Kommentar

Giv børn ret til juridisk kønsskifte, så de føler sig accepteret

Lad børn på ti år få juridisk kønsskifte. Det handler hverken om transpropaganda, børnemishandling eller indoktrinering. Det handler om, at vi skal lytte til og forstå børns kønsidentitet, så de føler sig accepteret, skriver studerende Christoffer Koch i dette debatindlæg
Debat
15. marts 2021

Jeg kan som transperson, der allerede som barn fik sat ord på, at jeg var transkønnet, fortælle, at Etisk Råds forslag om at sænke alderen for juridisk kønsskifte til ti år er fantastisk, og at vi bør vedtage det.

Det kan siges kort: Modargumentet går på, at vi skal ’lade børn være børn’. Ja, jeg er enig. Lad os lade børn være børn, der bliver legitimeret, når de sætter ord på deres verdensoplevelse. Børn, som bliver hjulpet til et rarere liv med bedre overensstemmelse mellem kønsudtryk og identitet.

Mange transkønnede børn går rundt med selvmordstanker, tvangstanker og angst for at være den, de er.

Alle børn har ret til en harmonisk og glædesfyldt barndom. Lad os møde dem, hvor de er, og lytte til dem sammen med professionelle, der ved mere om deres helbred end aggressive højreorienterede typer, der antager at vide alt om transkønnede børns velvære.

Lyt til børnene, lyt til deres behov og oplevelser. Det er trods alt et kolossalt nemt indgreb at ændre et CPR-nummer, som har utallige implikationer for, hvorledes man føler og opbygger en behagelig barn- og ungdom. Det betyder, at man føler sig mødt. Man føler sig accepteret. Man står ikke i umyndiggørende situationer i samfundet.

Helt generelt mangler der i denne debat indspark fra dem, der er vel vidende om, hvad det drejer sig om – nemlig de børn, der er transkønnede, deres familier og de professionelle.

Det handler ikke om transpropaganda, børnemishandling eller indoktrinering. Børn bliver bevidste om køn, udtryk og identitet i de tidlige år, idet de udsættes for samfundets kønsforståelser og nærmest kvæles i den fra fødslen.

Der er ingen grund til at tro, at børn ikke kan sætte ord på deres egne oplevelse af kønsidentitet, og at vi ikke kan henvende os med en hjælpende hånd for at sikre os, at vores børn vokser op med omsorg og tryghed.

Ydermere kan jeg afslutte med endnu en kort bemærkning til de af jer, der måtte være bekymrede over mit skudsikre rationale om at lytte til de, der ved, hvad der er gældende: Juridisk kønsskifte implicerer ingen intervenerende behandling og kan gøres om igen uden kropslige eller medicinske indvirkninger. Det er en billig pris at betale for at vokse op i harmoniske omgivelser med kærlighed og forståelse.

Jeg ved ikke, om højrefløjen har en tro på, at vi på venstrefløjen har en skjult agenda om, at det at lytte til transkønnede børn er en formålsrettet illusion med ondsindet adfærd i gære, og at vi i realiteten blot indoktrinerer dem til en i forvejen konfliktfyldt identitetsfølelse, som stadig er marginaliseret og der stadig diskrimineres kraftigt imod verden over.

Vi forsøger at møde børnene, hvor de er, og min klare opfordring som transperson, der fik sat ord på ovenstående, da jeg var ti, er, at vi bør tage hensyn og følge børnenes udsagn.

Det er netop altafgørende at føle sig mødt og i overensstemmelse med sig selv som barn. Og i min optik kunne vi imødegå flere transkønnede børn ved at fjerne aldersgrænsen helt. Jeg anbefaler derfor, at man helt fjerner aldersgrænsen.

Christoffer Koch (SF) er studerende og kommunalvalgskandidat i Aarhus.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jesper Oersted

Lad dog de stakkels børn være børn. Et 10-årigt barn er ikke kønsmodent. Et 10-årigt barn bestemmer ikke engang sin egen sengetid og kan dårligt nok snøre sine egne sko! Det er helt almindeligt med kønsdysfori i barndomsårene, som så fortager sig i takt med en øget modenhed og finder sin form som voksen. Derfor skal 10-årige ikke have kønsskifte, hverken juridisk eller kirurgisk, det kan de tage stilling til når de er bliver voksne. De skal være fyldt 18 år for at købe alkohol, blive tatoveret, få lavet piercinger osv. Og de skal sågar være 25-år for at de kan blive steriliseret. Sig nej til kønsskifte for små børn.

