Kommentar

#MeToo-debatten efterlader de unge drenge forvirrede og usikre

#MeToo-debatten er et vigtigt fremskridt for ligestillingen, men i mit arbejde med seksualundervisning er det tydeligt, at den også efterlader de unge drenge bundforvirrede omkring grænser. Det er en oplagt mulighed for at undervise mere i dette emne, skriver seksualist Julie Nielsen
Især unge drenge i starten af teenageårene sidder tilbage med en følelse af frygt og forvirring, fordi de ikke har et sted at gå hen med deres spørgsmål og bekymringer vedrørende seksuelle grænser og krænkelser.

Især unge drenge i starten af teenageårene sidder tilbage med en følelse af frygt og forvirring, fordi de ikke har et sted at gå hen med deres spørgsmål og bekymringer vedrørende seksuelle grænser og krænkelser.

Ivan Riordan Boll

Debat
24. februar 2021

At overskride grænser er ikke en eksakt videnskab og langt sværere at snakke om end prævention og kønssygdomme. Folkeskolens seksualundervisning skal i dag handle om meget mere end kondomer og klamydia.

Jeg har i nu otte år været en del af ’Sexualisterne’, en landsdækkende indsats under Ungdomsringen, hvor unge formidlere holder oplæg om sex og seksualitet og går i dialog om de svære og sårbare emner i øjenhøjde med andre unge.

Det helt særlige ved Sexualisterne er, at når vi snakker med vores jævnaldrende, er der ingen voksne til stede. De står pænt og venter uden for døren, og sådan har det altid været.

Det er også derfor, at jeg nu henvender mig lige præcis til jer ’voksne’, for jeg er ikke sikker på, I er klar over, hvor meget debatten om grænser og krænkelser fylder hos de unge. Især unge drenge i starten af teenageårene sidder tilbage med en følelse af frygt og forvirring, fordi de ikke har et sted at gå hen med deres spørgsmål og bekymringer.

Lad mig med det samme slå fast, at jeg støtter 200 procent op om #MeToo-bevægelsen. Krænkende adfærd hører ingen steder hjemme, og det er på høje tid, at vi får gjort op med den sexistiske kultur. Men #MeToo-historierne i medierne om voksne mænd, der krænker kvinder, kan være forvirrende og voldsom læsning for en 14-årig dreng, der måske endnu har sit første kys til gode.

Vi glemmer simpelthen at tage hånd om de unge drenge.

Da jeg startede ud som seksualist i 2013, talte vi meget om prævention og kønssygdomme, mens dialogen om grænser, køn og seksualitet kom i anden række. Men i takt med at der i den offentlige debat kom mere fokus på køn, seksualitet og grænser, var det også noget, vi satte på vores dagsorden. Ikke af os selv, men simpelthen fordi spørgsmålene ændrede sig markant. Særligt spørgsmålene fra drengene.

Bundforvirrede

Helt grundlæggende spørgsmål som: »Hvordan ved jeg, om jeg overskrider en andens grænser?« og »Hvad skal jeg gøre for ikke at komme til at overskride grænser?« Det er ikke, fordi de synes, det er en sjov snak at have, men fordi de er bundforvirrede over debatten og bare gerne vil lære og for alt i verden ikke gøre noget forkert.

Og her bliver det svært, for det er ikke altid, vi kan give præcise svar på deres spørgsmål, fordi det er så forskelligt fra person til person, hvor grænsen går. Men det er heller ikke meningen, at vi skal give alle svarene. Vi ser i stedet spørgsmålene som en mulighed for at skabe en dialog om emnet og give vores jævnaldrende redskaber til at svare på deres egne spørgsmål, så de i sidste ende får mulighed for at kunne håndtere de svære situationer selv. Vores opgave er at sætte tanker i gang, så de kan lære at lytte til deres mavefornemmelse, øve sig i at aflæse andres signaler og træffe valg ud fra det.

Vi oplyser dem selvfølgelig også om, hvad loven siger, og taler ud fra vores egne erfaringer, men vi oplever ofte, at det, de har mest brug for at høre, er, at det er okay at være utryg og nervøs, og at de ikke er alene.

Men Seksualisternes arbejde kan ikke stå alene og er langtfra nok. Vi er som samfund nødt til at give de unge et sted, hvor de kan lære om emnet i et tempo, hvor de kan følge med.

Et trygt rum

Et oplagt sted til netop dette er folkeskolens seksualundervisning. Desværre ved vi, blandt andet fra en undersøgelse fra Undervisningsministeriet, at seksualundervisningen i den danske folkeskole halter gevaldig bagefter. Børn og unge ved simpelthen ikke nok om sex og seksualitet.

