Læserbrev

Vi må blive ved med at heppe på Radio Loud, for der er brug for flere ungdomsmedier

Radio Loud har begået mange fejl i løbet af deres første år i æteren, men som et af de eneste danske ungdomsmedier er projektet for vigtigt til, at vi bare kan dømme den ude og overlade ansvaret til YouTube og Netflix, skriver studerende Mille Marie Backhausen i dette debatindlæg.
Debat
6. april 2021

Mens resten af Danmark rasede over lukningen af Radio24syv i oktober 2019, jublede jeg, da jeg hørte om den nye Radio Loud. Endelig var der nogen, der ville fokusere på den unge målgruppe.

Og den 1. april var det så et år siden, Loud for første gang tændte for mikrofonerne. Siden da har en hvirvelvind af fejl og kritik mindsket min jubel gevaldigt. Ikke fordi jeg brænder mindre for dens sag, men fordi jeg frygter, at Loud er endt med at fjerne fokus fra det hul i det danske medielandskab, de skulle lukke – kommunikationen til de unge.

I Louds mission statement erklærer de, at de vil være et sted, hvor unge »kan genkende sig selv, deres generation, deres værdier, livserfaringer og hverdage«. Da jeg læste det første gang, blev jeg, der længe har beskæftiget mig med medieudbuddet til unge, rigtig glad. For som Loud ganske rigtigt påpeger, har det danske medielandskab været domineret af den velforsynede, veletablerede og ikke mindst velaldrende del af befolkningen. Det er særligt et problem i dag, hvor vores unge i stedet må ty til store kommercielle platforme som Facebook, YouTube og Netflix for at se sig selv.

For hvilke danske medier har vi egentlig, der formår at gribe de unge? Jo, vi har da DR3 og P3, men behovet er større og bredere end det. Det er en stor opgave at få fat i landets unge, og lader vi DR stå alene med den, vil vi fortsat miste det unge publikum til techgiganterne.

Her må man spørge sig selv: Er det ikke netop unge, vi bør uddanne til at blive demokratiske, nysgerrige borgere? Og er det ikke netop dem, hvis medievaner særligt er truede af kæmpestore kommercielle platforme? Jeg siger ikke, at Loud er lykkedes med det, men de har helt ret, når de ser det vigtige hul i medieudbuddet.

Der er ingen tvivl om, at de har lavet mange fejl, men en ting, Radio Loud havde ret i, var at fokusere på de unge. Så jeg hepper videre – kom så Radio Loud!

Af Mille Marie Backhausen, tidligere redaktør på ungdomsmagasinet SEIN og film- og medievidenskabsstuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Radio Loud er ikke sat i verden for at lave radio men for at undgå at Radio247 fik sendetilladelsen.

Da nu Radio247 er gået ind, har Radio Loud ingen eksistensberettigelse længere.

Kim Houmøller, Tino Rozzo, Carsten Wienholtz, Jørgen Munksgaard, Hans Larsen, Morten Pedersen og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar
Bjarne Andersen

Radio 24/7 blev lukket fordi de havde programmer der var kritiske over for de gamle magtpartier + DF

Tino Rozzo, Carsten Wienholtz og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Radio Møller -24/7 skulle aldrig været oprettet ved fratagelse af kanal fra DR og andre nedskæringer og løftede pegepinger mod DR.

Giv DR kanalen tilbage og giv den til en ungdomskanal - der kan styres uden politisk indblanding osv.

Giv DR bedre muligheder og mere frihed - mon ikke der var en meget bedre løsning.

Bjarne Andersen

Mille Marie Backhausen
Taler du for alle unge, for hvad var det ved 24/7 der ikke var for unge, de programmer jeg hørte var samfunds/politisk debat, det mener du ikke interesserer unge, er det ikke at tale de unge ned, men jeg kan oplyse at jeg kender flere unge der var glade for 24/7. Hvorfor tale om radio for unge eller gamle i stedet for radio for alle.
Jeg er den ældre generation og der er næsten intet radio for mig.

Bjarne Andersen

Dorte Sørensen
der kan styres uden politisk indblanding:

Når jeg ser på de gamle magtpartier + DF, kommer det desværre ikke til at ske.

Dorte Sørensen

Bjarne Andersen du har desværre nok ret - men derfor bør vælgerne og DR’s lytter kræve armslængden overholdt - og i sær nu hvor DR er kommet på Finansloven og ikke har det selvstændige licenssystem.

Flemming Jensen

Savner Radio 24/7.
Danmark er blevet fattigere og har ikke været det samme siden lukningen af radioen.
Middelmådigheden blev endnu engang vinderen.
Det var en politisk svinestreg af dimensioner fra samtlige partier.
fy for den....

Morten Balling

"Vi må blive ved med at heppe på Radio Loud"

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dumst%C3%A6dig

Armslængden er en illusion. Der vil altid være en politisk defineret ramme for f.eks. (D)DR (der er altid en Erhard Jacobsen), og det er næppe fra den side at man skal forvente konstruktiv samfundskritik. Man bider ikke den hånd som rækker en pengeposen. Det "vidste" Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm ikke, og det gjorde hende til pænt underholdende.

Dorte Sørensen

Men bør/skal lytter,seer og hele befolkningen ikke gå på barrikaderne og kræve armslængden holdt. I mine øjne bør befolkningen ikke finde sig i det. Hvis Folketings politikkerne ikke vil holde armslængden så bør de ikke genvælges.
Hvis Folketingsmedlemmerne kunne mærke et sådan krav fra befolkningen - mon de så ikke ville begynde at leve op til armslængdeprincippet - til glæde for demokratiet osv...