Klumme

Naser Khaders sager viser, at journalister ikke tør gå kritisk til brune magthavere

Naser Khader kritiseres nu for i en lang række episoder at gå efter folk, der har kritiseret ham. Men mange af sagerne har længe være offentligt kendt, og det kalder på refleksion over, hvorfor journalister ikke går hårdere til offentlige minoritetspersoner, skriver organisationsleder og foredragsholder Khaterah Parwani i denne klumme
Det opsigtsvækkende ved Berlingskes nylige dækning af Naser Khaders magtmisbrug er, at flere af sagerne længe har været offentligt kendte uden at bliver dækket i medierne.

Det opsigtsvækkende ved Berlingskes nylige dækning af Naser Khaders magtmisbrug er, at flere af sagerne længe har været offentligt kendte uden at bliver dækket i medierne.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Debat
29. april 2021

De sidste par uger har Berlingske samlet kendte og ukendte sager op om Naser Khaders henvendelser til kritikeres arbejdspladser. Et magtmisbrug, der udgør en kæmpe udfordring for den demokratiske debatkultur, hvor selv en dygtig satiriker som Jonatan Spang er blandt målgruppen. Jeg har spurgt mig selv, hvorfor det har taget danske journalister så lang tid at hoppe i graveruniformen og virkelig få det samlede mønster frem i lyset.

Jeg har selv været igennem ubehagelige fire år med politisk magtmisbrug fra selv samme politiker. Fire år, hvis rædsler langt overstiger, hvad der er plads til i denne klumme. Jeg vil dog gerne kaste lys over journalisters gennemgående særbehandling af offentlige minoritetspersoner. For det, der er opsigtsvækkende ved Berlingskes nylige dækning af Naser Khaders magtmisbrug, er, at flere af sagerne længe har været offentligt kendte, mens andre ofre for Khaders udfald har stået og ventet på at blive spurgt.

Jeg har tit spurgt mig selv om, hvordan han turde lyve om, at jeg skulle være islamist, når jeg som den første formåede at sætte social kontrol og den seksuelle frigørelse i minoritetsmiljøer øverst på den politiske dagsorden.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tak for en ualmindelig kvalificeret opsang til den danske journaliststand. Den vil formentlig ikke være befordrende for Naser Khaders helbredsmæssige tilstand; men han ligger jo, som han har redt.

Carsten Wienholtz, Bjarne Andersen, Michael Gyes, Arne Lund, Jørgen Tryggestad, Arne Albatros Olsen, David Breuer, Irene Clausens, Lene Timmermann, Jan August, Susanne Kaspersen, ulrik mortensen, Uffe Wever Pedersen, Christian Mondrup, Peter von Staffeldt, Alvin Jensen, Steen Sommer, erik pedersen, Gitte Loeyche, Søren Fosberg, karen Thomsen, Katrine Damm, Karin Krause, John Scheibelein, Fam. Tejsner, Josephine Kaldan, Tino Rozzo, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange, Per Kortegaard, Erik Karlsen, Per Klüver, David Zennaro, Hans Larsen og Atilla Thcengiz anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Det vækker ikke genklang hos mig, at grunden til, at Naser Khader har været beskyttet er pga. hans minoritetsbaggrund. Hvis det havde været enhver anden med minoritetsbaggrund, der havde handlet som ham, ville journaliststanden da heller ikke have holdt sig tilbage.

Der er et eller andet med Naser Khader, der gør det. Muligvis fordi han er et "offer", der skal beskyttes med livvagter, og fordi han er den nyttige idiot, der vender egen kultur ryggen. Det har givet ham mere handlefrihed end enhver anden. Han italesætter jo det billede af islam som en stor del danskere lapper i sig. Jeg kommer til at tænke på stakkels Yahya Hassan, der også blev den nyttige idiot i at udstille det negative i og vende ryggen til egen kultur.

Begge til stor jubel for de mere nationalkonservative ekstremiteter i majoritetssamfundet.

Derudover er vi danskere ikke vant til magtmisbrug, og det gør os handlingslammede. Og her peger jeg ikke kun på Naser Khader, men også på folk som Martin Henriksen (DF) og Marcus Knuth (V), der jo begge har været en del af Naser Khaders inderkreds ift. magtmisbrug (https://www.berlingske.dk/politik/naser-khader-i-nyt-angreb-paa-to-kvind...).

Jeg kan kun kritisere Søren Pape for at beskytte ham i denne ekstreme grad.

