Kommentar

Det skal være slut med modeindustriens gode intentioner – vi skal se mærkbar handling

Modeindustrien siger, at den gerne vil være mere bæredygtig. Alligevel ender op til 85 procent af alle tekstiler på lossepladsen. Det er på tide, at politikerne stiller krav til modebranchen, så deres tøj holder længere og er nemmere at genbruge, skriver medlem af Europa-Parlamentet Linea Søgaard-Lidell (V)
Debat
9. februar 2021

For mange modeentusiaster er modeugen i februar ensbetydende med glamour, stil og nye trends. For mig er den en hård påmindelse om, at vi er nødt til at gøre noget ved vores sindssyge forbrug og produktion af tøj.

Modeindustrien udleder mere CO2 end fly og skibsfart tilsammen.

Op til 85 procent af alle tekstiler ender på lossepladsen, og kun omtrent én procent af kasseret tøj forvandles til nye klæder.

I Danmark alene smider producenter og butikker 677 tons tøj ud hvert år, hvorefter det bliver brændt. Det må og skal stoppe.

Branchen siger selv, at den gerne vil være bæredygtig.

Copenhagen Fashion Week har for eksempel meldt ud, at tøjfirmaer i 2023 skal leve op til bæredygtighedskrav for at være med i modeugen, og flere brands har lovet at holde op med at smide tøj til afbrænding.

Det er gode intentioner, men det er langt fra nok. Vi mangler at se mærkbar handling. Derfor er det på tide, at vi politikere stiller krav til modebranchen på lige fod med andre brancher, som måske ikke er lige så glamourøse. Som jeg ser det, er det ikke meget anderledes end at stille krav til, hvordan landmanden producerer fødevarer.

Heldigvis er vi allerede i gang i EU, hvor vi arbejder med en plan for cirkulær økonomi. Jeg arbejder blandt andet for, at den plan skal indeholde et forbud mod at destruere ubrugt tøj og skal sætte fælles standarder for, hvornår virksomheder reelt må kalde sig bæredygtige. Vi skal stille krav til producenterne, så de fremstiller tøj, der holder længere og er nemmere at genbruge.

Så kan vi forbrugere og markedet vende udviklingen.

Det vil nok betyde, at vi skal til at betale lidt mere for vores tøj, ligesom jeg håber, at vi kan vænne os til at bruge det tøj, vi allerede har, i stedet for at købe nyt hver gang modesæsonen skifter.

Til gengæld behøver vi så ikke bøvle med, at den T-shirt, vi købte forleden, allerede er gået op i syningen.

Forfatteren Virginia Woolf mente, at tøj gør langt mere end blot at holde os varme. Hun mente, at det former os og forandrer vores syn på verden og verdens syn på os.

Mode og tøj har en særlig magt, og nu er det på tide, at den magt bliver brugt til at gøre vores tøj – og dermed os selv – mere omsorgsfulde over for vores miljø og klima.

Linea Søgaard-Lidell (V) er medlem af Europa-Parlamentet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Helt enig . Det er alt for billigt at købe tøj.
Mvh Hanne Pedersen