Læserbrev

Arbejdspladser bør tænke menstruerende kvinders behov ind i indretningen

Arbejdspladser bør indrettes lige så meget til kvinder som til mænd, men ofte tages der ikke højde for nogle af kvinders mest basale behov i forbindelse med menstruation. Vi har brug for adgang til rent vand på toilettet og smertelindring, skriver studerende Samina Nørgaard i dette debatindlæg
Debat
5. marts 2021

Hjemmearbejdsdagene, som mange af os efterhånden kender alt for godt, er for mig blevet kærkomne på dage, hvor jeg har min menstruation.

For herhjemme er det ikke en udfordring at indrette mit arbejdsmiljø efter de kraftige smerter, jeg mærker fra min lænd og mit underliv, og menstruationskoppen er lige ved hånden og klar til at blive sat op.

Sådan er det ikke helt på min arbejdsplads. Under et møde på mit arbejde for nogle uger siden havde jeg min menstruation og mærkede pludselig, at jeg var ved at bløde igennem. Jeg skyndte mig ud på toilettet og tømte koppen for det mørkerøde blod, den havde opsamlet.

Dér sad jeg så med blod ud over fingrene. Der var ingen håndvask inde på selve toilettet, så jeg måtte tørre fingrene i toiletpapir og skynde mig ud til den håndvask, som tilhørte både herre- og dametoilettet, for at vaske både hænder og menstruationskop. Jeg håbede, at ingen af mine mandlige kolleger ville komme gående ind til toiletterne, mens jeg stod der med blod i håndvasken.

Det er mere end 60 år siden, at kvinderne sparkede døren ind til arbejdsmarkedet, og alligevel har vi i 2021 arbejdspladser, hvis fysiske rammer ikke tager hensyn til kvindekroppens mest basale behov. Det er absurd, at kvinder stadig skal leve med den slags udfordringer i arbejdslivet. 

Jeg synes, alle arbejdspladser bør foretage en selvransagelse for de justeringer, der kan indrette arbejdspladsens fysiske rammer lige så meget til kvinder som til mænd.

Menstruerende kvinder har brug for adgang til rent vand, når de går på toilettet. Helt optimalt bør alle dametoiletter udstyres med en lille håndvask, så man kan skylle sin menstruationskop og vaske hænder, og der bør være en skraldespand til brugte bind og tamponer.

En håndvask er selvfølgelig ikke noget, man kan installere fra den ene dag til den anden – det er både et spørgsmål om plads og adgang til vandrør. Men som en midlertidig løsning kan arbejdspladser købe en transportabel håndvask – man kan få nogle, der består af en vanddunk med tilhørende vandfad i plastik. 

Derudover kunne man investere i varmedunke eller elektriske varmepuder, så der er mulighed for smertelindring i arbejdstiden. Vi er nødt til at indrette arbejdspladserne efter menstruerende kvinders behov, så det bliver mere normalt, at menstruation er noget, man sagtens kan ’tage med sig’ på arbejde. I ligestillingens navn er det vel det mindste, vi kan tilbyde arbejdende kvinder.

Samina Nørgaard er antropologistuderende.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her