Kommentar

Drop narrativen om, at rigtige mænd spiser kød – det skader både klimaet og kønskampen

Nogle ældgamle kønsforestillinger besværliggør, at mænd kan leve et plantebaseret liv, og gør, at kun tre ud af ti danske vegetarer er mænd. Men klimaet holder ikke til mere bøf, så det er på tide at tage opgøret med de skadelige kønsstereotyper, skriver køns- og klimaaktivist Agnes Hegelund Mose i dette debatindlæg
»Madvaner og tankesæt støder mod den traditionelle opfattelse af, hvad det vil sige at være en rigtig mand. Og det går ikke længere. Klimaet har fået nok,« skriver Agnes Hegelund Mose i dette debatindlæg.

»Madvaner og tankesæt støder mod den traditionelle opfattelse af, hvad det vil sige at være en rigtig mand. Og det går ikke længere. Klimaet har fået nok,« skriver Agnes Hegelund Mose i dette debatindlæg.

Jakob Dall

Debat
31. marts 2021

Det er på høje tid, at 50+-segmentets mænd bryder med kønsstereotyperne og spiser mere grønt – også for klimaets skyld. Vi unge bliver nødt til at ruske kærligt i vores fædre: Klimakamp er også kønskamp.

Det var lidt af et gennembrud, da jeg overtalte min far til at spise plantebaseret mad, men udstyret med gode, grønne opskrifter gik han dog alligevel i gang med at snitte og hakke. Og – måtte den gamle kødspiser indrømme – det smager himmelsk. Siden er jeg flyttet hjemmefra, og jeg kan have ham mistænkt for at være faldet lidt af på den: At den igen står på røde bøffer om end i mindre mængder end før.

Jeg tror, at vi unge har en vigtig rolle, når det kommer til at opdrage en smule på vores forældres madvaner. Det handler ikke blot om fornuftig livsstil, men også om klimakamp, for bøf er for hård en kost for klimaet.

Mænd spiser kød

De vegetariske tilbøjeligheder hos min far er i dag lidt af en maskulin sjældenhed: Kun tre ud af ti danske vegetarer er mænd, viser en undersøgelse fra Coop og Dansk Vegetarisk Forening. Og da kødproduktion er en af de primære årsager til CO2-udledning, hænger køn og klima derfor unægteligt sammen.

Her på bagkanten af 8. marts, kvindernes internationale kampdag, bliver jeg nødt til at slå fast, at kønskamp og klimakamp er to sider af samme sag. Det handler ikke om at udskamme mænd som klimasyndere. Jeg sætter blot spørgsmålstegn ved den sociale struktur, som nærmest pr. automatik påtvinger mænd rollen som kødspisere.

Måske er det ældgamle idealer, der besværliggør, at mænd kan leve et plantebaseret liv. Efter fodboldkampen er der tredje halvlegs-øl og godmodig pølsesnak, men den gode stemning dør hurtigt, når en vegetar i flokken takker nej til en oksekødburger.

Kigger jeg i mine venners retning, ser fædrebilledet tilsvarende ud. Stegt flæsk-narrativen sidder fast i halsen på mange mænd, i hvert fald dem over 50. Kød forekommer at have en så væsentlig maskulin symbolværdi, at plantespisende mænd indimellem helt undgår at nævne, at de har skiftet bøffen ud med falafel, hummus og salat. Det kan få sociale konsekvenser og føre til udelukkelse fra maskuline fællesskaber, blot fordi madvaner og tankesæt støder mod den traditionelle opfattelse af, hvad det vil sige at være en rigtig mand. Og det går ikke længere. Klimaet har fået nok.

Bryd stereotyperne

Vi skal normalisere den plantebaserede livsstil hos mænd, ligesom det længe har været i orden for kvinder at foretrække grønt frem for kød.

Den maskuline kødlyst har måske rod i urtiden, hvor mænd selv skulle fange byttet. I dag er det nok de færreste, der vil betegne en tur til køledisken i Netto som en jagt. På trods af, at jagten er afsluttet for år tilbage, har kødet stadig en odør af maskulinitet.