Derudover handler seksualundervisningen i dag ofte om kønssygdomme og prævention. Det er ikke forkert, men det er ikke nok. Vi bliver nødt til at tage et skridt tilbage og kigge på seksualundervisningen fra et ungt perspektiv. Vi skal have emner som grænser, køn og seksualitet på skemaet, og det skal ikke bare være en lærer, der fortæller unge mennesker om sex. Det skal være dialogbaseret undervisning, hvor de unge får indflydelse på, hvad der skal tales om.

Igennem mit arbejde hos Sexualisterne har jeg mødt mange unge drenge, der føler, at de skal leve op til nogle normer og fremstå seje og selvsikre og derfor ikke altid tør snakke med hinanden om, hvis der er noget, de er usikre på. Derfor er det så vigtigt, at vi får skabt et trygt rum for unge, hvor der er plads til at være nysgerrig og forvirret, og hvor der ikke bliver grinet af eller set ned på en, fordi man er usikker, og hvor det er okay at stille de svære spørgsmål.

Jeg oplever, at min generation ønsker at lære! Vi ønsker ikke at gentage de ældre generationers #MeToo-fejltagelser! Men vi har brug for, at samfundet tager os seriøst og giver os en bedre seksualundervisning, hvor vi lærer mere end at rulle et kondom på!

Julie Nielsen studerer til socialrådgiver og arbejder som seksualist

information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Bo Frederiksen

Jeg håber virkelig, at I i Sexualisterne har nogle unge fyre, der kan snakke med de unge drenge. Debatten bærer præg af en styrkeprøve mellem mænd og kvinder: Hvem skal bestemme ? Og en del af drengene gider ikke høre på kvinder, der skal fortælle dem, hvad de 'skal' og 'ikke må'.

jens christian jacobsen, Niels Johannesen, Flemming Olsen, Jens Christensen og Keld Lund anbefalede denne kommentar
Ditte Marie Lindeskov

Til Bo Frederiksen.
Jeg er projektleder for Sexualisterne i Ungdomsringen, og vi har både piger og drenge til at holde oplæg. Heldigvis oplever vi slet ikke, at der finder en "styrkeprøve" sted, og det er vores erfaring, at de unge egentlig bare gerne vil snakke med hinanden, uanset hvilken køn de har. De unge drenge vil også meget gerne lytte til pigerne. Faktisk rigtig gerne.

Hanne Ribens, Tobias Torfing, Maiken Guttorm, Rikke Nielsen, Troels Ken Pedersen, Estermarie Mandelquist, Niki Dan Berthelsen og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Holger Skjerning

Jeg er 100% enig med Julie Nielsen, der skriver indlægget, men da jeg er sprogfanatiker, vil jeg blot meddele Julie N, at man ikke kan støtte 200% op om nogetsomhelst. Det er pladder-balle-sprog!
!00 % enig betyder helt enig!
Tag en 10 liter spand og prøv at fylde 20 liter i den, så den er 200% fuld!
Derimod kan man komme over 100%, f.eks. når det gælder afgifter på el, biler og benzin!!!

Per Christensen, Erik Karlsen, Flemming Olsen og Niki Dan Berthelsen anbefalede denne kommentar
Holger Skjerning

Lille rettelse: Der skulle naturligvis stå 100 % enig i stedet for !00 % enig.

Niki Dan Berthelsen

@Ditte Marie Lindeskov
Snakker i også om at respektere drengenes grænser?

Det er min erfaring at man kan som mand/dreng have så meget fokus på at respektere andres grænser at man kan ende med at få overskredet sine egne.

Jens Christian Jensen, Erik Fuglsang og Torben S Rose anbefalede denne kommentar

"Men #MeToo-historierne i medierne om voksne mænd, der krænker kvinder, kan være forvirrende og voldsom læsning for en 14-årig dreng, der måske endnu har sit første kys til gode."

Skal vi ikke snart væk fra denne dæmoniserende tone mod mænd? selvfølgelig er der kvinder der krænker mænd (jeg er selv gentagne gange blevet krænket af veninder, kolleagaer, overordnet og tilfældige kvinder i byen) hvorfor er fokus så ensidig?
Og hvornår tager vi fat i debatten om kvinders dårlige behandling af mænd herunder mobning, psykiske "terror" og manipulation, mandens dårlige vilkår i samfundet herunder helbred, børn, selvmord, dødsfald og værnepligt (hvorfor er der ikke værnepligt for kvinder når vi nu vil ligestillingen) og vil kvinder ligestilling i knap så prestigefyldte jobs som brolægger, mekaniker, slagter mm. eller er det kun prestigefyldte top-jobs og bestyrelser?

