Kronik

Corona har gjort ungdommen angst og deprimeret – derfor bør de unge få en trivselspakke

De unge er dem, der lider mest under coronanedlukningen i form af ensomhed og mistrivsel. Derfor bør politikerne i Folketinget lave en trivselspakke for de unge, der styrker de gode og stærke fællesskaber. Den skal blandt andet indeholde et ungdomsklubpas, gratis koloniophold og kulturoplevelser, skriver børne- og ungeborgmester i København Jesper Christensen (S), rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune Thomas Medom (SF) og fritids- og ungdomspædagogisk udviklingskonsulent Jesper Larsen i dette debatindlæg
To lokalpolitikere og en trivselskonsulent vil imødekomme ensomhed blandt unge med et ungdomsklubpas, der skal give alle unge gratis adgang til en ungdomsklub, gratis offentlig transport og færgeforbindelser og gratis adgang til offentlige og private kulturinstitutioner i et år – med mere.

To lokalpolitikere og en trivselskonsulent vil imødekomme ensomhed blandt unge med et ungdomsklubpas, der skal give alle unge gratis adgang til en ungdomsklub, gratis offentlig transport og færgeforbindelser og gratis adgang til offentlige og private kulturinstitutioner i et år – med mere.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Debat
2. marts 2021

Vi har alle lidt under coronakrisens sociale restriktioner, men som samlet generation har de unge lidt mest. For de unge er et år en evighed. Vores unge led under den første coronanedlukning, og de lider under den nuværende.

Vi ved, at ensomheden og mistrivslen blandt vores unge i forvejen var stigende. Nu trues de unge af et regulært sammenbrud i deres fællesskaber. Det kan få voldsomme menneskelige og samfundsøkonomiske konsekvenser.

Seneste udgave af Den Nationale Sundhedsprofil fra 2017 viste, at hver tiende ung mellem 16 og 24 år ofte eller altid føler sig ensom. Tal fra august 2020 viser, at næsten 18 procent af eleverne i 7. til 9. klasse føler sig ensomme. Det er en kæmpe udfordring og et samfundsproblem.

I København adresserer vi udfordringen med et fornyet politisk fokus på ungdomsklubbernes potentiale som skaber af gode og stærke ungdomsfællesskaber.

I Aarhus Kommune er vi på vej med en ny fritids- og ungdomspædagogisk vision, der understøtter en fællesskabsopbyggende ungdomspædagogisk praksis. En praksis, som har været overset i de kommunale prioriteringer, men som vi i København og Aarhus har stor tiltro til – også for fremtiden.

En angst og deprimeret ungdom

Men det generelle problem overskygges i disse mørke tider af mere specifikke udfordringer, som truer med at udvikle sig meget kritisk for vores unge menneskers trivsel og udvikling – coronanedlukningen i ungdomslivet er på vej ind i sin tredje måned.

Vi er ikke bekymrede for læringstab og manglende glæde med uddannelse – det skal vi nok få indhentet. Men det kræver et generelt livsmod hos vores unge, og netop livsmodet er i den grad truet.

Livsmodet ’bor’ ikke inde i den enkelte unge, men er noget, vi og de unge delegerer til hinanden gennem deltagelse i gode og stærke fællesskaber. Og de gode fællesskaber skal også skabes og vedligeholdes i fritiden.

Her kan ungdomsklubberne noget helt særligt, som de unge ikke får i skolerne eller fritidslivet i svømmeklubben eller fodboldklubben. I ungdomsklubben bliver de unge ikke målt på, hvad de kan, men set og accepteret som dem, de er. Og det har de unge i den grad brug for netop nu.

Nedlukningen og den stigende ensomhed i kølvandet truer livsmodet. Det er det, som virkelig bekymrer. Konsekvenserne af ensomhed og tabt livsmod er store – både menneskeligt og samfundsøkonomisk. Ensomhed er for eksempel forbundet med depression, angst, dårlig søvn, helbredsproblemer og dårlig faglig og social skole- og uddannelsestrivsel. 

