Kommentar

Israeler: Mette Frederiksen kriminaliserer danskerne med et vaccinesamarbejde med Israel

Israel er en apartheidstat, og Mette Frederiksen tager den danske befolkning som gidsel i en potentiel vaccineaftale. Hver vaccination vil være på bekostning af besatte palæstinensere, skriver israeler Jonathan Ofir i dette debatindlæg
Statsminister Mette Frederiksens (S) besøg i Israel for at diskutere vaccinesamarbejde har skabt debat. Gå ikke videre med det, for det er ødelæggende for vores skrøbelige grundlag af solidaritet, skriver Jonathan Ofir i dette debatindlæg.

Statsminister Mette Frederiksens (S) besøg i Israel for at diskutere vaccinesamarbejde har skabt debat. Gå ikke videre med det, for det er ødelæggende for vores skrøbelige grundlag af solidaritet, skriver Jonathan Ofir i dette debatindlæg.

Olivier Fitoussi

Debat
17. marts 2021

Kære Mette Frederiksen, Magnus Heunicke, Søren Brostrøm og Tyra Grove Krause.

Jeg skriver vedrørende problematikken ved det særlige besøg, som statsministeren og den østrigske kansler Sebastian Kurz aflagde Israels premierminister den 4. marts for at diskutere vaccinetiltag.

Jeg er selv israeler, og jeg er også jøde. Jeg har mange familiemedlemmer i Israel, og jeg kan kun være glad for, at de fleste af dem på nuværende tidspunkt er vaccinerede.

Men der er en anden side til denne succes, en side som jeg hverken kan eller vil benægte: Israel er en apartheidstat.

Det er ikke bare et ord, som flyver ud ad min mund i et øjeblik af raseri. Det er en konklusion, som den anerkendte israelske menneskerettighedsorganisation B’Tselem er kommet frem til i en rapport fra januar: »A regime of Jewish supremacy from the Jordan River to the Mediterranean Sea: This is apartheid

Mellemfolkeligt Samvirke anbefaler, at statsministeren mødes med organisationen for at få et »personligt indtryk af situationen vedrørende vaccine i de besatte områder«. En anbefaling, som jeg stærkt støtter.

Medicinsk apartheid

Israel svigter i sine forpligtelser over for Palæstina. Landet henviser til gamle klausuler fra Oslo II-aftalen, som var en midlertidig aftale ment som en femårig foranstaltning, der skulle føre til endelige fredsforhandlinger.

Men Israel har ikke trukket sig tilbage, og Israel står stadig som besættelsesmagt på både Vestbredden og i Gaza. Derfor har Israel forpligtelser, som står foran denne gamle Oslo-klausul. Det har FN bekræftet. Det har udenrigsminister Jeppe Kofod (S) også bekræftet.

Der er reelt tale om medicinsk apartheid. Det er ikke mærkeligt, og det må forventes af en apartheidstat.

Som Leila Stockmarr, der er rådgiver for Enhedslisten, skriver i Ræson:

»Israels vaccinesucces fungerer som en god brandingstrategi for et land, som dagligt praktiserer apartheid (nu også i form af medicinsk apartheid) mod palæstinenserne, og meget gerne vil have andre, mere positive fortællinger frem.«

Men Mette Frederiksen siger, at »ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, er israelerne bare bedst«.

Jeg er uenig med Mette Frederiksen, og jeg vil gerne vende og dreje det lidt. Bedst til hvad? Til at vaccinere det meste af den privilegerede befolkning, mens de andre næsten ikke får noget?

Er det, hvad vi tænker om solidaritet, og desuden om agt for international lov?

Er Israel bedst til at udøve medicinsk apartheid? Skal vi virkelig følge denne model?

Israel er et af de dårligste lande til at opretholde international lov. 

En blåstempling af vaccinenationalisme 

Vi har mange andre muligheder, hvor vi kan fremme det globale udbud i stedet for at fremme vaccinenationalisme. Vi ved allerede, at hvis vi for eksempel letter på intellektuelle rettigheder, ville det give bedre muligheder for øget produktion, ikke mindst til de mange fattige lande, som ikke har udsigt til vacciner den kommende tid. Vi kan også arbejde for mere produktion i EU.