Carsten Wienholtz, Christel Gruner-Olesen, Jørgen Tryggestad, Lars-Bo Andersen, Mads Berg, Jesper Edinger Andersson, Freddie Vindberg, Ole Frank, Susanne Kaspersen, Inge Lehmann, Alvin Jensen, Steen Sommer, Gitte Loeyche, karen Thomsen, Katrine Damm, Karin Krause, Atilla Thcengiz, Fam. Tejsner og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Udover at opføre sig grænseoverskridende med forsøg på at true sine meningsmodstandere og kritikere til tavshed, er Nasar Khader også kendt for at plagiere.

Efter sin omvendelse til kristendommen har Khader haft behov for at dele sin begejstring for Jesus på facebook, hvilket medførte en næsten ordret tekst fra sognepræst og højreprofileret debattør Sørine Gotfredsen, dog uden at kreditere præsten for hendes indsigter.

"Den slående lighed har fået flere på sociale medier til at beskylde Naser Khader for plagiat, idet han ikke har nævnt eller krediteret sognepræsten i sit opslag.

Anette Bache er kvalitetschef på Erhvervsakademi Aarhus og beskæftiger sig dagligt med plagiatsager.

Hendes vurdering af Naser Khaders opslag er klar:

»Ud fra vurderingssnittet i uddannelsesverdenen vil der her være tale om mangelfuld kildeangivelse og dermed plagiat,« siger Anette Bache.

Sørine Gotfredsen fortæller, at hun ikke har noget at gøre med Naser Khaders opslag. Hun vil dog ikke drage konklusioner om plagiat.

»Det ligner godt nok meget mine citater, men man kan jo aldrig afvise, at Naser Khader har læst interviewet engang, og at det så har sat sig fast hos ham,« siger Sørine Gotfredsen."

https://www.berlingske.dk/politik/soendag-formiddag-skrev-naser-khader-e...

Khader slipper altså atter for kritik..

Carsten Wienholtz, Arne Lund, Gert Romme, Freddie Vindberg, Katrine Damm, Jan August, Ole Frank, Susanne Kaspersen, Alvin Jensen, Steen Sommer, erik pedersen, Gitte Loeyche, Karin Krause, Steen Obel, Atilla Thcengiz og Fam. Tejsner anbefalede denne kommentar
Atilla Thcengiz

Ikke for at være nedladende eller noget andet negativt ift. konvertitter: Bør altid vær vagtsom og kritisk ift. over for folk som har fået magt & status til gengæld for at svine sin oprindelige baggrund og kultur til. At det ikke feset ind for den nyere generation af den journalistisk stab i DK for er ingen overraskelse. Vi skal jo alle sammen kunne overleve i Jungle-Kapitalismen tidsalder som i den grad hærger i det engang meget dejlige København.

Carsten Wienholtz, Mads Berg, Freddie Vindberg, Susanne Kaspersen, Inge Lehmann, Claus Nielsen, Steen Sommer, Alvin Jensen, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Så folk der med anden kulturel baggrund end dansk tillader sig at kritisere sider ved deres egen baggrund (Khader, Hassan) er de nyttige idioter.

Hvad er så de med dansk kulturel baggrund der holder hånden under de med anden kulturel baggrund der undertrygger deres egne kulturelle oprørere?

Finn Bendixen, Tomas Povlsen, Per Christensen, Flemming Olsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Jeg vil bare bemærke at jeg ikke synes det klæder information at dele folk op og bruge udtryk som "brune", "hvide" osv. for det er netop en dyrkelse af hudfarve, fremfor at se på personen.

Hudfarve er fuldstændig ligegyldigt, det er handlingen og personen bag det drejer sig om, prædikatet "brun" og lignende, er simpelthen blindgyder som bør stoppes hellere i går end i morgen, for det er utilsigtet skadeligt og vil give den modsatte effekt at det ønskede.

Bare se på USA hvordan man virkelig dyrker hudfarve og etnicitet, det skal altid bemærkes og skiltes med hvor man kommer fra (oprindelse) og hvilken etnicitet man har, og med alt dette kommer også fordommene og forholdsregler som ofte holder folk i selv samme bås, som folk stort set ikke ønsker de skal holdes i.

Hvis man vedholdende bruger udtryk som "brun" så vil det blive en selvopfyldende profeti og de "brune" vil få et evighedsprædikat, det er ikke ønskeligt for nogen og slet ikke de "brune" hvem denne gruppe så end tilhøre.

Klaus Lundahl Engelholt, Uffe Palludan og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar

Jeg tror sproget spiller ind. Vi danskere har lagt en masse koder ind i vores sprog, således at vi lynhurtigt kan hører hvilken klasse der taler gennem os. Og især hvem gør middelklassetingene rigtigt. Det har gjort at vi har meget svært med folk, som ikke taler vores sprog absolut korrekt. Bruger forkerte udtryk osv. Bl.a. Khader gør det. Og så i denne politisk korrekte tid, vælger vi altså at give brune magthavere meget lang snor, hvis de laver bare mindre sproglige fejl, der gør os forlegen.

