Kommentar

Det er urimeligt, at sårbare ældre selv skal finde ud af, hvordan man bestiller coronavaccination

Der er et akut behov for brugerhjælp til vaccinationshjemmesiden for os ældre mennesker. For ellers er vi afhængige af vores familiemedlemmer og hjemmehjælp. Kun med brugerhjælp sikrer vi os, at alle vaccinationsdoser bliver udnyttet, skriver pensionist Kresten Bjerg i dette debatindlæg
Debat
8. februar 2021

Som 85- og 86-årige fik min kone og jeg den 7. og 8. januar brev om, at vi nu kunne bestille tid til vaccination mod COVID-19. Det blev vi glade for og skyndte os ind på hjemmesiden for at bestille tid.

Men først efter mange forsøg på at finde en ledig tid, længere og længere væk fra vores bopæl, begyndte vi at undre os over, at alle tider var optaget. Jeg ringede så til en hotline, der kunne fortælle, at det skyldtes, der ikke var flere vacciner til rådighed i øjeblikket.

Jeg fik besked på, at jeg måtte prøve igen i morgen – og det har jeg så gjort igen og igen og igen igennem de seneste fire uger: NemID, password, nøglekort, indtast telefonnummer hver gang – og svarene er bare det samme: Ingen ledige tider den dato, prøv en anden dato eller et andet vaccinationssted.

Der er akut brug for en brugerhjælp både på den side, hvor man bestiller tid til vaccine, men også så det generelt bliver nemmere for ældre at finde ud af, hvornår det er deres tur til at få vaccinen.

Særligt i betragtning af, at ældre ofte har minimale digitale kompetencer og typisk vil være afhængige af familie eller hjemmehjælpere for at få opklaret, hvornår vaccinationen kan finde sted.

Jeg tror, mange efterhånden helt har opgivet. I hvert fald bør der stå tydeligt ved hvert vaccinationscenter, hvis der ikke er vacciner til rådighed, så man ikke behøver klikke og klikke på tider langt ud i fremtiden.

Det er urimeligt, at sårbare ældre på egen hånd skal gå ind hver dag og tjekke, om der nu er kommet nogen tilgængelige tider. Da alle, der bare har været inde én gang, har angivet telefonnummer må det være muligt at give en person besked, når der er kommet vaccine i vedkommendes nærområde.

Det ville være en stor lettelse og hjælp for os mange gamle – måske tusinde – der står i denne situation, og krydser fingre for at nå at få den lovede vaccine, inden det er for sent.

Kresten Bjerg er pensioneret psykolog.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lis Taaning Johansen

Det er da helt fjollet, at “systemet” ikke bare kommer op med evt ledige tider. Og hvis der ikke er nogle af disse, så en forklaring øverst om, at “der ikke er ledige tider, da vi venter på flere vacciner”.
Jeg har lige bestilt tid til nyt kørekort, og her få man grønne dage, hvor der er tider. Det samme hos læge og frisør.

Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Werner Gass anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Det må bestemt medgives at det ikke er specielt godt tilrettelagt, og at der ikke følges godt nok op på den aktuelle vaccine status i tilmeldingssystemt.
Jeg er selv IT-hjælper i Ældresagen, men "grounded" p.gr.a. netop coronapandemien - sammen med resten af ÆS's frivillige, og er derfor afskåret fra at støtte på netop dette felt.
I private sammenhænge hjælper jeg meget gerne via fjernadgang til venners og bekendtes PC, men netop denne mulighed for hjælp er fravalgt af ÆS (af mange grunde, gode som dårlige).
Jeg synes det er en oplagt opgave at løse for det offentlige! Kunne man f.eks. tænke sig at det blev en del af det beredskab, der er aktivt i smitteopsporing?
Derved kunne man yde en service, hvor ældre medborgere trygt kunne give "fremmede" adgang til deres PC!
Jeg er selv 72, så jeg får nok snart lov til at opleve tilmeldingssystemt i fuldt flor....

Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hvad sker der i de tilfælde hvor en borger, ældre som yngre, ikke kan komme ud til et vaccinationssted?
Det ser jeg heller ikke beskrevet i den offentlige information.

Det er i det hele taget meget lidt der gøres for at hjælpe ældre og handicappede med den digitale tilgang, og det har faktisk været et problem længe.

Lise Lotte Rahbek og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. De offentlige hjemmesider er ofte uigennemskuelige og fyldt med faldgruber.

Det er næsten altid nødvendigt at ringe til en medarbejder og sidde i alenlange ventekøer for at få opklaret ganske simple spørgsmål udtrykt meget indviklet.

Jeg synes ikke det er urimeligt at gamle, syge eller yngre selv skal booke tid til vaccination. Det er eget valg at ville tjekke ledige tider hver dag. Alt tyder på at det vil være tilstrækkeligt at tjekke ledige tider hver anden tredie dag. Hvad er problemet.

Hvis man sender SMSer til tusinder når der igen er vaccine til rådighed, vil hele bookingsystemet blive lagt ned at tusinder af samtidige henvendelser, og alle kan alligevel ikke blive vaccineret samme dag.

Eva Schwanenflügel

@ Henning Kjær

De ting du oplister gør borgerne jo allerede..
Det er manglende information på hjemmesiden, der reklameres over.

Anne-Marie Krogsbøll

I Herlev Kommune kan man ringe til kommunens ældrepleje og få hjælp til at få bestilt tid, hvis man selv har svært ved det. De ringer ligefrem folkop, hvis de har mistanke om, at man kan have problemer - det er jo fint. Og man kan også få hjælp til kørsel - men det bliver jo så nok med flere i samme bil, hvilket kan føles smittemæssigt utrygt. Det ideelle ville være, hvis man kørte rundt til folk, der ikke selv har bil, med mobil vaccination, da offentlig transport og taxa ikke er ideelt lige nu, hvis man hører til de såraber grupper. .

Om det ligefrem ikke ville kunne lade sig gøre, eller om man ikke prioriterer det, ved jeg ikke.

Eva Schwanenflügel

Der er også borgere som slet ikke KAN komme udenfor en dør.

Ingen har fortalt hvordan de skal vaccineres.

Eva Schwanenflügel.
De klager over at det er lidt besværligt selv at finde ledige tider, og at de selv vælger at tjekke ledige tider dagligt.

Dem der ikke kan komme udenfor en dør, er sikkert dem der får hjælp i hjemmet, som der allerede er taget hånd om.