En løsning for alle

Desværre overser Christiansborg alvoren i den udfordring med den seneste hjælpepakke, der efter vores mening har et skævt fokus på faglighed frem for trivsel.

Den 18. februar blev alle partier i Folketinget enige om at give 600 millioner kroner ekstra til at håndtere det faglige og sociale efterslæb, som coronaen har skabt på landets skoler og ungdomsuddannelser.

Men fokus i den aftale er i langt højere grad på faglige skoleindsatser end trivsel. Ud af de 600 millioner kroner er der blot afsat 88 millioner kroner til trivselsindsatser og heraf kun 15 millioner kroner til fritids- og ungdomsklubberne. Det svarer til cirka 153.000 kroner til klubberne per kommune. Et lille skridt på vejen, men det forslår som en skrædder i helvede i forhold til udfordringen.

Derfor beder vi staten om at træde til med en rigtig trivselshjælpepakke til vores unge og det fællesskabsopbyggende ungdomsliv faciliteret af kommunernes ungdomsklubber og deres ungdomspædagogiske praksisser.

En hjælpepakke, der også vil komme nogle af de mest coronanødlidende brancher i Danmark til gode i form af turisme og oplevelsesøkonomi.

Det er en imponerende kreativitet, der udvises af pædagoger fra fritids- og ungdomsklubberne med at nå ud til vores unge og bevare kontakten og de udviklende relationer. Der arbejdes opsøgende, kontaktskabende og relationsvedligeholdende både digitalt og gennem besøg i hjemmet eller gåture i mindre grupper. Det er denne ildsjælenes initiativrigdom, vi ønsker at fremme. Det er her kommunerne har deres fremmeste våben mod ensomhed og for at fremme de unges fællesskaber og livsmod.

Et fællesskabsopbyggende ungdomsklubpas

Vi anbefaler, at partierne på Christiansborg finder midler til et fællesskabopbyggende ungdomsklubpas gældende for alle unge. Et sådan pas skal administreres kommunalt af vores ungdomsklubber og som minimum indeholde følgende elementer:

• Gratis medlemskab af en ungdomsklub i et år gældende fra pakkens vedtagelse (også med blik for unge op til 25 år)
  • Gratis offentlig transport og færgeforbindelser fra pakkens vedtagelse i et år.
  • Gratis adgang til offentlige og private kulturinstitutioner i et år, herunder et fritidspas, der giver nedsat kontingent i foreningsregi, når det sker i samarbejde mellem ungdomsklubberne og foreningslivet.
  • Støtteordning til orkestre og koncerter afholdt i ungdomsklubberne og ungdomsskolerne.
  • Støtteordning til foredrag afholdt i ungdomsklubberne og ungdomsskolerne.
  • Gratis koloniophold i Danmark. Støtteordning for koloniophold i Europa, etableret i samspil med EU.
  • Kommunerne skal forpligte sig til at udarbejde en generel fællesskabende og opsøgende ungeberedskabsplan med et specifikt fokus på særligt udsatte unge.

Jesper Christensen (S) er børne- og ungeborgmester i København

Thomas Medom (SF) er rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune

Jesper Larsen er tidligere fritidspædagog og nu selvstændig fritids- og ungdomspædagogisk udviklingskonsulent

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er virkeligt synd for ungdommen i disse Coronatider.

Det er også forbavsende at medierne stolpe op og stolpe ned med deres skriverier prøver at gøre ungdommen syg, deprimeret og nærmest selvmordstruet.
Det minder lidt om senhalvfjerserne hvor ledigheden tog fat og de ledige nærmest blev forpligtet til at drikke sig fulde og så gå hjem og tæve konen, for så slemt var det at være ledig.

Kære venner, Corona viser os, at vi ikke altid kan kontrollere naturen, at vi i sidste ende er de små i dette spil, og at dette er et vilkår vi skal leve under i disse tider. I hvert fald indtil vi helt får styr på sygdommen.