Pia Larsen, Per Torbensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Carsten Bjerre, Asiya Andersen, Inge Lehmann, Jens Jensen, Henrik Andersen, Nanna Kinch, Finn Thøgersen, jens christian jacobsen, jan sørensen, Herdis Weins, Nike Forsander Lorentsen og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Enig med Jesper Oersted. Et juridisk kønsskifte kan fortrydes, men det kan et kirurgisk ikke, og jeg er bange for, at det bliver det næste skridt for disse børn.

Per Torbensen, Jesper Oersted, Nanna Kinch, Herdis Weins og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Christoffer Koch, du anbefaler, at man helt fjerner aldersgrænsen fir kønsskifte. Jeg husker klart, hvordan jeg som lille pige ønskede at være en drang og altid gik i bukser, fordi jeg følte, at drenge var mere værd end piger. Dengang havde jeg nok sagt ja tak til kønsskifte, selv om jeg få år efter var pige med stort P.

Else Marie Arevad

Christoffer Koch, du anbefaler, at man helt fjerner aldersgrænsen fir kønsskifte. Jeg husker klart, hvordan jeg som lille pige ønskede at være en drang og altid gik i bukser, fordi jeg følte, at drenge var mere værd end piger. Dengang havde jeg nok sagt ja tak til kønsskifte, selv om jeg få år efter var pige med stort P.

Jesper Oersted, Inge Lehmann, Nanna Kinch, Finn Thøgersen, Herdis Weins og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

Jamen, jisses! Mine venner både piger og drenge legede at vi var piger, drenge, piloter, racerførere, Valiant, Robin Hood, Pippi Langstrømpe bus chauffører o.s. v. Så voksede vi op og blev heterosexuelle, bi sexuelle, bøsser og lesbiske. Sånt e livet!

Benta Victoria Gunnlögsson, jens christian jacobsen, jan sørensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Birgitte Mulvad

Giv børnene RET till at føle sig accepteret, så er det ikke nødvendigt med retten til juridisk kønsskifte!

Birgittes ægtefælle, Joachim Speck

Pia Larsen, Carsten Bjerre, Inge Lehmann, jens christian jacobsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
David Zennaro

For nogle transkønnede er det vigtigt at det ikke kommer frem, at de er det. Det gælder også børnene. Og når vi går ind for juridisk kønsskifte til børn, så er det også, fordi det uden problemer kan omgøres, hvis de fortryder senere.

Faktisk synes jeg, aldergrænsen er sat for højt, den burde i hvert fald sættes ned, så intet barn skal starte i skole med det forkerte juridiske køn.

Nike Forsander Lorentsen

Synes faktisk det er overgreb på børn når voksne begynder på at vilje ændre cpr.nr. når barn som har et biologiskt køn, selve leger at de er noget som opfattes som sjovt at være uden tanke på biologi, uden kun som en rolle at spille i legen.

Pia Larsen, Carsten Bjerre, Inge Lehmann og Birgitte Mulvad anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Nike, det er fordi du bare ikke kan acceptere, at nogle mennesker vælger at håndtere deres udfordinger anderledes end dig. Det er ret snævertsynet, og bare fordi kappen ikke passer på dig, så kan den jo passe på mange andre.

Nike Forsander Lorentsen

@David Zennaro

Du har din mening og det står mig fritt at have en anden mening. Og jeg synes stadigvæk at barn skal have ret til at lege hvad de vil uden at voksne skal begynde med at manipulere dem ind i den konforme boksen. Det er jo ikke 10-åringer som skal skrive under på papirerne for at få ændret sit cpr. nr. Og la vær med at være uforskammet, måske du føler dig ramt og det tryter med argumenterne. Tja hvad ved jeg. Ha en bra dag.

