Klumme

Interviewet med Harry og Meghan viser, hvordan verden har lært at elske de superrige

Fortællingen om Harry og Meghan er som en gentagelse af den amerikanske frigørelses fra den britiske krone. Men det er også en fortælling om grundlæggelsen af grænseløs rigdom og skabelsen af sympati for samfundets absolutte overklasse
»Der er ingen slange i det amerikanske paradis. Der er tværtimod Oprah Winfrey, som måske er den bedste i verden til at skabe sympati for dem, hun taler med, og lytte og nikke og artikulere deres lidelser, så de bliver publikums egne følelser,« skriver Rune Lykkeberg i denne klumme.

»Der er ingen slange i det amerikanske paradis. Der er tværtimod Oprah Winfrey, som måske er den bedste i verden til at skabe sympati for dem, hun taler med, og lytte og nikke og artikulere deres lidelser, så de bliver publikums egne følelser,« skriver Rune Lykkeberg i denne klumme.

Harpo Productions

Debat
13. marts 2021

Verden var i denne uge vidne til en celeber genopførelse af grundlæggelsen af Amerika. I en behagelig have i Californien, der som bekendt er den amerikanske udgave af paradis, fortalte prins Harry og skuespilleren Meghan Markle om deres kamp for frihed.

De havde været undertrykt af det britiske kongehus, Meghan havde været spærret inde, og hun var blevet frataget sin ytringsfrihed. Men de to var flygtet til den nye verden, de havde erklæret deres uafhængighed og var ifølge Forbes klar til at danne det, som i forfatningen hedder en »more perfect union«.

Dette er den store amerikanske fortælling, fortalt gennem generationer, filmatiseret af Hollywood og udbredt af populærkulturen. Der er ingen slange i det amerikanske paradis.

Der er tværtimod Oprah Winfrey, som måske er den bedste i verden til at skabe sympati for dem, hun taler med, og lytte og nikke og artikulere deres lidelser, så de bliver publikums egne følelser. 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steen K Petersen

Anbefaler artiklen.

Mette Johansson, Flemming Kjeldstrup, Jes Balle Hansen , Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel, Tina Peirano, Per Bøggild og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

"Vi har simpelthen fået en global kulturindustri, som lærer os at elske de rige og solidarisere os med overklassen." selvom det ikke er nyt, slår det hovedet på sømmet.

Flemming Kjeldstrup, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Josephine Kaldan, Jan Jensen, Per Torbensen, Susanne Kaspersen, Hanne Utoft, Lise Lotte Rahbek og Tina Peirano anbefalede denne kommentar

Det bliver jo et problem når ligestilling og racisme kobles på Hollywood og den globale kulturindustri. Så er det ikke længere et offentligt og gratis uddannelsessystem og sundhedsvæsen som programsættes. Men individualisme og den private sektor.

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

"De konservative var til gengæld rasende over, at en berømt engelsk studievært, som havde udtalt, at han ikke troede på et ord af, hvad Meghan sagde, havde mistet sit job. Meghan og Harry insisterede på deres ytringsfrihed i Amerika, lød kritikken, men de havde klaget til tv-stationen over, at en studievært havde brugt sin ytringsfrihed i Storbritannien."

Der er lidt flere implikationer end som så i denne del af historien:
https://www.youtube.com/watch?v=-_mszqUQddY

Steen K Petersen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Josephine Kaldan og Jan Jensen anbefalede denne kommentar

Pøblen har en afgrænset kognitivt mental tilstand som overklassen kan profitere af.

Jeppe Lindholm

Rich live matter. Everybody else not.

Jeppe Lindholm

I øvrigt perfekt iscenesat. Oprah Winfrey har tjent sine mange milliarder ved at gøre den som din bedste veninde, som du kan tiltro alt. Og det for åben skærm. Det her interview er ved at blive det mest sete i historien. Hvilken værdi det har haft for den pågældende TV station og ikke mindst de medvirkende er svært at sige. Men det er mange mange penge de nu kan sætte ind på deres konto. Millioner af dollars.

Hvor er det dog syn for dem. Og Megan ser ud til at være på kanten til at tude hele tiden med sin tilfældige hårlok ned af sin kind. Så sødt. Virkelig sødt.

Jeg hylder ikke overklassen. På ingen måde. Jeg synes bare, det var sjovt at se Rachel Zane fra Advokaterne blive interviewet af Oprah

kjeld hougaard

Der er mange måder at tilegne sig denne hændelse. Det at bryde med det forventede, pligten i livet. At vælge sin egen lykke og existens, frem for pligten og æren - det har altid imponeret mig. Kong Edvard VIII ville hellere gifte sig med en amerikansk kvinde med to skilsmisser bag sig end at blive konge af England. Det er lidt som nogen i omgangskredsen skiller sig: der kan ofte mærkes en vis ulyst – implicit, hvorfor lever vi (de) stadig sammen?

Synes det er noget forfærdelig vrøvl at skrive, at de rige er elsket mere end andre.
Det eneste som virkelig støder mig i dette, er at Winfrey kan blive så uforskammet rig ved at sidde på sin flade røv og stille inderlige, men ligegyldige spørgsmål.
Meghan og Harry rager ikke mig, kunne ikke klare mere end 10 min at interviewet, så kender ikke til detaljerne, udover at det er ligegyldigt. Det engelske kongehus er ligegyldigt. Det er tabloid guf... Den eneste jeg havde sympati med i det Kongehus var Lady Di, synes hun havde en positiv profil, men hende skulle de jo også af med ..