte en gæst i skribentens barndomshjem om en præst på Christianshavn, der blev stiktosset over at se sin kirke stuvende fuld juleaftenseftermiddag. Tilstrømningen var næppe drevet af trangen til åndelighed, snarere af julesentimentalitet og ’mens gåsen stegte færdig’. Præsten vakte behørig opsigt, da han før juleevangeliet blå i hovedet brølede ud over forsamlingen: Her kommer I ellers kun slæbende med jeres lig!

Hvorvidt den ofte anpriste dødsbevidsthed er så vaklende, kan man diskutere.

I de yngre år behøver man i vore dage (normalt) ikke skænke afslutningen så mange tanker. Den kommer af sig selv. Som hos Tomas Tranströmer: Midt i livet hænder det/ at døden kommer/og tager mål af mennesket/ Det besøg glemmes/ og livet går videre/ Men tøjet sys i det stille.

Senere, når tilblivelsesåret på fødselsattesten nærmer sig dødsannoncernes, og familie, venner og bekendte i stigende tal lægger navn til, bliver ens egen afsked sværere at se bort fra. Og dog.

I en sund sjæl (sådan da) i et sundt legeme (sådan da) er det gode tegn, at man nogenlunde kronisk og uden bistand af højere magters embedsværk evner at fortrænge døden, til det ikke længere er muligt, uden at det ligefrem bliver pinligt.

At rende rundt i gader og stræder rugende over døden og spille åndelig kan Sørine Gotfredsen sgu selv gøre.

Noget andet er, at pastor Gotfredsens åndelige rummelighed åbenbart ikke rækker længere end til at gøre musikalsk opmærksom på »de høje smittetal i kommuner med mange muslimske borgere, der understreger det problematiske ved den kulturelle paralleltilstand, som man længe har frygtet, især vil være skæbnesvanger, når samfundet er under pres. Som nu«. Man længe har frygtet. Gotfredsen antyder i sin ortopædiske skrivestil ikke konsekvensen.

Men så er vi ligesom hjemme igen og kender de gamle krikker på travet: Smittebærerne, de farlige, dem, der i virkeligheden er vores ulykke, er de andre, de fremmede, dem, hvis gud og deres heraf afledte adfærd nærer og befordrer den virus, ved hvilken vi andre går til grunde.

Tankevækkende, at en kristen præst, der dog må kende til pinlige fortilfælde i sin egen religions historie, ikke træder lidt mere varsomt.

Nu siger visse personer altid, at man ikke bør trække bestemte kort, der henviser til historiens gru, men som ikke desto mindre i en snæver vending kan være nyttige at fiske ud af bunken.

Så her trækkes jødekortet.

Hvis Gotfredsen ikke ved, hvad dét hentyder til, er det, fordi hun har gået i den forkerte søndagsskole, hvor de tav om den skyld, jøder i gamle dage blev pålagt i deres i øvrigt påtvungne parallelsamfund for at udbrede den pest, der for resten også slog dem selv ihjel.

Hvordan Gotfredsen og ligestillede forklarer de faretruende smittetal andre steder end Ishøj som for nylig Gribskov, hvor skribenten bor og i dette nordsjællandske parallelsamfund ikke er sig nogen coronaskyld bevidst, eller i Aabenraa eller i Kolding, det er ikke godt at vide.

I Kolding kan en nidkær nationalkonservativ lige så godt finde forklaringen på smittens insisteren i den kendsgerning, at fremmede – spanierne – brændte Koldinghus ned under Napoleonskrigene i 1808. Disse letsindige, kuldskære katolikker, det var de jo, etablerede et parallelsamfund oppe på det gamle, møre slot og fyrede i den grad op i kaminerne, at det hele futtede af om ørerne på dem selv og koldingenserne.

Af øvrige ulykker, som de fremmedes ophold førte med sig, var bidraget af iberiske gener til den Ellemann-Jensenske slægt. Det spanske kan med god vilje anes i det senere slægtsoverhoved Uffe Ellemanns såvel udseende som temperament.