Det er lidt det samme fornemmelse man kan have hvis man opholder sig i et voldsomt og storslået naturscenarie, Grønland eller Himalaya til eksempel og uvejret bryder løs.
Også der føler man sig lille, ubetydeligt og må underordne sig de vilkår der gør en overlevelse muligt.
Det sammen her.

Derfor bør vi holde op med det selvforstærkende jammeri om alt det vi savner fra livet før Corona.
Tiden går uafbrudt og kommer ikke tilbage, det er et vilkår.

Glad jer over, at I fortsat er i live, forhåbentligt længe endnu.

Per Torbensen, P.G. Olsen, Dorte Haun Nielsen, Jette Steensen, Steffen Gliese, Asiya Andersen, Jørgen Pødenphandt, Søren Bro, Lise Lotte Rahbek, Carsten Nørgaard, Peter Engelbrecht, Marianne Jespersen, Steen K Petersen, Marie-Christine Poncelet, Birte Pedersen, Tommy Gundestrup Schou, arne tørsleff, Per Christensen, Inge Lehmann, Søren Dahl, Carsten Munk, Freddie Vindberg, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen, Niels Johannesen, Ninna Maria Slott Andersen, Jan Andersen, Finn Jakobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Man mærker tydeligt, kommunalvalgkampen er igang.

På hvilket grundlag udnævnes 'ungdommen' som de der lider mest under corona og nedlukninger?
Er det én eller anden konkurrence om at være mest ulykkelig..?

Syge, folk med psykiske lidelser, gamle pensionister i egen bolig, er de mon mindre elendige - især set i lyset af, at de fleste af dem er i risikogruppen?

Sikkert ikke.
Men muligvis stemmer de slet ikke.
Og de har ihvertfald ingen indflydelsesrige venner..

Per Torbensen, Jette Steensen, Steffen Gliese, Christel Gruner-Olesen, Peter Høivang, Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen, Mogens Holme, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Freddie Vindberg, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Piv-piv-piv.
Hvad er dette for et land, hvor man tror, at ingen skal lide afsavn?
Selvfølgelig skal vi det - sådan er livet.
Og kom ikke og sig, at jeg har mit på det tørre. Det har jeg ikke.

Nike Forsander Lorentsen, Jette Steensen, Steffen Gliese, Steen K Petersen, Mogens Holme, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen, Niels Johannesen, Ninna Maria Slott Andersen, Jan Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

I øvrigt har du ret, Eva S.
Dette er lige så tåbeligt at høre på, som når de blå partier kappes om, hvem der kan genåbne mest og hurtigst.

Jette Steensen, Søren Bro, Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen, Mogens Holme, Carsten Munk, Birte Pedersen, Steffen Gliese, Inge Lehmann, Søren Dahl, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Tak for opbakningen, Finn :-)

Det gør mig bare målløs, at der skrues så meget op for de sørgelige sange, at man komplet glemmer at mange mennesker har været fuldkommen isolerede hele året, fra starten af pandemien til nu, fordi de risikerer at blive smittede og ende i en respirator.

Og jeg er ganske benovet over, at maskerne åbenbart dækker så meget for udsynet, at man totalt glemmer at disse sårbare er dødsens bange nu.

Den påståede ensomhed man gerne vil tillivs, ender med at tage livet af folk.

Steffen Gliese, Steen K Petersen, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen, Finn Jakobsen og Jan Andersen anbefalede denne kommentar
Poul Simonsen

Overraskende, at en socialdemokratisk borgmester lægger afstand til en autoritær og kynisk socialdemokratisk statsminister.

Men ellers lyder det da som et fornuftigt forslag.

Charlotte Wissing

Fine forslag - uanset hvor de kommer fra vil de gavne og sætte fokus på de unges trivsel. Tak for at byde ind med konkrete forslag

Ninna Maria Slott Andersen

-Hvad med alle vores andres trivsel ?

Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Henning Sørensen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

Alene tanken om at man kan indgyde de unge LIVSMOD med et øget kommunalt budget - velfærdspolitisk hybris.

