Læserbrev

Vi kan ikke forlade os på mirakler, når det kommer til at hjælpe hjemløse ud af deres problemer

Fra mine mange års arbejde med hjemløse ved jeg, at man ikke kan skære hjemløse over én kam som tabte sjæle og overlade det til mirakler at hjælpe folk ud af deres problemer, skriver stifter af projekt UDENFOR Preben Brandt i dette debatindlæg.
Debat
12. marts 2021

Det er vigtigt, at også filosoffer blander sig i debatten om hjemløshed, sådan som Ole Thyssen gør med sin kronik i Information den 3. marts. Men mangfoldigheden synes totalt tabt i det forenklede billede, som Thyssen giver af ’de hjemløse’. De beskrives som endimensionale personer, alle med samme forhold og samme ønsker til livet. Derfor den fejlagtige konklusion om, at man bør acceptere, »at han er skæv«, og bare give ham et hjem uden yderligere forventning om ændringer endsige tilbud om hjælp til forandring.

Thyssen vælger altså at indtage en reduktionistisk position i spørgsmålet om, hvad det vil sige at være et hjemløst menneske. De betydelige forskelle fra det ene hjemløse menneske til det andet får man ikke meget indblik i ved fremstillingen af idylliske sammenkomster på varme dage eller slagsmål uden for Mændenes Hjem.

Jeg har gennem mange år mødt dem, der lever som hjemløse. Tro mig, forskellene fra den ene til den anden er markante. De kan ikke skæres over én kam som tabte sjæle. Charles, som jeg har kendt og støttet i mere end 20 år, har nu i årevis boet i sin lejlighed efter mange år som hjemløs. Det var ikke sket uden hjælp fra kommunen. Han har skabt sig et godt liv, og han vil gøre vrøvl, når jeg fortæller ham, at en filosof mener, at det kun beror på et mirakel.

Af Preben Brandt, stifter af projekt UDENFOR

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her