Klumme

I somaliske miljøer er social kontrol noget, matriarken udfører

Når vi diskuterer social kontrol, bruger vi altid den samme fortælling om mænd, der undertrykker unge kvinder. Men det er unuanceret at skære alle minoritetskulturer over én kam. I somaliske miljøer er fædrene ofte fraværende, mens matriarkerne hersker
Hvis man skal tro det dominerende narrativ er negativ social kontrol i ’muslimske kredse’ er noget mænd udfører mod piger og kvinder. Men tag endelig ikke fejl. Det er kvinderne, der sidder på magten og normerne i familierne, også når den udfolder sig som noget, man kunne definere som negativ social kontrol.

Hvis man skal tro det dominerende narrativ er negativ social kontrol i ’muslimske kredse’ er noget mænd udfører mod piger og kvinder. Men tag endelig ikke fejl. Det er kvinderne, der sidder på magten og normerne i familierne, også når den udfolder sig som noget, man kunne definere som negativ social kontrol.

Debat
30. marts 2021

Negativ social kontrol i ’muslimske kredse’ er noget, mænd – fætre, fædre, onkler, brødre – udfører mod piger og kvinder. Og islam er deres undertrykkelsesredskab nummer et.

I hvert fald hvis man skal tro det dominerende narrativ, der velvilligt pumpes ud i æteren af en frådende flok af politikere, meningsdannere, dameblade, feminister og dokumentarer. Man kunne få den mistanke, at interessen og omsorgen for pigerne og kvinderne først rigtig indfinder sig, når deres fortællinger bliver fortalt med udgangspunkt i denne grundlæggende kønsakse. Når det er et opgør, der grundlæggende er et opgør mod mænd, mod patriarkatet, og så selvfølgelig mod islam.

Det er ærgerligt med denne ensidige kønsvinkling på fænomenet negativ social kontrol, for virkeligheden er så meget mere broget, at det nogle gange er direkte misvisende.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her