Per Torbensen, Dorte Haun Nielsen, René Arestrup og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Når jeg skal forestille mig en teenagepige, ser jeg hende for mig liggende på sin seng, dybt koncentreret om sin Iphone, evt. med en kop te og en slet skjult pakke smølfere indenfor rækkevidde. Når jeg skal forestille mig en teenagedreng, sidder han på sit værelse for nedrullede gardiner i en højrygget gamerstol, stærkt optaget af at udrydde fjenden og sandsynligvis med en energi drik og evt. en pose chips ved hånden. De billeder havde jeg før coronaen og dem har jeg stadig, bortset fra at der måske er kommet lidt flere valgmuligheder til på de sociale medier - uden at der nødvendigvis er gået fællessang i den. Jeg ser selvfølgelig også unge der løber, cykler eller bevæger sig på forskellig vis, men det må de som sædvanligt selv ligge og rode med.

Bjørn Pedersen

Jeg forudser et godt valg til disse politikere. Der er både en sikring af nye stemmer og en sikring af stemmer fra middelklassefamilier, der føler de har brug for at blive yderligere aflastet. Det er erkendelse af den åbenlyse sandhed at velfærdsstaten ikke er, eller bør være, for dem der er de største udgiftsmennesker. Man kan ønske sig nok så mange regnbuer, feer, pengetræer og en favorabel verdenssituation, men virkeligheden er virkeligheden og virkeligheden er at forståelsen af "velfærd" har forandret sig.

Til det værrere. Men til det uigenkaldeligt værrere, til et værrere, som er forståeligt i kraft at nu hvor også middelklassen føler et marginalt snert af, en lille bitte bid af, en lille brændende desperation af den desperation, den frygt, den usikkerhed, den underdanighed, den håbløshed, som de fattigste i samfundet er vant til, så ønsker de for alt i verden ikke at ende i samme kasse, samme sociale status, som udgiftsdanskerne.

Det er en frygt der er let at forstå. Jeg er endda sympatisk indstillet overfor den, selvom jeg personligt ikke drager fordel af dens fortsatte udbredelse. Desperation, frygt, følelsen af at "det er sådan verden er indstillet, og derfor er man nødt til at indordne sig" gælder for alle. Det er det der gør globalisering så fantastisk for alle der tilhører overklassen i deres respektive samfund. De behøver ikke frygte magten, da de er magten, behøver ikke frygte fattigdom, da de skaber loverne der sørger for at pengene strømme i deres retning. Alt imens at der presses ned på en middelklasse, der pga. det "uundgåelige" system ikke kan se anden vej for at undgå at falde længere ned ad rangstien, end ligeledes at presse nedad.

De tre skribenter bag forslagspakken er dermed en del af socialt pragmatisk løsning, idet også de indordner sig det "uundgåelige".

Hanne Utoft, Marianne Jespersen, Steen K Petersen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Jes Balle Hansen , Freddie Vindberg og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg ser gerne, at man gør noget for de unge - og for alle de andre grupper, som har lidt og lider under corona. For det er corona, der er skurken - ikke restriktioner og nedlukning, som jo er løsningen på corona.

Det bedste vi lige nu kan gøre for de unge - og for alle andre - er at slå corona ned af al magt. Stop den forhastede og håbløse genåbning, som kommer til endnu en gang at slå os tilbage til start - til enorm skade for de unge og alle andre.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art8119302/Vi-risikere...

Også de unge risikerer senfølger....

Per Torbensen, Peter Engelbrecht, Steen K Petersen, Inge Lehmann, Birte Pedersen, Finn Jakobsen, Eva Schwanenflügel, Søren Dahl og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg tror, det er rigtig sundt for en ungdom, der er alt for optaget af FOMO, at de oplever, at de slet ikke behøver at bekymre sig om at gå glip af noget, fordi der ikke er noget at gå glip af. De skal slappe af, dyrke nogle interesser og internetkontakter om disse og finde ud af, hvad de nu har muligheden for, hvad resten af livet skal gå med, når der ikke længere er så meget run på prestige og at skulle tage sig godt ud i nogle enevældige autoriteters øjne, om disse er arbejdsgivere, lærere eller forvaltninger.
Lediggang er roden til al kunst, sagde Asger Jorn, og det er jo ikke kun kunst, det er jo også at komme personligt videre med sine egne ønsker i stedet for at skulle gøre sig lækker for andre, i virkeligheden fuldkommen ligegyldige autoriteter.

