Klumme

Nej, DR, 12-årige ’sugardater’ ikke. De bliver udnyttet af skruppelløse voksne

Begrebet sugardating bør ikke kunne bruges så løst, at vi blander ukonventionel dating sammen med seksuel udnyttelse af børn, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Begrebet sugardating bør ikke kunne bruges så løst, at vi blander ukonventionel dating sammen med seksuel udnyttelse af børn, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme

Mia Mottelson

Debat
31. marts 2021

Hvad er sugardating? I lang tid troede jeg, jeg vidste, hvad det betød. Men for nogle uger siden, da jeg læste DR-artiklen »Børn ned til 12 år sugardater eller sælger sex for penge« fra den 12. marts, kom jeg i tvivl.

Indtil da havde jeg tænkt, at sugardating dækkede over forskellige former for dating, hvor der er penge involveret; alt fra det pirrende ved at få dyre gaver i et seksuelt forhold til regulær betaling for sex.

Danske tv-seere blev bekendte med begrebet, da dokuserien En sugardaters fortælling om den 27-årige sugardater Gina Jaqueline blev sendt på DR3 i 2017. Gina gik på dates på dyre restauranter med ældre mænd, hun havde mødt på nettet, vågnede alene på store hotelværelser. Hun fik Yves Saint Laurent-tasker for det og forelskede sig i en af mændene.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

nu handler det vist også om, hvad man kalder tingene: det er nemmere at narre uskyldige sjæle til noget sødt og uskyldigt som sugerdating, end hvis man nu kaldte det ved det, det faktisk er, nemlig prostitution.

Estermarie Mandelquist, Hans Houmøller, Jacob Johansen, Inge Lehmann, Rikke Nielsen og Niki Dan Berthelsen anbefalede denne kommentar
Birgitte Mulvad

Når en voksen mand har sex med en 12-årig, så er det pædofili og det skal han "knaldes" for"

Birgittes ægtefælle, Joachim Speck

Per Christiansen, Estermarie Mandelquist og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Jeg har en enorm nysgerrighed efter at vide, hvilke mænd, der gør dette her, hvor mange de er, om de er organiserede. Hvorfor er ikke så svært at gætte - vi er - som altid - tilbage til det med magt og udnyttelse.

Nu skal vi jo som læsere heller ikke lade os forlede af det nuttede navn; sugardating er prostitution af den værste slags; rovdyrene går efter de mindste og de mest uskyldige. Hvad er værre end det? Så ja, lad os få grooming gjort ulovligt så hurtigt som muligt.

Kunne man samtidig slå hårdere ned på prostitution, f.eks. ift. at købe handlede kvinder (slaver), ville det også være et skridt på vejen i en positiv retning for kvinders rettigheder.

Estermarie Mandelquist, Hans Houmøller, Jacob Johansen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Henning Vinther Rasmusen

Faktisk er pædofili ikke ulovligt. Det der er ulovligt, er at udleve sine pædofile tilbøjeligheder i handling. Derfor er det uheldigt at Mathilde Moestrup foreslår begrebet pædofili som erstatning for sugardating der involverer børn. Pædofili er en seksuel tilbøjelighed nogle mennesker har. Langt fra alle med disse tilbøjeligheder udlever dem i handlinger. Og vigtigere måske: De fleste seksuelle overgreb mod børn begås ikke af pædofile. Der findes desværre andre grunde til at voksne begår overgreb mod børn. Heldigvis lever vi i et samfund der ikke (længere) straffer tilbøjeligheder, men kun handlinger der har ofre.

Min kilde er en ekspertudtalelse i DR P1. Husker desværre ikke hvem det var.