Kommentar

Mangemillionær: Beskat mig hårdere. Jeg bliver rigere uden at røre en finger

Mens tusinder af danskere har mistet deres arbejde under coronakrisen, har jeg tjent et trecifret millionbeløb. Vi har brug for en højere, permanent skat for de rigeste til at bekæmpe uligheden. Og tro mig, jeg vil end ikke kunne mærke det – for jeg har rigeligt, skriver Djaffar Shalchi i dette debatindlæg
»Fidusen er som følger: Mine aktier er blevet mere værd. Det samme er mine ejendomme. Som aldrig før. Penge avler penge. Systemet arbejder for folk som mig, meget mere end det arbejder for den enkelte lønmodtager. Det er ikke retfærdigt – og slet ikke under denne pandemi.« skriver Djaffar Shalchi.

»Fidusen er som følger: Mine aktier er blevet mere værd. Det samme er mine ejendomme. Som aldrig før. Penge avler penge. Systemet arbejder for folk som mig, meget mere end det arbejder for den enkelte lønmodtager. Det er ikke retfærdigt – og slet ikke under denne pandemi.« skriver Djaffar Shalchi.

Thomas Lekfeldt

Debat
23. februar 2021

Den 28. januar bragte Information en kommentar af Simon Jenkins, der gik i kødet på den galopperende ulighed og de svimlende 3.000 milliarder kroner, som verdens ti rigeste personer har øget deres velstand med under den igangværende pandemi.

Jeg er ikke en af de ti milliardærer. Men jeg er en mangemillionær, der også er blevet betydeligt rigere under coronakrisen, og jeg kan fuldt ud tilslutte mig Jenkins konklusion: En ekstraskat på de rigeste er nødvendig efter den eksplosive ulighed, pandemien har skabt.

Faktisk vil jeg gå et ekstra skridt: En sådan ekstraskat skal ikke bare være en engangsforestilling. Den skal være permanent – for den er ikke blot nødvendig, men også fair.

Det er kun rimeligt, at jeg betaler tilbage til det samfund, som har været med til at gøre mig så rig, som tilfældet er. Uden det danske velfærdssamfund, uden gratis skole, gratis læge, veluddannede medarbejdere og meget andet var jeg ikke blevet så formuende.

Men, men, lyder det fra dele af de politiske partier og den borgerligt-liberale tænketank CEPOS, de rigeste betaler allerede rigeligt i skat.

Nå, gør vi det? Sandheden er, at jeg og de rige ikke betaler de samme skatter som for 30 år siden. Beskatning af eliten er bare gået én vej, og det er ned.

Og så betaler jeg tilmed kun skat af det beløb, jeg trækker ud til mit daglige forbrug og ikke mere. Resten bliver bare akkumuleret i ejendomme, aktier mv., som så til sidst vil gå i arv til mine børn. Og til den tid har vi nok igen fået lobbyet igennem, at arvebeskatningen skal tilbage fra 15 procent til syv procent. Det har vi jo tidligere haft ’gode erfaringer’ med i Danmark.

Penge avler penge

Desuden advokerer jeg ikke for en brandbeskatning af folk som mig selv. Jeg taler om en højere, progressiv, men stadig fair beskatning. Og tro mig, jeg vil ikke kunne mærke det, endsige lide nød, fordi jeg skal betale en højere skat. For jeg har rigeligt.

Mens virksomheder i stort tal har måttet dreje nøglen om, og millioner af lønmodtagere herhjemme og verden over har mistet deres arbejde, er jeg blevet mere formuende. Med et trecifret millionbeløb og vel at mærke uden at røre en finger.

Fidusen er som følger: Mine aktier er blevet mere værd. Det samme er mine ejendomme. Som aldrig før. Penge avler penge. Systemet arbejder for folk som mig, meget mere end det arbejder for den enkelte lønmodtager. Det er ikke retfærdigt – og slet ikke under denne pandemi.

Hvis vi eksempelvis pålagde de ti rigeste personer i Danmark en formuebeskatning på bare én procent, ville det med et fingerknips give næsten tre milliarder kroner til statskassen.

Filantropi er ikke nok

Heldigvis er jeg ikke den eneste rigmand, der gerne vil betale mere i skat og dermed bidrage mere til fællesskabet. Indtil videre er vi 112 meget rige mænd og kvinder, der er gået sammen i et netværk, som vi kalder Millionaires for Humanity. Vi kommer fra en lang række lande verden over og beder vores regeringer om at beskatte os – og alle andre rige. Og vi er enige om, at det haster.

For coronapandemien og genopretningen herefter lægger sig jo bare tungt oven i alle de andre globale udfordringer, herunder klimakrisen, der kræver penge – mange penge.

Ja, ja, hører jeg så nogen indvende: Mange rige deler jo ud af deres rigdom i form af filantropi – altså donationer til velgørende formål. Rigtigt, det har jeg også selv gjort sammen med min kone – med over 230 millioner kroner.

Men filantropi fra de rige kan aldrig udrydde ekstrem fattigdom, løse miljøproblemerne eller redde vores planet. Her har vi brug for nye og mere retfærdige skattesystemer – nationalt og internationalt.

Vi har brug for, at staterne har forudsigelige indtægter til at finansiere velfærd til alle. Vi har brug for, at vi, der så rigeligt har råd til det, bidrager mere.

Djaffar Shalchi er erhvervsmand, civilsamfundsaktivist og mangemillionær.
information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anne-Marie Krogsbøll

Jeg bliver glad, hver gang jeg læser noget fra Djaffar Shalchi side. Tusind tak for dit mod til at sige det, jeg til nogens irritation kalder "pengemænd", imod fra en "insider"-position. Det har jeg stor respekt for. Endnu en gang tak.

Estermarie Mandelquist, Steen K Petersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Jeg spørger nu nok en gang Information, hvad "information.dk/deltag", som er tilføjet ovenfor under debattørens navn, går ud på?

Søren Kristensen

En svale gør ingen sommer.

Lise Lotte Rahbek

112 meget rige mennesker på verdensplan, som erkender problemet og foreslår at gøre noget ved det, er sikkert bedre end ingen.
Men det er ikke nok til at skabe forandring.

Personligt har jeg ikke brug for rigdom. Hvad pokker skulle jeg med mangemangepenge... mærkelig tanke. Jeg har brug for et økonomisk sikkerhedsnet i samfundet af en anden dimension end det eksisterende, som i den grad er undermineret gennem mange år. Til det er der brug for, at de rigeste betaler en større andel af deres auto-genererende formuer i skat. Alternativt skal der indføres en jobgaranti så alle, med selv den mindst mulige arbejdsevne får chancen for at 'tjene deres egne penge'.

Estermarie Mandelquist, Hanne Utoft, Anne-Marie Krogsbøll og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar