Kommentar

Rødstrømpe: Frygt for at blive kaldt racist holdt mig fra at byde ind i den etniske kvindekamp

Når jeg ser tilbage på mit liv, er der ikke meget, jeg fortryder. Men jeg fortryder, at jeg ikke sagde fra over for undertrykkelsen af muslimske kvinder og gjorde op med den sexchikane, som vi også oplevede i gamle dage, skriver tidligere rødstrømpe og lektor emerita Ninon Schloss i dette debatindlæg.
Rødstrømper afholder anti-juledemonstration på Strøget i 1971. Tidligere rødstrømpe fortryder, at hun ikke har brugt erfaringerne fra kvindekampe til at hjælpe de muslimske kvinder mod undertrykkelse.

Rødstrømper afholder anti-juledemonstration på Strøget i 1971. Tidligere rødstrømpe fortryder, at hun ikke har brugt erfaringerne fra kvindekampe til at hjælpe de muslimske kvinder mod undertrykkelse.

Lars Hansen

Debat
17. april 2021

Jeg sidder nu som en gammel rødstrømpe og ser tilbage fra pensionisttilværelsen. Der er ikke længere nogen begivenheder at se frem til såsom at blive færdig med studentereksamen, forprøve, afsluttende eksamen, termin for barnefødsler, nye job eller noget. Og om morgenen, når jeg står op, ser jeg en gammel dame i spejlet og tænker, »hvem er den gamle dame«, indtil jeg opdager, at det er mig selv.

Så nu tænker jeg tilbage i stedet. Jeg tænker mest Je ne regrette rien – men jo, måske er der alligevel noget, jeg fortryder. Nogle ting, jeg, som folk ellers tror er så modig, alligevel var for fej til at sige.

Håndtryk og bederum

Da diskussionerne om de muslimske kvinders tilslørede ansigter og deres nægten at give hånd til mænd kørte hårdt på, tav jeg. Jeg sagde ikke et ord om muslimske kvinders undertrykkelse i Danmark af angst for at blive skældt ud for racisme. Men det skulle jeg have gjort.

Hvis man skal forsøge at fortolke min stilhed som andet end fejhed, så kan man sige, som vi sagde i rødstrømpebevægelsen i sin tid: Frihed og ligestilling er ikke noget, man kan få forærende, det er noget, man må tage selv. Så de muslimske søstre måtte vel selv op på barrikaderne.

Som praktikleder på et seminarium oplevede jeg, at praktikanter blev instruerede i muslimsk kultur af en kommunal integrationskonsulent og blev bedt om ikke at give hånd til muslimske kvinder. Når de studerende troppede op på mit kontor for at få en forklaring, bad jeg dem tage folkeskoleloven i hånden og forklare vedkommende, at der var ligestilling i Danmark, og at man ikke måtte gøre forskel. Men hvorfor lavede jeg ikke en sag ud af det? Fejhed.

Jeg protesterede heller ikke mod bederum på SDU, selv om man, som Naser Khader sagde i en paneldebat på SDU, ikke engang havde bederum på de muslimske universiteter i Mellemøsten. For det er ligegyldigt, at SDU’s ledelse forsøgte at camouflere rummet som ’meditationsrum’ og lignende – der kommer aldrig andre ud af det lokale end tilslørede kvinder og kjortelklædte mænd med kalot og pjusket langt skæg.

Religion er en privatsag, sagde Anders Fogh, og det er en af de ting, jeg har været enig med ham i. Jeg er måske endnu mere enig med Maggie Smith, som sagde: »My dear, religion is like a penis. It’s a perfectly fine thing for one to have and take pride in, but when one takes it out and waves it in my face we have a problem.«

Men min angst for at få at vide, at jeg var racist, kvalte protesten og holdt mig fra at tage en åben diskussion om, hvorvidt vi skal lære vores lærerstuderende at undlade at give hånd til muslimske kvinder. Og senere at få det bederum væk fra et sekulært universitet.

Sådan, unge søster!

Eftertanker. Og hvorfor stod vi kvindeaktivister i sin tid ikke frem og lavede en sag ud af vores erfaringer med sexchikane? Vi havde dem jo. Var der vigtigere ting på programmet, eller accepterede vi bare tingenes tilstand på det område?

#MeToo var fantastisk. For første gang i verdenshistorien er mænd i risiko for at miste det, der for nogle mænd betyder mest for dem: deres magtposition – og så på grund af nogle inferiøre kvinder, der anklager dem for sexovergreb. Aldrig set før. Nogle siger ’Jamen, vi plejede ...’ og spørger, hvorfor verden dog har ændret sig. Det forstår de ikke. Det gør jeg faktisk heller ikke. Men det fryder mig.

Og dog. Det er lidt tvetydigt for mig. For når en kvinde står frem og forventer medlidenhed for overgreb, der foregik for 10-15 år siden, stopper man op. Dengang valgte hun at bolle med et dumt svin for karrierens skyld, selv om hun var ved at brække sig. Hun kunne have valgt at sige nej, men så blev hun nok ikke båret frem i karriereforløbet. Hvorfor siger den gamle sommerfugl først fra nu, hvor hendes markedsværdi på det fri sexmarked er faldet, så hun ikke får de fristende tilbud længere, og bitterheden indfinder sig?

Men når unge kvinder står frem og siger fra højt og tydeligt og sætter karrieren på spil, så svulmer den gamle rødstrømpes hjerte af stolthed. Sådan, unge søster! Hellere frygte for karrieren end skamme sig bagefter og spille offer.

Én ting står jeg dog entydigt tilbage med i mine eftertanker, uanset om det handler om den etniske kvindekamp, MeToo eller noget helt tredje:

Kvindekampen er ikke forbi.

Ninon Schloss er lektor emerita og tidligere rødstrømpe

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Christian De Thurah

Godt indlæg!

Erik Pedersen, Carsten Hansen, Flemming Olsen, ingemaje lange og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
erik pedersen

På universiteter i Mellemøsten er der så en anden kultur i forhold til at praktisere sin religion. Enten er der moske tilknyttet eller der er områder der udelukkende bruges til bøn .
Så sammenligningen holder ikke helt

erik pedersen

Den etniske (?) kvindekamp er vist ikke en kamp mod at praktisere religion, rettere en kamp for retten til selv at vælge hvordan man lever med sin, eventuelle, tro i et moderne samfund .
Mvh Hanne Pedersen

Freddie Vindberg

Ældre rødstrømper har ikke gjort det godt nok. Og dog, alligevel...

Dorte Sørensen

Hvorfor nu det -
Alt det ævl og kævl om dit og dat. Fx så er Morten Messerschmidt imod køns opdelt svømning i nogle timer i ugen men er forarget over.,at Københavns kommune har tænk at få ikke kønsopdelte WC'er. Det er sandelig ikke let at gøre de fremmed forskrækkede tilpasse.

Det er ellers ret sjovt ,at der er så megen modstand mod, at nogle kvinder godt vil bade selv - og det nu hedder at det er en dansk tradition med at man bade ikke kønsopdelt. I mine skoletid var der da kønsopdel gymnastik osv. så så gammel er den tradition da ikke.

Hvis de fremmed forskrækkede ville hjælpe de muslimske kvinder så lade dem fx. have deres bade timer i fred - de kan da bruges som basisgrupper - det var da en metode som de gl. rødstrømper gjorde meget brug af og som fik gang i nedbruddet af megen af den kristne danske kvinde undertykkelse.

Carsten Munk, Steffen Gliese, Marie E. Rasmussen, Herdis Weins, Rikke Nielsen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Dorte Sørensen, tak.

Rikke Nielsen

"Kvindekampen er ikke forbi."

Åbenbart heller ikke kampen mellem kvinder...

Flemming Olsen

Øh.... jeg kan ikke rigtgt se , at Ninon Schloss' indlæg handlede om Morten Messerschmidt eller kønsopdelt svømning eller Københavns toiletter for den sags skyld. Men lad os for Guds skyld snakke om noget andet.

Carsten Hansen og Dorte Schmidt-Nielsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Flemming Olsen jeg tog eksemplet med for at vise hvor skørt ligestilling bliver omtalt i mange grupper. Det er forfærdeligt at muslimske miljøer ikke tager ligestillingen alvorligt - men det er ikke mange år siden at de kristne danske kvinder måtte slås med samme problemer.
Så mon ikke også skal lykkes at få ligestillingen indført her med eller uden indblanding og forargede ytringer fra de fremmed forskrækkede kristne danskere.

Carsten Hansen

Udenomssnak og afsporing af debatter er der rigeligt af !.

Heldigvis tager Ninon Schloss bladet fra munden og erkender sin fejl fra dengang.
hatten af for det.
Det er vi mange der har efterlyst i en årrække.

For selvfølgelig er kvindeundertrykkelse på ingen måde OK bare fordi det er muslimske mænd der udøver den.
Ale kvinder skal og bør have ret til at vælge og bestemme selv. Alle kvinder bør Forlange at dette bliver muligt.
At forsvare idioti bare fordi der ligger en religion eller en fremmed kultur bag, dur ikke og giver ingen mening.

Dorte Sørensen

Ja kvindeundertrykkelse skal afskaffes - men alle de "skinhellige" der selv kæmpede imod bedre forhold for de danske kristne kvinder - skal da ikke ha' lov til at tale om gl. danske traditioner osv uden at blive mindet om at så længe siden var det ikke at "vi" havde lignede forhold i Danmark.
Fordi "vi" ikke har det mere er fordi mange kvinder og få mænd havde fået nok.
Der er heldigvis tegn på samme kamp er begyndt også i de muslimske miljøer.
Så hel og lykke med kampen - den kan nytte.

Flemming Olsen

De kristent-konservative danskere, som havde tilstrækkelig med alder og indflydelse til aktivt at kunne modsætte sig ligestillingen tilbage i 60'erne og 70'erne, må vist være blevet ret gamle her i 2021. Dem kan vi ikke blive ved med at hidse op over - de kan få lov at sidde og skamme sig rundt omkring på plejehjemmene. Hvis de da stadig er i live og overhovedet kan huske, hvem de er og finde ud af at debattere på de sociale medier.

Dorte Sørensen

Flemming Olsen desværre er der kredse længere oppe i tiden, der fandt den gl. fordeling af "ret og pligt" om jeg må bruge det udtryk, der fandt den ganske god Ja DF stemte fx.imod afskaffelsen af forældres ret til at slå deres børn og nu taler de om at dit og dat er gl. danske traditioner.
Det er det jeg forsøger at påpege som hyggeri bare for at kunne bruge det som "våben" mod muslimer.

Carsten Hansen

What-aboutism er ødelæggende for debat og vidner om mangel på argumenter.

Mange har nok kommet til at udøve dette, i større eller mindre omfang, men det ændrer ikke det faktum at det er rem afsporing af debatten.
Hold DF ude af denne debat om en gav gammel kvinderetsforkæmper, der erkender en fejl. Det er altid stort at erkende fejl.

Dorte Sørensen

Hvorfor ødelægger det debatten , at påpege at ligestilling osv. bliver misbrugt af nogle grupper for at kunne slå muslimer i hovedet.
I mine øjne er det da lige så relevant i debatten som nogle fortryder, at de ikke råbte op i frygt for at blive kaldt racister. Det ville være godt hvis andre grupper kvinder blev hjulpet i deres kamp om ligestilling i hjemmet og fik hjælp fra fx. de gl. rødstrømper med opbygning af bassis grupper osv.----osv---

Carsten Hansen

Ninon Schloss .

