Klumme

»Børnenes statsminister« udstilles som ren branding med nye børnehjemskrænkelser

Med et fyrværkeri af ord iscenesatte Mette Frederiksen sig i 2018 som ’børnenes statsminister’. Men efter de seneste afsløringer om psykisk og fysisk misbrug af børn på børnehjem er hun påfaldende tavs. Var hendes fokus på børn bare en brandingstrategi, spørger organisationsleder og foredragsholder Khaterah Parwani i denne klumme
»Jeg har ikke glemt den storslåede tale, statsministeren gav fra talerstolen til Socialdemokratiets Kongres i Aalborg tilbage i september 2018. Det var her, hun for første gang lancerede sig selv som ’børnenes statsminister’,« skriver Khaterah Parwani om Mette Frederiksen.

»Jeg har ikke glemt den storslåede tale, statsministeren gav fra talerstolen til Socialdemokratiets Kongres i Aalborg tilbage i september 2018. Det var her, hun for første gang lancerede sig selv som ’børnenes statsminister’,« skriver Khaterah Parwani om Mette Frederiksen.

Rene Schutze

Debat
8. april 2021

Den 4. marts sendte TV 2 første episode af dokumentaren Opråb fra Børnehjemmet. Tre episoder senere har serien efterladt mig i vrede, afmagt og frustration over den rungende tavshed fra landets folketingspolitikere, herunder ’børnenes statsminister’.

Dokumentaren viser nogle af landets børnehjem, hvor alt fra psykisk til fysisk vold finder sted, herunder bostedet Godhavn. Nogle af beboerne har anmeldt deres oplevelser til politiet og trods deres veldokumenterede anklager, afviste politiet at gå ind i sagen, lige indtil TV2 blandede sig.

Og som om det ikke er nok viser sidste episode endnu et bosted, hvor forstanderen har smovset sig godt i statskassens støtteordninger, mens han har flyttet børn og unge i værelser, der ligner lossepladser. Den samme forstander har, ifølge de unge, holdt sexorgier foran drengene, skænket alkohol i deres krus og brugt beboerne som ulovlig arbejdskraft i hans private virksomhed.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Leanette Nathalia Chresta Jensen

I krop og sjæl deler jeg din vrede Khaterah Parwani. Du deler også ny viden. Jeg har før hen sagt, jeg er ikke enig med MF, men jeg tror hun kæmper for det hun tror på. Er ikke så overbevist om det mere, det føles desværre nu som ren magtbegær. Øv

Dorte Sørensen

Kære MF hvad med at du læste op i de gamle socialdemokraters virke og gerninger - du kan begynde med Peter Sabroe.

Eva Schwanenflügel og Svend-Erik Runberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

"Det er derfor, jeg siger i dag til alle danske børn: Jeg vil være børnenes statsminister."

Det må bare ikke være nogle utryghedsskabende unger.

Poul Erik Pedersen

Der findes dage, hvor en enkelt artikel er nok til at blive mindet om hvorfor abonnementet på Information er alle pengene værd! En sådan dag er i dag og artiklen er Khatera Parwanis. Skarpt og klart formuleret, bedre gøres det ikke.
Tak for den.
mvh. poul.

Lisbeth Kortegaard, Steen Obel, Anne-Marie Esmann, Eva Schwanenflügel, Svend-Erik Runberg og David Breuer anbefalede denne kommentar
Bjørn Poul Christensen

Jeg er meget enig i Khatera Parwanis indlæg - jeg er også skuffet over MF.

Bjørn Christensen

hannah bro, Eva Schwanenflügel og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Kim Svenningsen

Socialdemokratiet er og bliver et opportunistisk parti. Totalt blottet for idealisme.

Steen Obel, Anne-Marie Esmann og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Formidabel kommentar. Spot on

Poul Erik Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Skribentens iagttagelse om den nærmest dødlignende tavshed i kølvandet på den temmelig pinefulde dokumentarserie, vidner netop om den politiske opportunisme og leflen for svingvælgernes gunst, der har kendetegnet Borgen længe.

Anderledes agilt sprang man til mikrofonerne, efter TV2 havde vist serien "Moskeerne bag sløret" og "Plejehjemmet bag facaden".
Hér gik lovgiverne i sving med at forandre tilværelsen for deres vælgere (ihvertfald tilsyneladende).

Men når det gælder børn af udsatte forældre, børn i Langtbortistans flygtningelejre, eller børn i de såkaldte udrejsecentre, der mishandles eller bare rådner op i vantrivsel, er der intet stemmekvæg at spinne grønne græsmarker for.

Det er ligesom når man falder for et tilbud der er for godt til at være sandt, og glemmer at læse det med småt.
Undtagelsen fra reglerne.

I dette tilfælde er det undtagelsen af de børn, der mere og mere ligner alle andre end de pæne, velfriserede eksemplarer af gryende middelklasse.

hannah bro, Poul Erik Pedersen, Jo Falk Nielsen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar

Med fr. Frederiksen som ven behøver børnene ikke fjender. Måtte der snart komme en regering, som lader det være 'børnenes tur'.

Poul Erik Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar