Læserbrev

Smedelærling: Man kan ikke lære at smede gennem onlineundervisning

Onlineundervisning på erhvervsuddannelserne er en katastrofe, da man ikke kan lære fysisk håndværk via en skærm. Hvis vi vil undgå at tabe en hel generation af smede, vvs’ere og sosu’er, skal de foran i genåbningskøen
Debat
18. februar 2021

Jeg er i lære som EUX-smed. Lige nu har jeg hjemmeundervisning som alle andre unge mennesker. Det er ikke nyt, at det ikke fungerer perfekt, men jeg må sige, de gymnasiale fag fungerer meget bedre online end det smedetekniske gør.

Det burde være åbenlyst for enhver, at det ikke kan lade sig gøre at svejse gennem en skærm. Til gengæld kan man godt analysere en dansktekst, når man sidder hver for sig. Jeg synes heller ikke at den gymnasiale del af min uddannelse fungerer perfekt, men jeg føler dog, at jeg laver noget og lærer noget hver dag i skolen. Det samme kan ikke siges om smededelen.

Det er vigtigt at slå fast en gang for alle: Man. Kan. Ikke. Lære. Et. Håndværk. Hjemmefra.

Hvis vi har et ønske om, at der stadig skal uddannes smede, vvs’ere og sosu-assistenter i denne her årgang, er vi nødt til at rykke erhvervsuddannelserne frem i køen ved genåbningen.

Den onlineundervisning, vi får nu, er på grænsen til, at man overhovedet kan kalde det undervisning. Når man selv synes, at en erhvervsuddannelse er den fedeste uddannelse, er det trist at se den blive forringet.

Hvis vi ikke gør noget, mister vi som minimum en hel årgang af unge mennesker på erhvervsuddannelserne. Og det bliver dyrt for virksomhederne, hvis ikke der er nok kvalificeret arbejdskraft.

Som elev vælger man en erhvervsuddannelse, fordi man elsker at bruge sine hænder. Det gør det derfor kun sværere at være derhjemme, for man er vant til at bevæge sig meget og lave fysik arbejde. Jeg tror ikke, vi taber dem, der er kommet frem til hovedforløbene, men jeg frygter især for dem på grundforløbene. Det bliver formentlig sværere for dem at blive dygtige nok, inden de skal ud i lære.

Men ikke nok med det: På erhvervsuddannelserne dropper omkring halvdelen ud i løbet af grundforløbet, og jeg frygter at det tal bliver endnu højere, når folk med alt for meget energi til at side stille en hel dag igen bliver svigtet.

Vi er nødt til at flytte erhvervsuddannelserne frem i køen, hvis vi ikke ønsker at svigte dem, der vælger en erhvervsuddannelse.

Julie Madsen er smedelærling.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

JA! Måtte det skrives med fede versaler mange steder i og uden for Christiansborg: ikke alt kan formidles digitalt! Det gælder håndværksmæssig så vel som kunstnerisk undervisning - på alle niveauer, fra fødekædernes spæde begyndelser til deres slut.
Og det gælder anvendelserne af uddannelserne. For de allerede professionelle som for de vordende.
Mon ikke skribentens frustrationer deles af underviserne?