Carsten Bjerre, Inge Lehmann og Birgitte Mulvad anbefalede denne kommentar
Birgitte Mulvad

@ David Zennaro
David, det er fordi du ikke kan acceptere, at der er nogle mennesker, der har mere forstand på børn end dig. Det er ret snævertsynet ... (du kan selv fortsætte).

At ændre på børns køn før de er færdigudviklede (efter puberteten) er at lave overgreb på dem!

Birgittes ægtefælle, Joachim Speck

Nicolaj Ottsen

Hvis det "bare" er et skift af CPR-nummer, som gør den enkelte glad og harmonisk, så kan jeg ikke se noget problem med det, sålænge det sker med forældrenes billigelse . Problemet, som måske findes, men ikke berøres i artiklen, og ejheller nævnes i artikler vedr. etiskråds beslutning, er hvad dette skifte af CPR nummer, eventuelt åbner op for. Har man med det kønsskiftede cpr-nummer i hånden adgang til pigernes/drengene omklædningsrum. pigernes/drengene sovesal på lejerskolen etc. For hvis det er tilfældet, uanset hvad man mener om det, så ophører det jo med udelukkende, at være et personligt spørgsmål, så kommer de andre børns behov for harmoni og glæde pludselig også i spil.

David Zennaro

Nu er jeg tilfældigvis transkønnet og kan huske, hvor forfærdeligt det var at skulle leve som pige. Hvor rædselsfuldt det var at være henvist til pigernes omklædningsrum. Der er ikke gået en dag, hvor jeg ikke følte mig som en, der var trængt ind, hvor jeg ikke hørte hjemme. Jeg forsøgte i årtier at tilpasse mig at leve som kvinde, og jeg gik fra den ene depression til den næste. Sjovt nok har jeg været fri for det siden jeg begyndte at leve som mand. Hvis man kan finde en måde at leve på uden at skifte køn, bakker jeg 100% op om det, men lad være med at stå i vejen for os, som ikke kan.

Et juridisk skifte af kønnet er ikke noget, der blot er en konsekvensfri markering af accept/respekt fra samfundets side til en persons kønspræference.

Med det juridisk kønsskifte følger også de rettigheder/muligheder, som er tildelt det enkelte køn - eksempelvis adgangen til kønsopdelte faciliteter som toiletter, baderum osv., men også lidt mere vidtgående ting som den tvungne værnepligt mv.

Så uanset om det er simpelt at skifte (og skifte retur igen, hvis ønsket) vil det have vidtgående følger for det omkringliggende samfund i mellemtiden. Det kræver i den sammenhæng blot et kort kig på, hvordan der eksempelvis i dele af LGBT+-miljøet er voldsomme diskussioner om accept af transseksuelle som "rigtige" kvinder, til at forstå, at der med juridiske kønsskifter ikke blot er tale om en rent symbolsk tilkendegivelse.

Så den "billige pris", der nævnes i indlægget, er næppe helt så billigt ...

Steffen Gliese

John Kierans, det er formodentlig rigtigt, hvad du påpeger: at det vil have nogle konsekvenser for den måde, vi fremover vil indrette samfundet, når vi sætter kønnet frit, i hvert fald til en vis grad.
Men er det egentlig ikke en ønskelig udvikling, der indebærer den naturlige lighed, som de kulturelle koder i dag spænder ben for?
Københavns kommune var så enormt fornuftige, som eksempel, da de indrettede nye, offentlige toiletter udover byen: det blev unisex toiletter med betjening (det sidste er absolut nødvendigt af hygiejniske årsager alligevel). På samme måde vil en lang række andre forhold forandre sig, og det vil måske i højere grad være den enkeltes fysiske fremtræden end en tilnærmet norm, der afgør den enkeltes muligheder og roller i samfundet - at det f.eks. ikke er Køn, men fysik, der afgør, hvilke konkurrencer en sportsperson skal have adgang til - så var vi på én gang ude over dopingproblemerne i kvindesport.
Der er jo allerede lande, hvor man har værnepligt for alle, og det kunne man jo så også overveje her under de ændrede vilkår - selvom det jo hidtil har været byrdefordelingen, at kvinder føder børn og mænd passer forsvaret.