Læserbrev

For klimaets skyld skal det i fremtiden gå hurtigere og være mere attraktivt at tage toget

I 2022 kommer der igen til at køre nattog gennem Danmark, og det er fantastiske nyheder for klimaet. Desværre er det lige nu både for besværligt og dyrt at køre i tog på tværs af Europa, og det skal der laves om på, skriver fire socialdemokrater i dette debatindlæg
Debat
2. februar 2021

Snart kører nattog igennem Danmark igen. Det er fantastisk. At tage toget på ferie er noget helt særligt, og det er et godt, grønt alternativ til lange køreture og forurenende fly. Derfor tror vi socialdemokrater, at toget bliver en stor del af fremtiden. Både i Danmark og i EU.

Det kræver imidlertid, at det bliver nemmere at tage toget. Det skal være et attraktivt transportmiddel, der får passagererne hurtigt frem på en behagelig måde. Det kræver stabile forbindelser på kryds og tværs af Danmark, der også forbinder os med resten af Europa.

Derfor har vi længe ønsket at få nattog tilbage på skinnerne. Og lykkeligvis tegner det til, at det fra august 2022 bliver muligt at hoppe på toget i Danmark og vågne veludhvilet i en europæisk storby dagen efter.

De svenske tog kommer til at køre igennem Danmark, hvor de vil stoppe flere steder undervejs, så danske passager kan stige ombord. De præcise opsamlingssteder kender vi ikke endnu, da det afhænger af fremtidige køreplaner.

Men vi ved, at svenskerne planlægger en rute fra Malmø til Bruxelles og en fra Stockholm til Hamborg – begge ruter med stop i Danmark.

Nattog løser ikke udfordringerne alene. Udover at være dyrt, er det i dag alt for besværligt at sammensætte en togrejse på tværs af Europa. Derfor arbejder vi i EU for at gøre det nemmere og mere gennemsigtigt at købe billetter til udenlandske destinationer.

Vi skal med andre ord have et Momondo for togrejser. Samtidig skal forbrugerbeskyttelsen forbedres på rejser, der krydser landegrænser. Her vil en ny EU-aftale om passagerrettigheder blandt andet sikre passagerer retten til en ny billet og hjælp til omdirigering, hvis deres tog bliver aflyst.

Det er godt, for når vi sætter os til rette i toget, så er det mere klimavenligt end at køre rundt i bil eller krydse kloden med fly. Derfor ser vi frem til at få nattog tilbage, og derfor kommer vi til at fortsætte arbejdet for at gøre toget til det attraktive og grønne valg.

Benny Engelbrecht (S), transportminister.

Christel Schaldmose (S), MEP.

Marianne Vind (S), MEP.

Thomas Jensen (S), transportordfører.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Sikke en omgang mundsvejr og varm luft, politikergas for fuld udblæsning, en gratis omgang så det basker. En transportminister, som ikke vil bevilge de nødvendige midler til at forny Østbanens skinner på Stevns og skider på pendlerne. Og så er det faktisk de transportpolitiske græsrødder, der gennem utrætteligt arbejde har gødet jordbunden for genindførelsen af nattogsdrift.

Mette Johansson, Thomas Tanghus, Palle Yndal-Olsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar