Klumme

April er en årlig fuckfinger til melankolikerne

Google kunne ikke forklare mig, hvorfor april er så ond, men heldigvis kan jeg ty til den oprindelige april-hader, T.S. Eliot, for svar, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Debat
20. april 2021
»April is the cruellest month,« skrev T.S. Eliot bekræftende i første verselinje af langdigtet »The Waste Land« fra 1922.

»April is the cruellest month,« skrev T.S. Eliot bekræftende i første verselinje af langdigtet »The Waste Land« fra 1922.

Everett Collection/Shutterstoc

April er en ond måned, det har jeg altid vidst. Efter en lang vinterdvale ankommer den med et forræderisk lys, der blotlægger blege kroppe og bladløse træer. Mens den får planter til at spire og knopper til at sprænges, presser den menneskene ud i en manisk sindstilstand efter mange måneder med inaktivitet.

Hvis året var et døgn, ville april være de første timer, efter man er blevet vækket af en alt for tidlig alarm.

I år er ingen undtagelse.

I april 2021 vågner man op til vaccinationsræs, dobbeltstraf, pcr-test og en konstant nyhedsstrøm af mulige og umulige genåbningsforslag, tal over dem, der er døde og indlagte, samt dødstal fra andre lande.

I april 2021 vågner man op til stigende mental mistrivsel blandt børn og unge.

I april 2021 er ikke bare menneskene ramt af en verdensomspændende pandemi, også fugleinfluenzaen er på sit højeste nogensinde.

I april 2021 støder den politiske og økologiske virkelighed sammen med forårets bristefærdige knopper, den rastløse energi, der ligger i forandringen i vejret.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

April - November, november...
Aprilvise: "det er tungt, man skal gå hjem alene."
November, november, november... det er tungt at gå...

Kom maj...?! Hvis blot, hvis blot...

Maj-Britt Kent Hansen

Ja, foråret står for flere selvmord end den mørke tid.