Er enig i min meddebattør, det her lugter mere af styrkeprøve og adgang til privilegier end reel ligestilling. Det viser debatten tydeligt.

Mikael Fotopoulos, Jens Christian Jensen, Jens Christensen, Erik Fuglsang og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Henning Egholk

Udmærket artikel. Men (undskyld) skrevet af en kvinde. Min egen søn har som frivillig indsats i medicinstudiet været med i Sexekspressen. Skoleklasser og gymnasiet var fokus området.
Min mening er at forældre til drenge har et afgørende ansvar ift opdragelsen omkring forholdet til piger/kvinder. Ligeværdighed og respekt til pigerne er godt for sønnerne (vi har 2) at få med. Drenge er oftest fysisk stærkere og seksualiteten i teenageårene progressiv og skal kontrolleres. Og ja drenge har bestemt brug for personer de kan tale og rådføre sig med. Ikke forældrene..

Ditte Marie Lindeskov

@Niki Dan Berthelsen
Det gør vi bestemt. Som Julie også kort kommer ind på i debatindlægget, så oplever Sexualisterne desværre rigtig mange drenge, der føler de skal leve op til nogle bestemte normer, hvor de forventes at være "seje", tage initiativ osv. Og heri ligger der bestemt en stor opgave i også at få snakket med drengene om deres egne grænser: at det er helt ok ikke at have lyst til sex, at det er helt ok at sige nej, at man ikke er "underlig" eller "umandig" fordi en andens tilnærmelse ikke føles rar osv osv.

Det er nogle fine og selvreflekterende generationer, der er på vej, og måske er det også et vigtigt budskab til unge piger og drenge, at de ikke nødvendigvis behøver at gøre som de gamle generationer har gjort, og at de står med gode muligheder for selv at skabe - og definere - mere respektfulde relationer kønnene imellem. :-)

"Heldigvis oplever vi slet ikke, at der finder en "styrkeprøve" sted,"

"så oplever Sexualisterne desværre rigtig mange drenge, der føler de skal leve op til nogle bestemte normer, hvor de forventes at være "seje", tage initiativ osv."

Det er det der er styrkeprøven. Pigerne vil lade som om kravene til drenge om at kunne klare sig og udvise initiativ kommer alle muligt andre steder fra end pigerne. Pigerne vil frasortere, og skyde ansvaret for frasorteringen over på "samfundet" og drengene psyker. Imens kæmper drengene med at få pigernes vage, men vellydende snak til at passe med virkeligheden.

Ib Christensen, Niels Johannesen og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Flemming Olsen

Hvem er Julie Nielsen egentlig selv, eller rettere hvor gammel er hun? Hun hævder at være i øjenhøjde med "andre unge" og om at snakke med "vores jævnaldrende" . Og har et ekskluderende sprog overfor "de voksne". Men hun har været såkaldt seksualist i otte år og studerer til socialrådgiver, så mit gæt er, at hun må vær et sted midt i 20'erne. Og deler således hverken køn eller alder med de 14-årige drenge, hun hævder at forstå og tale på vegne af.

Det der med at blive voksen er en skygge, der langsomt glider ind over en selv, uden at man rigtigt bemærker det.

J

Niels Johannesen

Fantastisk at de åh-så korrekte seksualister ikke kan se den magt (eller magtmisbrug) der ligger i at de rykker ud på skolerne og påtvinger de unge mænd hele det her enormt feminiserede føle-føle, mærken-efter, selv-reflekteren og defineren-egne-grænser. Jeg vil næsten kalde det er overgreb.

Spørgsmål til seksualisterne:

1) Husker I også at lære pigerne, at de skal være langt klarere i deres kommunikation med drengene. Sagt på anden vis, at de ikke skal lægge op til noget seksuelt hvis ikke de mener det, og dermed forvirrer de stakkels drenge med falske signaler.
Samt at de klart og tydeligt og med det samme siger fra, hvis ikke de er med på noget så vi undgår at de efterfølgende smækker en krænkelses eller voldtægts anklage på drengene, fordi de har fortrudt eller var tvetydige.

Det er ikke alene drengene der har et ansvar her.

2) Hvad er kønsfordelingen mellem m/k i jeres organisation?