Nike Forsander Lorentsen, Bjørn Pedersen, Hanne Utoft, Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen, Mogens Holme, Inge Lehmann, Carsten Munk, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Freddie Vindberg og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Gad vide, hvornår vi får en kampagne mod smartphones, som i dén grad påvirker trivslen:

https://www.theguardian.com/society/2021/mar/02/nearly-four-in-10-univer...

https://www.berlingske.dk/internationalt/studie-bekraefter-frygten-det-b...

Nå nej - der trækker de økonomiske magthavere i lige den modsatte retning: Mer´ vil ha´mer, så må trivslen vige....

Steen K Petersen, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det ser nu ikke ud til, at mange unge lader sig tynge alt for voldsomt af coronanedlukningen.
De respekterer den ihvertfald ikke:

"Danskernes bekymring over coronavirus er faldende, og vi ser flere mennesker, viser undersøgelse. På Fyn mærker de lige nu den tendens.

Unge, der fester og stimler sammen i grupper, er et stigende problem på Fyn.

I hvert fald hvis man spørger politiet.

- Det er det, vi har beskæftiget os med mest i går aftes og i nat. Tendensen har været der i et stykke tid, vejret er blevet bedre, og længslen om at komme ud er også blevet større, siger vagtchef ved Fyns Politi Kenneth Taanquist til TV 2."

"Har de unge tabt hovedet? Borgmester undrer sig efter flere fester og forsamlinger"
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-28-har-de-unge-tabt-hovedet-borgm...

Men hvordan skal de unge forstå at det er alvorligt med denne pandemi, og at afstand betyder noget, når de konstant stakles fra politisk hold, og visse medier spiller med på anden violin?

Per Torbensen, Jette Steensen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Mogens Holme, Inge Lehmann og Birte Pedersen anbefalede denne kommentar
Tommy Gundestrup Schou

Jeg tror faktisk den nuværende situation er ganske sund for en stor del af de unge. Det med at der er større depression og angst savner jeg en ordentlig undersøgelse på. Det er utroligt populær at sige, at de unge har det vildt dårligt. Men er det nu også tilfældet? Hvad er det lige der er så frygteligt ved at lære, at der nogen gange bare er ting, man må vente med?

Per Torbensen, P.G. Olsen, Steffen Gliese, Henriette Bøhne, Steen K Petersen, Mogens Holme, Inge Lehmann, Peter Wulff, Ninna Maria Slott Andersen, Carsten Munk, Birte Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Tomas Povlsen

Jeg hælder mest til Henrik Dahls forslag:
"Jeg vil også give 150 millioner til sure, midaldrende mænd på min egen alder. Det er mine vælgere, og de skal have pengene til at gå i byggemarkedet for. Det vil sætte humøret op, og det ville give mig nogle flere stemmer,"

Ninna Maria Slott Andersen, Christel Gruner-Olesen, Lise Lotte Rahbek, Inge Lehmann, Birte Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Du har fat i noget vigtigt, Tommy Gundestrup Schou.

Der mærkes en modstand uden lige, når det gælder solidariteten i samfundet, det der i virkeligheden skaber sammenhold.

Det er vigtigt for liberalisterne at indpode unge den for dem så indbringende egoisme og individualisme, der batter så fedt på konsum.

Per Torbensen, Steffen Gliese, Christel Gruner-Olesen, Henriette Bøhne, Mogens Holme, Inge Lehmann og Birte Pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hæ hæ, det er helt mærkværdigt at være så enig med Henrik Dahl i øjeblikket..

