International kommentar

Onlinereklamer er en boble, der venter på at briste

De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme
Er big techs magt i virkeligheden så stor, som vi går og tror, spørger professor John Naughton.

Er big techs magt i virkeligheden så stor, som vi går og tror, spørger professor John Naughton.

Tom Brenner

Debat
3. april 2021

Her er en foruroligende tanke for etablerede kritikere af internetgiganter: Har vi tillagt den moderne kommunikationsteknologi overdreven betydning? Er vi ukritisk løbet med på branchens og dens betalte heppekors lovprisninger af alle de ting, der kan lade sig gøre i big techs fagre nye verden? Var snedig og manipulativ udnyttelse af de sociale medier for eksempel virkelig forklaringen på udfaldet af Brexit-afstemningen og Trumps valgsejr i 2016?

Nok må de sociale medier have spillet en eller anden rolle i disse politiske jordskælv, men enhver, der vil gøre big tech til den udslagsgivende årsag, må være både blind og døv over for de demokratiske landes generelle politiske udviklinger siden 1970’erne. Forklaringsmodellen har desuagtet forført mange, hvilket i sig selv er et vidnesbyrd om den stadigt mere udbredte angst for, hvad netværksteknologier og overvågningskapitalisme gør ved vores samfund.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Michael Hullevad

Jeg har bemærket at når jeg HAR købt et produkt (armbåndsur) bliver jeg bombarderet med reklamer for samme produkt i meget lang tid. Det kan man ikke kalde effektiv markedsføring, snarere en form for mobning.

Claus Nielsen, Søren Nielsen, Ib Christensen, Steen Sommer, Jørgen Munksgaard, Jens Kofoed, Per Torbensen, Torben Arendal, Anders Reinholdt, Michael Hansen, Maia Aarskov, Arne Albatros Olsen, Maj-Britt Kent Hansen, Kim Houmøller, Carsten Munk, Dennis Tomsen, David Zennaro, Jørgen Falck, Eva Schwanenflügel, Mette Johansson, Søren Kristensen og Peter Kronborg anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Lovgiver må tage sig i kraven og tæmme giganternes hærgen i borgernes forfatningsmæssige rettigheder.

Google, Facebook og lignende aktører blæser højt og flot på regler om eksempelvis privatlivets fred og "høster" (kaldes det vist) lystigt oplysninger om borgernes gøren og laden og viderebefordrer det, der skal være hemmeligt, nemlig oplysninger om private forhold, til hvem som helst der vil betale.

Selvom algoritme-akrobaterne indhenter tilladelse fra de borgere de udnytter er de gået for vidt, fordi de får borgere til at frasige sig forfatningsmæssige garantier. Det er ikke tilladt, jvnf. Menneskerettighedskonventionens art. 17 der udtrykkeligt bestemmer, at intet i Konventionen må fortolkes som en ret for nogen stat, gruppe eller person til at begrænse eller tilintetgøre de nævnte rettigheder.

Man kan med al ret konstatere, at algoritmernes altid årvågne forfølgelse af borgerne, er et overgreb på privatlivets integritet. Og, derfor er techgiganternes forretningsgrundlag i fundamental modstrid med den overordnende lovgivning. Konsekvensen heraf skal være, at techgiganterne ændrer deres forretningsmodel så de opfylder de samme krav fra lovgivers side som kræves af alle andre.

Torben Arendal, Tina Peirano, Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, Michael Hansen, Maia Aarskov, Mads Troest og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar

"Hwang hævder, at digital reklame – den vigtigste forretningsmodel på nettet – kan stå over for et umiddelbart kollaps, og at branchens mulige undergang vil kunne have uhyggelig og slående lighed med det kollaps på det amerikanske ejendomsmarked..."

En stærk pointe. Digital reklame irriterer mig. Jeg ser den ikke, og hvis min underbevidsthed fanger et glimt af et brand eller et produkt, forbindes det umiddelbart med denne stress reaktion.

Den mindst ringe avis er den uden reklamer.

Ib Christensen

"Den kloge narre den mindre kloge"

Har i længe anset reklamer for at signalere hvem der sælger til overpris. For vi ved vel alle hvem der betaler for rekvalme prisen.

De eneste der ikke har fattet det er dem der ligger pengene hos reklame sælgerne.

Lad os komme tilbage til "kvalitet sælger!"