Tre dage. Så lang tid nåede ham, jeg delte værelse med på en psykiatrisk afdeling, at være udskrevet, før han kom igen. For kort tid til at få pakket ordentligt ud, men tid nok til at forsøge selvmord. Behandlingen af min værelseskammerat er blot ét af mange symptomer på en psykiatri, hvor kvalitet nedprioriteres til fordel for middelmådige lappeløsninger, som alt for ofte resulterer i tillidsbrud og patienter, der udskrives med en returbillet direkte tilbage til psykiatriens hospitalsgange.
Mere end hver femte, som blev udskrevet fra psykiatrien i 2017, blev ifølge en analyse af Momentum genindlagt inden for en måned. Det er en stigning på 20 procent sammenlignet med 2010.
Svingdørskulturen var et kendt problem på de afdelinger, jeg var indlagt på. Især blandt de yngre patienter var der mange gengangere. Med sætninger som: »Når jeg kommer hjem, slår jeg mig selv ihjel« og »Jeg er bange for, hvad jeg gør ved mig selv, hvis I udskriver mig« prøvede flere at forklare lægerne, hvordan de hverken var klar til eller trygge ved en udskrivelse. Men lige lidt hjalp det, og ugen efter kunne man ofte møde et par af dem i rygeskuret over for den psykiatriske skadestue.
Indlæggelsestiden for psykiatriske patienter er faldet med 21 procent fra 24,3 dage i 2010 til 19,2 dage i 2017. Og kombinerer man det tal med en undersøgelse gennemført af Dansk Sygeplejeråd i 2018, hvor 64 procent af de adspurgte sygeplejersker svarede, at de inden for den seneste måned havde oplevet psykisk syge patienter blive udskrevet, før det var fagligt ansvarligt, er det næsten umuligt ikke at blive bekymret.
Af Aksel Emil Ogstrup Houmann, social- og sundhedsordfører for Radikal Ungdom
Det er en skandale at høre om. Godt historien bliver fortalt.
Vi har den viden der skal til. Vi kunne også finde pladsen. Så psykiatriske patienter kan blive hjulpet til et værdigt liv med redskaber til at tackle sygdommen. En skandale , psykiske sygdomme ikke bliver sidestillet med fysiske sygdomme. Alle ville vinde ved at bruge de ressourcer der skal til.
Vi er meget rige i Danmark. De fleste kunne nemt undvære nogle penge. Vi har råd til at spise for meget, vi har meget mere tøj end vi behøver, vi syntes et Mega overforbrug er noget vi har krav på, til skade for miljø, mennesker og dyr. Hvornår vågner vi op og tager ansvar og gør det der skal til for at mennesker og dyr har det godt. Er mætte, trygge, glade, ustressede.
og evne at sætte pris på alt det man rent faktisk har . Og ikke hver dag skal læse skammelige histore om vores såkaldet velfærdssystemer der ikke virker efter hensigten selvom vi har dygtige højtuddannede mennesker det ved hvad der skal til.