Klumme

Vores adfærd er langt vigtigere end teknologi, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling

Hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling, skal der ikke kun forskes i teknologiske løsninger, men også i den mentale omstilling i os alle: Hvorfor gør vi modstand, hvordan spiller vores drømme og interesser ind, og hvordan ændrer vi adfærd, spørger sociolog Pil Christensen i denne klumme
Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) skal sammen med børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tirsdag i samråd for at forklare, hvordan man vil sikre, at klima- og bæredygtighedsdagsordenen bliver en integreret del af alle uddannelser.

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) skal sammen med børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tirsdag i samråd for at forklare, hvordan man vil sikre, at klima- og bæredygtighedsdagsordenen bliver en integreret del af alle uddannelser.

Sarah Hartvigsen Juncker

Debat
16. marts 2021

Hvorfor sker der ikke mere, når alle kan se, hvor alarmerende den klima- og biodiversitetskrise, vi står i, er?

Forskellige versioner af det spørgsmål får jeg ganske ofte. Frustrationerne vokser – ikke mindst efter Klimarådets hårde dom i slutningen af sidste måned over regeringens klimaindsats. Her mistede vi atter noget af vores grønne uskyld og image som foregangsland. Den hastige fremvækst af nye grønne partier er en anden indikation på samme frustration over den manglende politiske handling.

Der er ikke ét simpelt svar på, hvorfor der ikke sker mere. Stærke økonomiske og magtmæssige interesser er på spil, eksempelvis i den fossile industri. Dybe og indgroede vaner præger alt fra politik til vores daglige liv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Adfærdsændring forudsætter, at vi har en moral at ændre os ud fra. Vi vil aldrig kunne lave et bæredygtigt samfund ud fra, hvad der kun kan betale sig. Vi kan ikke ‘nudge’ os hele vejen til at redde verden.
Det er moralsk forkert at stoppe for mange børn ind i en institution, men det kan betale sig økonomisk set på den korte bane. På den lange kan det ikke, men hvor meget styres af ‘den lange bane’? Langbanetænkning kunne man kalde det.

Regeringen undgår hele tiden at tale om, at vi skal gå ned i forbrug. Vores velstandsniveau skal holdes, men moralsk set er det forkert. Moralsk forkasteligt over for naturen, men økonomiske hensyn forhindrer os i at gøre det, der skal og må gøres

Gunner Boye Olesen

Vi komme rigtig langt med den grønne omstilling, hvis vi kombinerer grøn teknologi med en sundere adfærd; men politikerne skal turde gå imod lobbyisterne for traditionel vækst. Et godt eksempel er at elbiler og elcykler kan nedbringe en af vores største klimabelastninger: de fossile personbiler. Desværre er regeringens plan er at vi ikke skal have så mange elbiler og at bilernes samlede vækst skal fortsætte, så vi i 2030 har lige så mange fossile biler som i dag. Men det er jo ikke fordi mange i Danmark står og mangler en bil,. Og erfaringen viser at en del gerne vil skifte til tog og cykler, hvis der er gode muligheder. Regeringen følger bare en trend, som mange års bil-og vejlobbyisme har bragt frem sammen med regeringer, der har lyttet mere til billobbyisterne end til miljø, klima og sundhed. I disse dage intensiverer motorvejslobbyisterne deres indsats for at få flere milliarder til motorveje. Her handler det om hvad der kan betale sig for vejbranchen. Det bliver spændende at se om det bliver vejlobbyisterne eller klimaet der trækker det længste strå denne gang?

Jeg forstår godt klummeskribentens frustration!

I det lokalområde, hvor jeg bor, findes en lidt højrøstet lobby af ildsjæle, der advokerer stærkt for etablering af et motorsportscenter.

Det er næsten som at lytte til Armish-folket. De er fuldstændig upåvirkede af den miljø- og klimapolitiske virkelighed, der i disse år udfolder sig omkring dem. De føler sig virkelig forfulgte over, at alle ikke kan se, at det selvfølgelig er helt i orden, at de får en motorbane, hvor de kan brænde fossilt brændstof af, bare for deres fornøjelses skyld.

Nogle mennesker er udenfor pædagogisk rækkevidde :-(

Mennesker - vælgere - er blevet til forbrugere og forbruget definerer vores identitet. Sådan har det ikke altid været og slet ikke så udpræget, men i dag udnyttes det i stor stil til at få os til at forbruge mere. Så, hvis man fratager et moderne menneske sin forbrugsmuligheder, fratager man det identitet og det opleves som meget farlig.
Der skal være noget nyt at sætte i stedet for det skadelige forbrug, som tillader identiteten at kunne fortsætte sit liv.
Derudover skal vælgerne befries for kommerciel forbrugsfremmende påvirkning gennem reklamer m.m.. og på den måde vil der opstå et større frirum til at tage de nye identitetsmuligheder til sig.

Pernille Prebensen

Det er nødvendigt og på tide, at vores mentale omstilling bliver bragt til debat. For bliver omstillingen til bæredygtighed reduceret til et "teknologisk fix", vil vi blot jagte vores egen hale og snart stå i situationen igen, hvor vi skal opfinde nye fix for at blive inden for rammerne for vores vækst. Desuden er der meget , der skal tages med i det fulde regnestykke, som ikke kan klares teknologisk, fx fordelingen af goder, lighed, retfærdighed... Det kræver, vi ændrer vores billede på verden, fællesskabet og hinanden. Og at vi vælger de rette ledere til at føre os.
Men hvor er det ærgerligt, at debatindlægget ikke med et ord nævner FN's Verdensmål, som netop definerer bæredygtighed, ikke bare som begreb, men som den måde, vi skal leve og opføre os på. Havde indlægget taget afsæt i målene, var nødvendigheden af den mentale omstilling trådt meget mere klart frem.
I Facebook-gruppen Vi Vil Verdensmålene har jeg en serie af opslag, som handler om, hvordan jeg ser min egen omstigning til bæredygtighed: hvordan jeg vil leve på "verdensmålsk". Det drejer sig ikke om løftede pegefingre, men om fx passion, tro, magt og hovmod. Læs selv mere på: https://www.facebook.com/groups/607844509557457/