Emil Davidsen

@Peter Hansen
Information har da længe dyrket identitetspolitik og det her er jo, til informationens forsvar, et debatindlæg med de "friheder" der følger.
Det er vigtigt hvad en person har mellem benene og det er vigtigt hvilken pigmentering de primært af gjort af. Dem der insisterer på, at dette er vigtigt gør det jo ud fra de bedste intentioner og derfor er det ok.

Tomas Povlsen

@Peter Hansen du skulle prøve at læse nogle af de ting Sikandar Siddique skriver - han kan om nogle dele folk op efter hudfarve.

Jeg kan heller ikke lade være at tænke, at når det kommer til folk med minoritetsbaggrund, så er det ikke kun Naser, hvor journaliststanden har berøringsangst. Det ligner mere et generelt problem, hvor de kritiske vinkler på indvandring ofte kommer fra politikkerne og sjældent journalisterne

Atilla Thcengiz

Det Brune er nok ikke ment bogstaveligt men snarere i overført betydning ift. at et meget bredt spektrum af politiske partier i DK ligesom har accepteret det nye brune som et nyt politiske diskurs i DK siden nullerne. Ja, der er nok tale om et PARADIGME SKIFT til neo-fascisme, direkte sagt.

Egon Stich, Eva Schwanenflügel og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@Linqua Tertii Imperii - LTI

Det er utroligt at skulle se begrebet " Den Brune magtelite " anvendt i en avis, der ellers plejer at være saglig og sober.

Jeg kan overhovedet ikke se, at Naser Khader tilhører en elite og jeg synes, at det er fløjtende ligegyldigt og irrelevant, hvilken hudfarve Naser Khader har.

De her artikler minder mig om et karaktermord på en politiker, der har betydet virkelig meget i den danske integrationsdebat. Alle har så travlt med at være på nakken af Naser Khader og alle hans fjender falder over ham og grupperer ham i det fiktive begreb " Den brune magtelite ".

Sikken en gang vås og vrøvl fra ende til anden af.

Det er som om ingen fatter, hvad Naser selv har måttet stå model til på sociale medier og lignende. Det er nok ikke for skægs skyld, at han har haft Politiets beskyttelse.

Jeg ser en dansk vælgerbefolkning som med millimeters kritik kræver politikere, der aldrig begår fejl og så spørger jeg mig selv er hele den danske vælgerbefolkning komplet ufejlbarlige fra enden til anden af ? eller er proportionssansen ved at lide overlast ?

Men spøgelset " Den Brune Magtelite " skal nok blive til endnu en nyttig platform for Nye borgerlige og lignende partier som ønsker Danmark klinisk renset for personer med en baggrund fra Mellemøsten.

Så i et land

hvor vi indretter asylcenter i demokratiet Rwanda til alle de flygtninge, som vi ikke gider her i landet.

hvor vi som foregangsland er parat til at kyle syriske flygtninge ud af landet og lige i hovedet på Hafez Assad.

og hvor syriske børn opvokset i Danmark nu opholdende sig i Al Hol lejren for enhver pris ikke må vende tilbage.

Der er jeg overhovedet ikke overrasket over, at vi nu har opfundet udtrykket " Den Brune magtelite " for det er jo lige benzin på bålet jeg hader eliten og jeg hader ......

Viktor Klemperer LTI- Lingua Tertii Imperii

er tilsyneladende ved at få sin danske udgave.

VH
KFK

Der spørges om "hvordan kan en folketingspolitiker slippe afsted med at forvalte sin magt efter mellemøstlige standarder i så mange år uden at møde en strøm af kritiske journalister, der tør tage graveruniformen på med lygte mod hans baghave?"
Et svar kunne være: Lige siden Khader var wonder boy og shooting star hos de radikale (ja, det var han faktisk), har der været en sand heltedyrkelse af ham. Næsen uanset hvad han lavede, så jublede borgerskabet på langsiden. Ligegyldigt hvilket partihop han foretog, og ligegyldigt hvor mange gange han stod til et vælgermøde, og ikke anede hvad han skulle svare, så jublede han fanskare.
Og da han og BMW-Anders lavede Ny Alliance, så galpede kommentatorer op om "Danmarks Kennedy" og nu kom han i Folketinget med 14 mandater, osv.
Folk med en alm. ædruelig opfattelse af tingene, kunne jo godt se, at Khader var distanceblæmder, og en spradebasse, der med tiden fik prædikatet "Pias favotitperker"
Hvis han vender tilbage til Folketinget efter sin "Sygdom", og de konservative ikke vil have ham - så står både DF og Nye Tarvelige klar til at tage imod ham, og han vil her føle sig hjemme fra dag ét..