Klumme

Selv Trump udsendte ramadanhilsner. Men vi får nok ikke en fra Mette Frederiksen

Selv figurer som Donald Trump og Boris Johnson har sendt hilsner ud til muslimske mindretal på deres helligdage. Det er en vigtig anerkendelse, der skaber forståelse og tolerance i samfundet. Men en sådan hilsen får vi desværre nok heller ikke i år fra Mette Frederiksen, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i denne klumme
»Selv Donald Trump og Boris Johnson, der næppe er multikulturalismens største bannerførere, har gjort sig i højtidshilsnerne. Men vores egen statsminister brillerer i en larmende tavshed, der sender et andet signal: At danske muslimer er en usynlig gruppe i samfundet, der ikke anerkendes som ligeværdige borgere og ikke fortjener at blive omtalt som andet end Danmarks problembørn.«

»Selv Donald Trump og Boris Johnson, der næppe er multikulturalismens største bannerførere, har gjort sig i højtidshilsnerne. Men vores egen statsminister brillerer i en larmende tavshed, der sender et andet signal: At danske muslimer er en usynlig gruppe i samfundet, der ikke anerkendes som ligeværdige borgere og ikke fortjener at blive omtalt som andet end Danmarks problembørn.«

Brendan Smialowski

Debat
23. marts 2021

Har du også lagt mærke til det? I frugt og grønt-afdelingerne er de tykke saftige Medjool-dadler kommet på hylderne, og et eller andet sted i Danmark kan man høre Isam B og Phillip Faber varme stemmerne op til en live-Zoom-optræden af »Ramadansangen«, der også fik plads i Højskolesangbogen sidste år.

Ramadanen starter lige om lidt, og danskerne er begyndt at skabe vores egne ramadantraditioner. Men der er én tradition, som jeg ikke forventer, bliver videreført i Danmark: Det bliver formentlig heller ikke i 2021 at Mette Frederiksen ønsker danske muslimer en god ramadanmåned eller sender eidhilsen, som hendes forgænger Lars Løkke har gjort det.

Fra udlandet er det efterhånden ikke unormalt, at statsledere ønsker muslimske borgere, der er migreret til landet, en god ramadan. Selv Donald Trump og Boris Johnson, der næppe er multikulturalismens største bannerførere, har gjort sig i højtidshilsnerne. Men vores egen statsminister brillerer i en larmende tavshed, der sender et andet signal: At danske muslimer er en usynlig gruppe i samfundet, der ikke anerkendes som ligeværdige borgere og ikke fortjener at blive omtalt som andet end Danmarks problembørn.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

erik pedersen

Farhad Saeed, jeg tror desværre du får ret. Personligt er jeg flov på vores regerings vegne.
Jeg ønsker dig og dine en fredfyldt Ramadan
Mvh Hanne Pedersen

Pietro Cini, Fahad Saeed, Rikke Meyer, Ib Gram-Jensen, Per Bøggild, Susanne Kaspersen, Hans Larsen, Maj-Britt Kent Hansen, Christian Mondrup, Elisabeth From, Freddie Vindberg og Tina Peirano anbefalede denne kommentar

Bedste ønsker om en glædelig (eller hvad man skal ønske) Ramadan!

Marianne Jespersen, erik pedersen, Fahad Saeed og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Asbjørn Kabel

God Ramadan dage. Men jeg er lidt nysgerrig, om de kristne mindretal i de muslimske lande få Jule- eller Påske hilsner fra de respektive regeringer?

@Asbjørnkabel: Jeg googlede det og der er bestemt eksempler på julehilsner. Fra Iran til Jakarta. Men jeg er ikke stødt på nogen påskehilsen endnu.