Stereotypen giver ikke mening længere. Rigtige mænd kan sagtens spise salat og tofu – ligesom deres koner og kærester. Ved at fjerne det kønnede narrativ om det at spise grøntsager i stedet for kød kan vi slå to fluer med et smæk og både styrke køns- og klimakampen. En win-win – what’s not to like? Lad os derfor hanke op i vores fædre, mænd og venners madvaner, for det er her, vi når de store kursændringer i hverdagen. Hvis min far kan, kan din også.

Forhåbentlig vil det hjælpe mændene på vej, at dansk landbrug og fødevarevirksomhederne herhjemme står over for en gigantisk klimaomstilling – en af hovedingredienserne er mere plantebaseret mad; det er vi mange unge, der mener.

Folketinget varmer netop nu op til klimaforhandlinger på landbrugsområdet. Mit håb er, at den overdrevne kødproduktion herhjemme indleder en kollektiv slankekur, og at der bliver endnu mere lækkert at vælge imellem i den grønne afdeling – også for store, stærke mænd.

Agnes Hegelund Mose er køns- og klimaaktivist.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Bare fortsæt dit gode arbejde Agnes Hegelund Mose. Jeg hepper på dig
Tror på at hvis nogen kan omvende voksne kødspisende mænd ( og kvinder ) til grøntfoder, er det søde, venlige, kærlige døtre og andre unge kvinder ( og mænd )

Karen Grue, Palle Yndal-Olsen, Jacob Johansen, Rikke Nielsen, Alvin Jensen, Estermarie Mandelquist og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Hej Agnes
Jeg er70+ og er stadig en stor stærk mand. Jeg droppede kødet for 50 år siden. Ikke på grund af dyreetik eller sundhed, men fordi danske husdyr stjal vigtige proteiner fra fattige i andre dele af verden.

Jeg har igennem de 50 år ikke følt at mine madvaner betød at jeg var uden for sammenholdet, hverken i fagbevægelsen, energibevægelsen eller efter fodboldkampen.

Maden har i gennem alle årene været med til at skabe dialog og udfordringer, mest for dem der skulle lave en alternativ ret til mig. Nogen gange var det noget juks, som blev serveret, andre gange gode retter, hvor jeg kunne fornemme at den der skulle lave maden tog udfordringen op på den gode måde.

I gennem årene har mange sagt at maden jeg fik serveret så dejlig ud, men det har aldrig lykkes at få hele selskabet til at spise som mig og de få andre som spiste lige sådan, også selvom vi var en del af klimabevægelsen – det bekymrede mig. Heldigvis er der kommet mere fokus på planteføde de seneste år.

Kunne klimaaftalen om landbruget ende op med, at landbruget selv skulle producere sit foder til husdyrene fra 2030, vil det automatisk betyde færre dyr.

Heldigvis er det naturens gang af de ældre generationer uddør, så kan I unge ikke bare fortsætte med at vælge kødet fra eller spise efter kostrådene så vil alt ende godt en dag. Stå fast Agnes.

Karen Grue, Palle Yndal-Olsen, Jacob Johansen, Anne Nielsen, Lone Anderberg, Erik Karlsen, Rikke Nielsen, Alvin Jensen, Uffe Madsen, Gert Romme, Estermarie Mandelquist og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Christine Michelsen

Min far var hurtig til at droppe al madlavning med kød, da jeg som teenager blev vegetar. Senere gik han også, som den eneste på sin arbejdsplads, over til vegetarmenuen til frokost. Men han har nu heller aldrig gået ret meget op i at være en 'rigtig mand'. Vi trænger til et opgør med giftig maskulinitet - også for klimaets skyld.

Palle Yndal-Olsen, Jacob Johansen, Erik Bresler, Alvin Jensen, Gert Romme, Estermarie Mandelquist og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Vi mænd spiser ikke kød for at være "rigtige mænd", vi spiser kød fordi det smager godt og på grund af madvaner. Det er sikkert af samme grund at kvinder spiser kød.

Mennesker har altid spist kød, uden det har været et problem. Problemet i dag er nok mest mængden af kød. per person, og især i den industrialiserede verden.

Lasse Schmidt, Jacob Schmidt, Torben Bruhn Andersen, Finn Thøgersen, Anders Reinholdt, Viggo Okholm, Erik Karlsen, Jens Christensen, Henrik Bjerre, David Zennaro, Carl Chr Søndergård, Jens Ole Mortensen, P.G. Olsen, Jens Illum, Martin Mortensen, Per Torbensen, Dennis Tomsen, Inge Lehmann og Martin Sørensen anbefalede denne kommentar
Martin Sørensen

jeg vil begynde med at tilstå to ting.

Et jeg er mand,

to jeg spiser kød. men jeg ser det ikke som hverken særligt maskulint og spise kød. eller moralsk forkasteligt. og spise kød.

som allerende løftet i debatten handler det nemlig om hvilket kød vi spiser. og mægtere af kød vi spiser. mere end det handler om at vi spiser kød eller ej.

der syntes og være en vegansk misforståelse om at vi kan brødføde verden med grøntsager alene, ja man snakker om at dyrke mad til mendesker eller mad til dyr, og har hermed totalt misforstået ja nærmest alt. hvad der har med jordbrug og gøre. mens man har nedladet debatten til at være en konkurance om at være bedre end alle andre ved og poste sin veganske livstil med mandler fra udtørede områder i verden og advokatoder der ja ødelægger chile, og er voldsom overfor vandforbruget, mens sider jeg her i mit smukke vesthimmerland og skal føle mig skyldig over at jeg spiser en bøf som der er græsfordet på vesthimerlanske marker der indgår i almindlig vekseldrift mens storbyens fanatiske veganske udviser lige så lidt forståelse for landbrug, at man måber over at de kan tages seriøst i en debat, jeg vil hamre det ud til almen forståelse vi kan ikke brødføde verden vegansk da det vil udpine jorden. men ja vi SKAL spise mindre kød, da det er almen logik. og vi skal spise andet end bare oksebøffer selv om de virkelig ikke er så slemme klima mæssigt som regnearks såkaldt forskning har udpejet det til at være. humus topjorden vokser i samme omfang som kvæget bøvser lattergas og prutter metan, når vi sender kvæget på græs hvilket der er humlen i denne her debat. man finder nok næppe større kritikere af det moderne petokemiske landbrug end mig, jeg finder ploven som værende en forbrydelse mod menneskeligheden. da den er langt værre end kvæget nogensinde har og vil være det når vi lader kvæget gøre det kvæg er skabt til nemlig og spise græs. så humus kan vokse og skabe den rette baktier og insekt og omre rigdom det kræver for at holde jorden frugtbar . vi skal stoppe importen af fodre som der er klima problemet og forsætte med at sætte mere skov, og helst fredskov. som der så ikke er en forhindring for at vi kan ha et godt og effektivt økologisk landbrug der lader sine lavbundsjorde oversvømme. og sender kvæget ud på dette hvad man i gamle dage kalde overdrev. men vi skal spise flere kyllinger ænder og ja kaniner, end vi skal spise grise og kvæg. svinekød fejer intet vi spiser bare for meget af det. og det forkerte. svin opdrættet på friland hjælper jorden på samme måde som kvæget.

veganerne mangler ganske enkelt og forstå at både deres bønner mandler advokadoere tofu mm er ja ting der ikke er og kan dyrkes i Danmark mens jeg finder det direkte ironisk, at man så kritisere mig for at spise mad der hovedsageligt har sin oprindelse i Danmark. det er en ganske enkelt klam falsk vegansk storby prut. af tom luft og kalde det for bæredygtigt. så hele denne selvfrelse indstilling man ligger for dagen udstiller et totalt fravær af viden om grundlæggende landbrug.

der er en vegansk storby illusion, og den er fundamentalistisk og farlig. da den bygger på en misopfattelse af verden.

og nu bliver jeg nok mødt af en storby shitstorm :-) og jeg er faktisk ret kold i r.. for det er jer der tager fejl og ikke mig.

Ditte Jensen, Jacob Schmidt, Viggo Okholm, David Zennaro, Carl Chr Søndergård, Birthe Drews og Dennis Tomsen anbefalede denne kommentar
Niki Dan Berthelsen

Jeg tror stegt flæsk, frikadeller, oksesteg og kødspisning hænger mere sammen med kultur end køn. Det er nok nærmere fordi de mennesker er konservative i deres livsførelse end at de er ældre mænd.

Man vil nok rykke mere ved at fokusere på madkulturen og selvfølgelig undersøge målgruppen man gerne vil appellere til.

Og der tror jeg man vil finde at der er andre større dele af gruppen end mænd 50+. Det kunne måske være deres koner var ligeså meget med på kød vognen?

En stor dille for ikke så længe siden var stenalderkost. Den var brugt både af mænd og kvinder.

Så at koge en udbredt spise, kød, ned til at det er "boomer-mændene" der skal ændre deres vaner - det er for let købt.

Jesper Frimann Ljungberg

“Her på bagkanten af 8. marts, kvindernes internationale kampdag, bliver jeg nødt til at slå fast, at kønskamp og klimakamp er to sider af samme sag.“

Der var det at jeg stoppede med at læse....

// Jesper

Henning Kjær, Jacob Schmidt, Morten Simonsen, arne tørsleff, Kristian Gregersen, Torben Bruhn Andersen, Finn Thøgersen, Anders Reinholdt, jan sørensen, Erik Karlsen, Jens Christensen, Tommy Andresen, Henrik Bjerre, Jeppe Bundgaard, Rasmus Knus, Hanne Utoft og Morten Balling anbefalede denne kommentar

Kønsklamp er den rette betegnelse; behaviourisme og identitetspolitik sejrer fortsat ad helvede til.

Rikke Nielsen

Jeg må indrømme, at jeg også har svært ved at se sammenhængen mellem kønskamp og klimakamp, ligesom jeg har svært ved at se sammenhængen mellem klimakamp og klassekamp.

Når sådan en sammenhæng forsøges påduttet læseren, er det for mig, at tage klimakampen som gidsel i et andet formål, og det klæder ikke en klimaaktivist at misbruge noget så vigtigt som klimaet.

Hvis man så pillede nogle af Martin Sørensens latrinære og nedladende udtryk ud af hans tekst, og i stedet tilføjede nogle kilder, ville debatten måske antage en spændende retning. Fordi klima er ekstremt kompliceret og ikke bare et binært svar på for og imod noget. I samme øjeblik det bliver binært, bliver det religiøst og religiøsitetens DNA tilsiger altid at omvende andre, hvilket tilsvarende har afstedkommet forfølgelse af anderledes. tænkende.

Så det ville være rart med en faktabaseret debat. At jeg så godt kan lide din gejst, Agnes Hegelund Mose, er mange likes værd, og hvis du kan dyrke kompleksiteten og nuanceringen i klimaet, så vi du komme langt.

Morten Balling

Ikke alene basher artiklen en speciel befolkningsgruppe, mænd, den basher også dem over 50. Det er ikke vejen til hverken et bedre klima eller bedre forståelse mellem kønnene.

Det begynder at være en smule trættende at høre på, når man er mand og over 50. At alting er vores skyld. Det er selvfølgelig nemmere når man kan sortere den indviklede virkelighed og putte den i kasser, men "mænd over 50" er ikke nogen homogen størrelse.

Den største trussel mod klimaet, bæredygtighed og biodiversiteten er og bliver befolkningstallet. Her kunne jeg som mand være ufin og pointere at det er kvinder som føder børn og ikke mænd, men mon ikke virkeligheden er en smule mere nuanceret? :)

Jacob Schmidt, Morten Simonsen, arne tørsleff, Anders Reinholdt, jan sørensen, Erik Karlsen, Henrik Bjerre, David Zennaro, Jesper Frimann Ljungberg, Jeppe Bundgaard og Martin Mortensen anbefalede denne kommentar

Vås. "Mænd" spiser ikke kød, fordi det er mandigt. Jeg bliver harm over at få skudt sådan noget i skoene. Kødspisere spiser kød, fordi vi kan li' det.