Men ved at samarbejde med Israel blåstempler man en anden model: vaccinenationalisme. Og det ser ikke ud til, at Mette Frederiksen har intentioner om at påtale skyggesiden af modellen.

Som Leila Stockmarr skriver: »Hvis Frederiksen ikke påtaler den mørke side af vaccinesuccesen, er det en moralsk og politisk falliterklæring og dermed et hidtil moralsk lavpunkt for den danske vaccinestrategi. Også selv om det i forvejen var svært at udlede global solidaritet fra den danske vaccinenationalisme.«

Desuden afvises det ikke, at vi kan få ’overskydende vacciner’ fra Israel. Vacciner, som først og fremmest skulle gå til palæstinenserne. Mette Frederiksen siger, at det nok ikke ’bliver en lastbil’, men lur mig om det ikke kan blive et cargofly.

På den måde bliver den danske befolkning også potentielt taget som gidsel i en aftale, som gør, at hver gang vi bliver vaccineret, er det koblet til medicinsk apartheid, hvor det sker på direkte bekostning af de besatte palæstinensere.

Hvor er ’samfundssindet’?

Det er ikke bare en modsætning til ’samfundssind’ – det er en ufrivillig kriminalisering af den danske befolkning og en grov politisering af vaccineprogrammet.

På trods af min kritik af danske samfundsforhold efter 26 år her i landet har jeg stadig en fornemmelse af, at Danmark har en kerne af ’samfundssind’, og jeg forventer, at en socialdemokratisk statsminister viser det.

Dette siger jeg ikke bare som dansker, israeler og jøde, men mest af alt som menneske: Gå ikke videre med den aftale og forhandlinger med Israel. Det er ødelæggende for vores skrøbelige grundlag af solidaritet, som skal få os ud af denne globale krise.

Med venlig hilsen

Jonathan Ofir

Jonathan Ofir er dirigent, violinist og skribent

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

erik pedersen

Et rungende TAK for indlæg ..! Tænk at det overhovedet er nødvendigt at fremføre disse argumenter overfor en Socialdemokratisk regeringsleder

Mvh Hanne Pedersen

Jakob Trägårdh, Jørgen Pødenphandt, Ole Beckman, Lars Koch, Mette Johansson, Søren Dahl, Per Klüver, Marianne Jespersen, Elisabeth From, Søren Nielsen, P.G. Olsen, Lars Løfgren, David Zennaro, Annette Chronstedt, Karen Grue, Claus Mortensen, Harald Viuff, Peter Mikkelsen, Ete Forchhammer , Annette Olsen, Ib Gram-Jensen, Anders Graae og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det bliver da også mere grotest , når det nu kan læses om en modvilje til at støtte en dansk udvikling af vaccinen .

Undskyld MF - men dine og regeringens handlinger mht. Klima, vaccinesamarbejdet osv.... hænger ikke sammen.
Vil du ikke godt samarbejde lidt mere med dine støttepartier - mon ikke det kunne føre til en bedre udvikling af Danmark og Verden.

Lars Koch, Søren Dahl, Marianne Jespersen, Elisabeth From, Jan Damskier, Søren Nielsen, Lars Løfgren, David Zennaro, Karen Grue, Carsten Munk, Peter Mikkelsen, Ete Forchhammer og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Annette Olsen

Kæmpe tak for dette indlæg fra Jonathan Ofir. Og kan vi så endelig blive fri for at høre, at alle, der kritiserer Israel, er antisemitter.
Mvh Annette Olsen

Carsten Munk, Jakob Trägårdh, Pietro Cini, Jørgen Pødenphandt, Christian Mondrup, Lars Koch, Mette Johansson, Søren Dahl, Per Klüver, Marianne Jespersen, Elisabeth From, Søren Nielsen, Lars Løfgren, David Zennaro, Annette Chronstedt, Karen Grue, Anders Graae, Dorte Sørensen, Claus Mortensen, Peter Mikkelsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Udover en varm anbefaling af dette debat indlæg, kan jeg lige så varmt anbefale det ensemble, som Jonathan Ofir dirigerer: "Copenhagen Soloist". Ensemblet er et blandt flere, der opfører ældre musik på "historiske" instrumenter. Prøv at lytte til deres opførelse af Mozarts Requiem: https://www.youtube.com/watch?v=YP1mN25kd54