Her er en ret skarp artikel han skrev om alle de benspænd, sundhedsmyndighederne har foretaget, bl.a. :

"Hvis man ser på sundhedsmyndighedernes samlede performance siden januar 2020, er det nemlig karakteristisk, at de har begået et hav af mere eller mindre grove fejl.

De værste er her:

Januar – februar 2020: Generel fejlvurdering af selve problemet og dets omfang

Marts – juni 2020: Fejlagtig rådgivning, der ville føre Danmark ind på ”den svenske strategi” og et mål om flokimmunitet

Marts – maj 2020: Fodslæbende holdning til test og udbygning af testkapacitet (i modsætning til WHO’s anbefalinger)

Marts – september: Fejlagtig vurdering af brugen af ansigtsmasker

Marts – december 2020: Fejlagtig forståelse af betydningen af aerosoler, og dermed af udluftning.

Marts – december 2020: Sendrægtig og langsommelig udbygning af kapacitet til smitteopsporing

Marts – december 2020: Institutionel modvilje mod at samarbejde med private aktører

August – januar 2021: Useriøs holdning til karantæne og til kontrol med indrejsende

August – november 2020: Inkompetent rådgivning om mink.Skal man sige det kort, har myndighederne givet regeringen helt forfærdelig dårlig rådgivning hele vejen gennem COVID-19-epidemien. Og det spiller uden tvivl en stor rolle, når man skal forstå, hvorfor 2. bølge har været så hård i Danmark.

https://pov.international/boelge-covid-danmark-ringe/

Per Torbensen, Jette Steensen, Steffen Gliese, Mogens Holme, Inge Lehmann og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Halfdan Illum

Spændende artikel Anne-Marie Krogsbølle!

Min opfattelse omkring smartphone forbruget blandt unge, der ikke nævnes i artiklen, som jeg tænker også kan være en faktor i manglen på opmærksomhed på problemet er, at forbruget i høj grad er social betinget (som så mange ting). Jeg tror meget få af menneskerne i denne aldersgruppe (som jeg selv tilhører) ikke ser noget problematisk i smartphone forbruget, fordi det er den måde alle, eller langt størstedelen, i deres omgangskreds, bruger smartphonen på. Jeg anser det selv som et enormt problem (ikke kun ift. søvn) og har selv flere gange set panikken og desperationen i folks øjne hvis de ikke kan finde deres smartphone.

Der er altså ikke et problem for gruppen selv at se, hvorimod de fleste misbrugere jo godt ved det problematiske i deres misbrug, selvom de måske ikke erkender det. Dette er selvfølgelig ikke en grund til, at der ikke skal gøres noget, det synes jeg absolut der skal.

Marie-Christine Poncelet

Jeg synes at det udmærket at benytte sig af Corona epidemien for at forbedre unge menneskers fritids mulighed som er blevet så ringe tak være kommunale besparelser de sidste mange år, besparelser som ALLE politiske partier har været med til at genføre . I mange kommuner er ungdomsklubber noget man havde for 20 år siden, samtidig vil det nok være en ide at kigge på den social ulighed i forhold til om fritidsaktiviteter er tilgængelige eller ej.
Både ulighed og besparelser skyldes ikke covid, mistrivselen eller ikke for mange unge, men at corona epidemien få os til at få øje på det er fint nok men vi styrker ikke ungdom ved at fortælle dem hvor frygtelig det hele er og hvor frygtelig de har det.
Vores samfund er ikke brudt sammen i krusen , det har vist sig både velfungerende, demokratiske og tryg på mange måde trods corona har de fleste kunnet deltage i en form for undervisning, de fleste lever et komfortabel liv med mad på bord, varm vand i røret o.s.v
Det hjælper ikke unge mennesker at ynke dem selv om man kan have medfølelse med dem, denne periode vi lever nu skal de bruger til noget, blandet andet at forstår den store sammenhænge livet er, vigtighed af fælleskabet , demokratiet og solidaritet men måske vil de også kunne bedre forstå, hvor frygtelig det må være at skulle flygte fra krigen for eksempel, eller fra sulten, at se sin familie døde, bedre forstå hvilke prioritering der skal laves for at menneskeheden kan overleve uden at nogle skal ofres.
Alt det kan de ikke hvis vi ynke dem, denne periode er noget der er sket i deres liv, i vores liv, andre generationer er blevet udsat for kriger, det er noget man bliver nød til at gøre med på en eller anden måde.
Men at forbedre fritidstilbud til unge mennesker , ja , det har trængt til det i mange år tak være også S og SF.