Jeg var vegetar et par år, da jeg var i tyverne, men savnede kødet. Derfor begyndte jeg at spise kød igen, og det var en lettelse. Til gengæld spiser jeg efterhånden mere lokalt produceret, fordi det smager bedre, og dyrene har gode kår. Klimaet vil jeg blæse en hatfuld.

At tro, at vi kan redde verden ved at spise plantebaseret, er latterligt. Den enkelte kan muligvis gå rundt og føle sig frelst, og fred med det.

Skulle vi endelig gøre noget alvorligt ved alt det, der truer vores arts overlevelse - forurening, overbefolkning osv., vil det kræve så radikal en omlægning af vores livsstil, at jeg tvivler på, at Agnes eller andre velmenende aktivister vil være med, men jeg ved jo ret beset ikke, hvad hun og ligesindede er indstillede på at opgive.

Jacob Schmidt, arne tørsleff, jan sørensen og Jacob Nielsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

"Vi trænger til et opgør med giftig maskulinitet - også for klimaets skyld".

Det er ikke småting, mænd skal have skylden for i denne tid.

Kim Houmøller, Jacob Schmidt, arne tørsleff, Tommy Andresen og Jens Illum anbefalede denne kommentar
ulrik mortensen

Må vi ikke spise kød nu - så er der vist tid til et mandeoprør! https://www.youtube.com/watch?v=vGLHlvb8skQ

"Den største trussel mod klimaet, bæredygtighed og biodiversiteten er og bliver befolkningstallet."

Hvis vi tager udgangspunkt i at dette er korrekt - hvad ligger mon så til grund for at klodens befolkningstal er vokset så voldsomt gennem de seneste århundreder? Er det Guds plan - eller menneskets natur? Eller skyldes det politiske og kulturelle forhold? Og hvad er de største hindringer/barrierer for at der sker tiltag, som rent faktisk løser problemet?

Rikke Nielsen

Hanne Utoft, kvinders rettigheder eller mangel på samme. Hvilket selvfølgelig er afspejlet i både politik, religion og kultur.

Rikke Nielsen

Hanne Utoft, og i den forstand, så er klimakamp selvfølgelig kønskamp :-)

Fint indlæg.
Men måske er det også narrativen om den rigtige slanke kvinde spiser meget lidt af det hele, der gør kønnenes forskellige spisevaner.

Men mon ikke, at det bliver som af sparke en åben dør ind, mht. mænds kødbehov. Vi skal også bare lige lære at værdsætte os selv som slanke, som mænd der lever længere og ikke mindst mænd og kvinder der redder kloden.

Jeg tror som sagt viljen er der. Vi skal bare lige lære at gøre en dyd ud af nødvendigheden.

"den gode stemning dør hurtigt, når en vegetar i flokken takker nej til en oksekødburger"

Hvis vegetaren/veganeren efterfølgende kan drikke de andre under bordet, skal stemningen nok komme på højkant igen! :-D

"Hvis vi tager udgangspunkt i at dette er korrekt - hvad ligger mon så til grund for at klodens befolkningstal er vokset så voldsomt gennem de seneste århundreder?"

Hanne,
kunstgødning kom frem i første fjerdedel af det 20. århundrede, og produktionen og forbruget af kunstgødning falder utroligt godt sammen med den nærmest eksponentielle stigning i verdensbefolkningen.

Daniel Joelsen

Hvorfor er der ingen der skriver om de forkerte mænds spisevaner!

Flemming Olsen

Kære Agnes, du kan selv være en narrativ.