Om spaniernes skyld kan der ikke herske tvivl. Deres fjerne efterkommer havde iboende inklinationer sydefter og gik i sokker med motiver til op over anklerne, repræsenterende den politiske smitte fra det store europæiske parallelle unionssamfund.

Sørine Gotfredsen ser, at folk geråder i tvivl om livets mening og behøver trøst. Men chancen for at forstå os selv i åndelighedens navn bortvejres, når epidemien er besejret. Så vender alt tilbage i gamle folder, og det er tragisk, hvis man ikke tager ved lære.

Gid hun gjorde.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Åh, livsalig indvendig klukken! Tiltrængt ugentlig genoplivning. Humor er nu godt, kan punktere al dobbeltmoral, "åndelig rummelighed" og opstyltet selvretfærdighed.

Lis Nybæk, Eva Schwanenflügel, søren ploug, Kieran Cantrell, Gitte Loeyche, Bjarne Tingkær, Per Klüver, Ib Gram-Jensen, David Zennaro, Kurt Nielsen og Svend-Erik Runberg anbefalede denne kommentar
Svend-Erik Runberg

@Lars Koch: Jeg klukker med.

Eva Schwanenflügel, søren ploug, Gitte Loeyche, Per Klüver og Ib Gram-Jensen anbefalede denne kommentar
Søren Emil Jensen

Godt brøl, Georg!

Eva Schwanenflügel, søren ploug, Gitte Loeyche og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Kieran Cantrell

Én af de bedre, ja.

Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Skøn og ærkeætsende klumme fra Metz, ganske som vanligt - dog med lidt mere end et gran af alvor, vi alle trænger til at blive mindet om:

"Så her trækkes jødekortet.

Hvis Gotfredsen ikke ved, hvad dét hentyder til, er det, fordi hun har gået i den forkerte søndagsskole, hvor de tav om den skyld, jøder i gamle dage blev pålagt i deres i øvrigt påtvungne parallelsamfund for at udbrede den pest, der for resten også slog dem selv ihjel."

Samuel K. Cohn skriver i Historical Journal (Cambridge, England) i artiklen
"Pandemics: waves of disease, waves of hate from the Plague of Athens to A.I.D.S.":

"Certainly, Europe’s most deadly and devastating disease, the Black Death of 1347–51, unleashed mass violence: the murder of Catalans in Sicily, and clerics and beggars in Narbonne and other regions; and especially the pogroms against Jews, with over a thousand communities down the Rhineland, into Spain and France, and eastward across large swathes of Europe eradicated, their members locked in synagogues or rounded up on river islands and burnt to death – men, women and children. Far more than any earlier pogrom against Jews in the middle ages or during the early modern period, this craze fundamentally reshaped Jewish civilization. Coolly and cruelly, courts of justice convicted Jews collectively of poisoning wells and food supplies. And these images overwhelmingly have shaped our memory of the socio-psychological consequences of medieval plague."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4422154/

Det ville være gavnligt for visse prædikanter og politikere at erindre, at udskamning - og det, der er meget værre - af det/de "fremmede", er en temmelig farlig vej at gå.

Inge Lehmann, Freddie Vindberg og søren ploug anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

I Kolding er der såmænd en ghetto skole der hedder Munkegårdsskolen. Den lukkede allerførst. Georg Metz kan man efterhånden udenad. Dejligt at intet ændrer sig...

Freddie Vindberg

Jens Peter Hansen, vrøvl på vrøvl.

Men underholdende.

Eva Schwanenflügel

"En ghettoskole"..
Hvor har man hørt det før i historien, monstro..?

jens peter hansen

Det område skolen ligger i er udråbt som en hård ghetto helt i overensstemmelse med den siddende regerings betegnelse.. Det er ikke vrøvl og ikke spor underholdende. ...