Steffen Gliese, Steen K Petersen, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

God indfaldsvinkel, Marie-Christine Poncelet.

Det er ikke alle unge, der har hverken råd eller lyst til at deltage i idrætsaktiviteter.

Og den mistrivsel der reelt findes hos visse unge, har været der længe før corona lagde vejen forbi.

Det er godt, man får øjnene op for, at nogle unge er ensomme og vantrives, og har svært ved at deltage i undervisningen.
Men det er bare ikke et generelt problem.

Fritidsklubbernes forsvinden har kostet dyrt på fællesskabet.

Steffen Gliese, Tommy Gundestrup Schou, Inge Lehmann, Steen K Petersen, Freddie Vindberg, Marie-Christine Poncelet og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Mange unge har det rigtig nok svært. Corona-krisen udstiller det som allerede var en realitet. At den stigende ulighed i vores samfund rammer de fattigste familier hårdt. At besparelser på skole- og institutionsområdet med højere klassekvotienter, mindre faguddannet personale, flere stuvet sammen på for lidt plads især går ud over de svageste børn. At organiseret fritidsliv, sport og kultur koster penge. Og gratis glæder såsom løbeture i skoven mv. forudsætter overskud og dyre løbesko. Adgangskrav til uddannelse stresser og presser de unge, nedskæringer på alt fra erhvervsskoler, praktikpladser til videregående uddannelser og universiteter. En evig kamp mellem samfundets, familiens og egne forventninger og de reelle muligheder.
Nutidens ungdomsliv er materielt bedre trods alt for lav SU end tidligere, men angsten for ikke af lykkes, for at dumpe og blive ladt tilbage i hængedyndet og klientgjort starter med sprogtesten i børnehaven og ender evt. med uforståeligt bureaukratisk afslag på drømmeuddannelsen uden forklaring på om du måske satte krydset et forkert sted på den uforståelige ansøgningsblanket som du ikke kunne printe ud eller evt. finde ud af at sende i tide fordi skidtet måske ikke virkede . Reaktionen hos nogle unge er angst og bekymring, hos andre som helt har ædt konkurrencestatens prædiken er det "mig" "mig" og "mig". Og nogle skider på det hele og fester bare derud af efter devisen, lev stærkt - det er ikke mig der dør.
Coronakrisen - afslører samfundskriser og giver som alle andre voldsomme epidemier et akut forstørrelsesglas på verdenen - og viser samtidigt at næsten alt samfundsskabt kan forandres hvis vi vil det. Set i det lys skal der en del andet og mere til end nogle ungdomsklubber i de store kommuner.

Inge Lehmann, Flemming Berger, Steen K Petersen, Freddie Vindberg, Marie-Christine Poncelet, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Rune Stilling

Ok - Så når vi har at gøre med et neurotisk angst segment af befolkingen over 50, så er der ingen grænser for mængden af empati (og penge) vi skal sende i den retning for, at I kan føle jer trygge? Men hvis nogen formaster sig til at antyde, at dette går ud over en gruppe af børn og unge, som har det svært, måske endda rigtig svært, så er det helt legitimt at nedgøre og gøre grin med dem, latterliggøre dem og sige, at de bare skal tage sig sammen. Hvor herre bevares, se dog lidt på jer selv i spejlet.

Marie Jensen, Halfdan Illum, Anders Reinholdt og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Peter Engelbrecht

“De unge er dem, der lider mest under coronanedlukningen i form af ensomhed og mistrivsel”

Hvornår er man ikke ung mere?

19 år? 24 år? 30 år? 35 år? 40 år?

Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Steffen Gliese, Ninna Maria Slott Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar