Læserbrev

Familieretshuset tager vold alvorligt, men det vigtigste er barnets bedste

Familieretshuset kritiseres i en kommentar for ikke at tage vold i familieretslige sager seriøst. Det er ikke rigtigt, da vi tager vold yderst alvorligt. Det allervigtigste er dog barnets ve og vel, skriver Jacob Buch, vicedirektør i Familieretshuset med børn og forældreansvar, i dette debatindlæg
Debat
28. april 2021

I onsdagens avis kritiserer Jens Rosenkvist i et debatindlæg Familieretshuset for at ignorere forhold relateret til vold og stoffer i familieretlige sager.

Først og fremmest er det vigtigt for mig at understrege, at vi i Familieretshuset altid tager vold meget alvorligt. Fysisk og psykisk vold er sammen med misbrug og psykisk sygdom blandt nogle af de særlige risikofaktorer, som vi fra allerførste kontakt er opmærksomme på i den måde, vi tager hånd om den enkelte sag, de tilbud der gives til børn og forældre, og når vi overvejer, hvorvidt sagen skal bringes videre til afgørelse i familieretten.

Vi er opmærksomme på, at nogle af vores borgere efterspørger, at vi går endnu mere i dybden i forhold til blandt andet risikofaktorer, når vi belyser deres sag. Familieretshusets dygtige medarbejdere rundt om i hele landet arbejder hver dag målrettet med det i de mange brudte familier, de møder. Derfor arbejder vi også hele tiden på at udvikle og styrke den faglige viden og medarbejdernes kompetencer, så vi kan leve op til de forventninger, der er til os.

Samtidig er det altoverskyggende fokus i vores måde at arbejde på i Familieretshuset at sikre barnets bedste og sætte barnets ret til trivsel og beskyttelse først – også i sager, hvor der er mistanke om vold eller andre særlige risikoforhold.

Familieretshusets medarbejdere vurderer i mødet med børn og forældre ikke blot, om der er vold eller misbrug til stede, men hvilken betydning det har for det enkelte barn. Det betyder, at vi altid vil sætte barnets bedste over både mors og fars ønsker og behov, og jeg kan derfor heller ikke nikke genkendende til, at vi i Familieretshuset skulle forvalte efter et mantra om, at far altid har ret til sit barn, eller at vi ikke tager vold alvorligt.

Jeg er meget bevidst om, at det er en utrolig svær situation for den enkelte familie og de allernærmeste, når en familie står i en situation, som den Jens Rosenkvist fortæller om i sit debatindlæg. Det understreger for mig, hvor vigtigt det er, at vi sammen med de øvrige aktører på det familieretlige område bliver ved med at udvikle det sammenhængende familieretlige system.

Af Jacob Buch, vicedirektør for familieretsområdet i Familieretshuset

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her