Ja lidt frelste artikler kan få nogle af os op af stolene.
Jeg vil påstå at det at være veganer nærmer sig den modsatte frelsthed, da der intet må bruges af produkter fra dyr, hverken æg, ost og mælk.
Det er deres valg og fred være med det. Som opvokset på et husmandsted mod vest så er kød så en del af min baggrund og ja vi fik sørme også mange grønsager.
Hvorfor skal de tvære et enten eller? Men det er fint hvis vi tænker klima og reducerer kødet og til gengæld engang imellem så bare nyde det
Men nu som 75 årig og min viv på 71 spiser vi stort set ikke gris, men mest kylling og ja så okse-og lam i mindre mængder. Desuden bruger vi nye ideer fra mangfoldigheden og vore nye medborgere. Og for at få en lille glorie tilstræber vi nu at spise vegetarisk ca to gange om ugen., Men fri os fra alle disse stereotype fordomme.

Vi mennesker er omnivorer, og det er en af årsagerne til vores evolutionære succes i forskellige miljøer under vidt forskellige betingelser, og det har givet os fritid og overskud til at reflektere og innovere i modsætning til rene planteædere, som må udnytte dagslyset til st æde og æde og æde.

Hvis du er utilfreds med det, må du enten blive planteæder eller søge behandling for din utaknemmelige privilegieblindhed. Vores generation er godt på vej til at transformere sig hen mod en selvskadende dyreart i et kollektivt suicidalt flagellanteri i evig bodsgang som den autoimmune sygdomssvulst, vi har belemret kloden med. Bøvs.

Jens Illum, Jacob Schmidt og arne tørsleff anbefalede denne kommentar

Kære Peder Bahne det er en del af konventionelt landbrugs falske narrativ at påstå kødspisning har givet os fritid og overskud til refleksion og innovation hvilket ikke kan undgå at sprede usikkerhed om din egen kostplan:-)

Enhver der ønsker det kan ved at tale med nogle af klodens 1 mia vegetarer forvisse sig om at der er tid til andet end spisning. At du er bekendt med at antallet af vegetarer vokser hastigt i disse år læser jeg tydeligt i din tekst, har du nære bånd til landbruget?

Enhver der kalder vegetarer for planteædere risikere selv at blive betegnet som ådselsæder, det et valg vi selv træffer.

Er det så også dine selvskadende, kollektivt suicidale flagellanter der har invaderet Fødevarestyrelsen og i strid med alle det animalske landbrugs kostråd har skåret ned på anbefalet mængde kød og mejeriprodukter, endda flere gange!

Tak fordi du ikke som dem med samvittighedskvaler over vores massive forurening og naturforarming og behandling af dyrene der nærmer sig mishandling ikke trækker B12 vitamin myten frem.
Nu har de fleste af os også lært at B12 hentede mennesker og dyr førhen ved at gå på jord og nu da hverken industridyr eller mennesker går på jorden er vi nødt til at spise B12 som en vitaminpille.

Jeg spiser faktisk kun lidt kød og slet ikke hver dag. På en skala fra veganer til texas cowboy vil jeg tro jeg ligger på 10 til 15%. Mine nære bånd til landbruget begrænser sig til min geografiske bosætning på et nedlagt landbrug med stor udsigt og naboer, som beskæftiger sig med fremstilling af vores fødevarer.

Min anke handler ikke om mig. Pointen ligger nærmere det faktum, at ideologi og politik bliver stadig mere fremtrædende i forhold til videnskab og sund fornuft inden for et stadigt stigende antal områder i vores samfund.

Kød er ikke usundt og kødproduktionen er ikke ansvarlig for de aktuelle dystopiske fremtidsspådomme om en katastrofisk klimatisk fremtid. De bygger helt og fuldt på ideologi og politisk konsensus som resultat af udbredt groupthink totalt blottet for naturvidenskabelig evidens.

Christoffer Gertz Bech

Martin Sørensen: Det kan godt være, at du spiser din græsfodrede, vesthimmerlandske bøf med god samvittighed, men på den måde kan man ikke brødføde de over syv milliarder mennesker, der er her på planeten. Det er en langt mere effektiv udnyttelse af ressourcerne at spise plantekost direkte - og der er ikke plads på kloden til de græsmarker, der ville være nødvendige, hvis alle skulle spise, som du gør.

Du har ganske givet ret i alle de gavnlige virkninger, som kvæget har for kvaliteten af jorden. Men netop derfor bør vi lade de store planteædere gøre deres indsats i fred - og lade være med at spise dem. Også fordi der er andre sider af den diskussion end bare et spørgsmål om klima og ressourcer: Det er da også rent etisk et problem, at man sætter levende væsner i verden med det formål, at man skal slå dem ihjel og spise dem, når nu vi rent faktisk lever i en verden, hvor vi ikke behøver at gøre det for at overleve.

Morten Balling

@Christoffer Gertz Bech

Et par "detaljer": Meget af den jord på planeten som bruges til græsning kan ikke bare benyttes til at dyrke f.eks. hvede i stedet. Græsningsjord er typisk relativt fattig på næring. Det ville være et "mindre problem", hvis ikke vi var ved at løbe tør for fosfor og energi. Derudover er der kvælstof som er svært at binde i jorden.

Moral og etik er et yderst diffust emne. I mange tilfælde er etik lige så subjektiv som æstetik og smag. Evolutionen har gjort os til de organismer vi er. Heterotrofe, som kun kan overleve ved at spise autotrofe organismer. Hvad er det f.eks. de har gjort, som berettiger at vi stjæler den energi de med møje og besvær har bundet til dem selv? Noget af naturens orden er vi nok bare nødt til at leve med, selvom den virker "uretfærdig".

Jacob Johansen

Morten Balling - i forhold til etik, mener du fx, at hunde skal behandles bedre end køer og grise? Og synes du det giver det mening, at vi har en dyreværnslov der siger, at det ikke er tilladt af fjerne hunde og katte fra deres mor før der er gået 8 uger, men at kalve kan fjernes fra deres mor efter 12-24 timer? I Danmark tager man kalve fra deres mor 12 timer efter fødslen i den konventionelle mælkeproduktion og 24 timer efter fødslen i den økologiske.
Jeg tænker, at vi mennesker ikke kender nok til hvordan industridyrenes forhold er.

Morten Balling

@Jacob Johansen

Nej jeg mener ikke det på nogen måder er ok at tage kalve fra deres mødre hverken 12 eller 24 timer efter fødslen. Jeg mener heller ikke på nogen måde at det er ok at have grise stående i bure. En standard gris har formentlig en bevidsthed svarende til et tre-årigt barn. Faktisk havde jeg personligt en længere periode af mit liv hvor jeg var ekstra opmærksom på ikke at træde på insekter, efter at have læst en videnskabelig artikel om at myrer viste tegn på bevidsthed, fordi de kan bestå en spejltest. Jeg har også stor fornøjelse ud af at prøve at lære at kommunikere med skader og krager, til dels med succes. Det sidste jeg læste om, var at nogle svampe kunne udvise intelligent adfærd. Det væsentlige at forstå her er at svampe er at betragte som en flok encellede organismer uden hverken hjerne eller nervesystem.

På den anden side Jakob: Synes du det er ok at spise planter? Hvad har de gjort os? Skulle vi ikke bare lære at lave fotosyntese selv? Når vi ikke spiser dem så brænder vi dem, eller vi laver møbler ud af noget som var et levende træ. Vi er til dels ude på filosofiens overdrev her, men det er faktisk også derude du finder etikken. Dén er der stadigvæk, den dag i dag, ikke nogen som har fundet en god løsning på. Hvis du tror at etik er entydig og uden paradokser, så kan jeg anbefale at studere emnet. Det bliver meget hurtigt klart for en, at det gode og det onde er temmelig svære at definere, og endnu sværere at skille ad.

Jacob Johansen

Morten Balling - jeg prøver også til en vis grad at undgå at træde på insekter. Og jeg synes fx det er ærgerligt, at nogle synes det er ok at støvsuge edderkopper.
Det er en interessant snak om, hvor avancerede organismer planter er. Jeg synes også vi skylder planter, at behandle dem rigtig godt.
Jeg er langt fra en ekspert og har kun hørt og læst lidt om området, men tænker bare, at fx en industri gris kan opleve en værre smerte i dens liv, end fx korn kan indtil det skæres ned. Og jeg vil selv ha meget nemmere ved at skære noget korn af, end at aflive især en industri gris. Men jeg synes det vil være interessant, at tænke mere over hvilke forhold produktionsplanter fortjener.