Det er nok en ringe trøst at du langt fra er alene om frygten for at blive betegnet som racist , hvis du taler imod muslimsk kvindeundertrykkelse.
Det gælder f.eks Enhedslistens strateg Pelle Dragsted.

https://modkraft.dk/artikel/kandidat-islamisme-er-den-st-rste-fascistisk...

Det er de samme betænkeligheder han giver udtryk for, selv om det ikke er præcist det samme; Nemlig frygten for at blive slået i hartkorn med de højrenationale grupperinger, når venstrefløjen kritiserer islamister.
Jeg er helt enig med Pelle Dragsted og dig (skulle du læse dette).
Men om han sidenhen er blevet sat på plads af kulturrelativistiske eskapister fra den alleryderste venstrefløj, ved jeg ikke.
Som socialist er der al grund til, skarpt og uden søforklaringer, at tage afstand fra enhver form for undertrykkelse.
Så tak for artiklen.

Den kan måske rykke på folk så de også erkender at kritik er OK; Også helt uden What-abouthism.

Carsten Hansen

"præcist den samme situation" skulle der stå.

Flemming Olsen

Hej Dorte, vi må endelig ikke glemme den unge Søren Krarup og hans muntre svende fra Tidehvervsbevægelsen. Krarup som kaldte homoseksualitet en sygdom og Macron en pæn lille bøssedreng. Og derved gav den værdipolitiske af venstrefløjen et uvurderligt alibi for, at homofobi sandelig var et problem i hele Danmark og ikke kun i indvandrerkredse. Han kommer til at efterlade et stort tomrum, når han om mange år stiger til himmels, men der kommer måske andre vrede unge mænd, der kan overtage hans plads som afledningsmanøvre.

Carsten Hansen

Man må heller ikke glemme min gamle oldemor.
Hun gik med tørklæde når det blæste og klarede husholdningen.
Hermed er let altid frivilligt at bære tørklæde og mandens ret til at bestemme er en helt naturlig ting.
(Jumping to conclusions )

Relativisme i højeste potens er ligeledes dræbende for enhver saglig debat.

Dorte Sørensen

Godt at I kan huske historier .
Men for kvinder der bliver undertrygt i danske hjem eller i andre hjem er sagen vel at give dem en "hånd" så de selv kan få ændret forholdene.
Ved at tale forarget om forholdene for at nedgøre de muslimske miljøer hjælpen ingen.

PS: Men den med tørklæderne er da ret sjovt, når nogle folk i dag kan blive forargede over, at nogle kvinder bærer deres tørklæde med stolthed og så bliver beskyldt for at de er undertrykte osv. Hvis det blev rigtigt undersøgt hvor mange der var tvunget til at bære tørklæde ville mange nok blive skuffede over at de fleste bære det af egen fri vilje.- ja endog imod familiens ønske.
Men desværre er det næsten "vedtaget ved lov"i store kredse, at tørklæde er tegn på undertrykkelse.
mvh.

Erik Pedersen

Flemming Olsen...,....Søren Krarup henviste blot til Biblen, der beskriver homoseksualitet som en vederstyggelighed og skal udryddes.

Carsten Hansen

Stråmænd er ligeledes dræbende for enhver seriøs debat .
Men OK; Det er det man risikerer når folk ikke kan forstå ironi.

;-)

Carsten Hansen

Nå; Slut herfra.
Det er ikke værd at bruge mere tid på folk der kun har afsporing for øje.

Men endnu en gang; Tak til artiklens forfatter for den oprigtige fortrydelse.
Altid rart når nogen er i stand til at rykke sig og erkende.
Det sort/hvide syn på verden må vi overlade trygt til folk på de yderste fløje.

Dorte Sørensen

Ja, ja Carsten Hansen - jeg ved ikke hvem der er mindst nuanceret og ikke forstår ironi . Eller følger du dig så langt ude på højrefløjen siden du skriver - "Det sort/hvide syn på verden må vi overlade trygt til folk på de yderste fløje."
Men nok om det - ha' en god dag