Jacob Johansen

Morten Balling - jeg er nysgerrig efter at høre hvor meget mere du mener fx en gris eller hund kan lide, ift. fx en kornplante eller et avocadotræ?

Morten Balling

@Jacob Johansen

Jeg synes du skal spise planter med sindsro. Ellers dør du af sult. Og hvis der ikke er planter i nærheden, så kan du også spise kød for at holde dig i live. Det er fint at være opmærksom på både dyrevelfærd og på at være et "godt" menneske, men er en løve ond når den spiser en gazelle? Er en edderkop ond når den fanger en flue?

Jeg tror ikke en plante har følelser som dem du har. Den er en levende organisme, og en fascinerende en af slagsen. Har du f.eks. nogensinde tænkt over hvordan en plante vokser? Vokser stammen i et træ indefra eller udefra? Eller "midt imellem"?

Alle organismer er det vi kalder "levende", men i den videnskab som beskæftiger sig med liv, biologien, er der stadig ikke nogen klar definition på, hvad liv er. Nogle ting ved vi dog om liv. En levende organisme er i stand til at reproducere sig selv, hvilket er forklaringen på at en virus ikke kan siges at være levende. Den kan kun reproduceres af en værtsorganisme. En anden væsentlig faktor ift. liv er at liv skal bruge energi for at fungere. Det er en lidt populær måde at sige det på, hvilket du bla. kan læse om her:

https://www.information.dk/moti/2021/03/menneskets-historie-begynder-15-...

Som menneske kan vi kun få den energi vi skal bruge for at holde os i live ved at spise enten en plante (en autotrof organisme) eller et dyr som har spist en plante. Det er et resultat af bla. 4 milliarder års evolution, og det har du intet "ansvar" for.

Samtidig er det ret åbenlyst at alle levende organismer prøver at holde sig i live, så selvom livet måske ikke giver "mening", så er der indbygget i dit DNA stadig mekanismer som gør at du stræber efter at overleve og reproducere dine gener. Vi trækker vejret og vi spiser når vi er sultne. Det er de færreste som tænker over at maden indeholder energi fra Solen, bundet kemisk i sukker via fotosyntese og frigivet så vores krop kan fungere når vi respirerer, eller at vi når vi dør bliver "spist" af andre organismer, såsom svampe, som er en form for naturens genbrugsplads.

Det er det jeg mener med at vi nok bare er nødt til at acceptere vores plads og rolle i det vi kalder virkeligheden.

Som nævnt er det meget svært at få etikken til at hænge sammen rent logisk. En meget kort forklaring på det kan du her se, leveret af en af planetens bedste undervisere, Hank Green:

https://www.youtube.com/watch?v=FOoffXFpAlU&ab_channel=CrashCourse

Btw. Hank er egentlig udannet "økolog", men han er mere en form for "Pantomath". Han ved noget om alt, og hans Crash Course serie på YT er en fantastisk kilde til information om, hvad virkeligheden er for noget, inkl. bevidstheden, følelser, biologi/økologi og etik. Hver gang man "keder sig" bør man se Crash Course :)

Jacob Johansen

Morten Balling - jeg har det også godt med at spise planter, men det er en interessant pointe du kom med, at vi ikk tænker så meget over hvordan planter ku behandles, for at vi synes det er godt.
Ja, det er interessant at tænke over hvor bevidst og udviklet et væsen en plante er. Jeg ku godt forestille mig den er mere avanceret end vi typisk tror.
Ja, jeg mener heller ikk at man skal se det som noget dårligt, at vi mennesker er indrettet til at spise noget der har været levende. Men jeg mener det er vigtigt, at vi med en vis hastighed bevæger os over mod at blive så etiske som vi gerne vil være.
Tak for links - jeg vil tjekke dem ud :)