Læserbrev

Udvid reglerne for ungdomskort, så eleverne på erhvervsskoler også får rabat

Elever på hovedforløbet af en erhvervsuddannelse bør også have mulighed for at købe ungdomskort, selv om vi modtager elevløn, for vi har gennemsnitligt dobbelt så langt til uddannelse og praktik som elever i gymnasiet, skriver formand for EEO, Julie Madsen, og regionsordfører for EEO, Sofus Johannes Otto, i dette debatindlæg
Debat
23. april 2021

Ungdomsuddannelserne forskelsbehandles i den kollektive transport. Du kan godt få et ungdomskort, hvis du går på en gymnasial uddannelse eller på en videregående uddannelse, men ikke hvis du går på et hovedforløb på en erhvervsuddannelse.

For at få et ungdomskort må du nemlig ikke modtage løn i din skoleperiode, og så skal du som minimum have et undervisningsforløb på 23 ugentlige timer. Og det udelukker størstedelen af elever på en erhvervsuddannelse.

Som erhvervsskoleelev på uddannelsens hovedforløb veksler man nemlig mellem skole- og praktikforløb, hvor du modtager enten lære- eller skolepraktikløn (SKP) for dit arbejde.

Men hvis man tror, at det letter erhvervsskoleelevens rejseudgifter, så tager man fejl. I langt de fleste tilfælde vil du være nødt til at rejse rigtig langt, hvis du vil gå på en erhvervsuddannelse. Det gælder både transporten til og fra skole og til og fra den arbejdsplads, hvor du er i lære.

Ifølge en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL) har erhvervsskoleelever på hovedforløbet i gennemsnit 27 kilometer til deres uddannelsesinstitution fra den folkeskole, de forlod. Det er over dobbelt så langt som gymnasieeleverne.

Og mens vi ikke har de tilsvarende tal for elevernes rejse til lærepladserne, så kan vi med sikkerhed i stemmen fortælle, at det langt fra er atypisk at rejse på tværs af kommuner for at møde op på sin praktikplads.

Man kan derfor godt undre sig over, at politikerne taler højt og længe om at få flere til at tage en erhvervsuddannelse uden at kigge nærmere på elevernes nuværende vilkår. Det er jo de færreste, der har lyst til at betale i dyre domme for at komme til og fra skole og praktikplads. I nogle tilfælde vil det måske endda afholde nogen fra at vælge en erhvervsuddannelse.

Ønsker man, at flere erhvervsskoleelever skal benytte sig af den kollektive transport, så må man også forholde sig til deres situation og dagligdag. Med lang rejsetid og intet ungdomskort kan man nemlig meget let fristes til at købe egen bil og blot komme rundt i den i stedet for.

Vi mener, man som minimum bør udvide betingelserne for ungdomskortet, så erhvervsskoleelever på hovedforløbet også inkluderes.

Af Julie Madsen, formand for EEO og Sofus Johannes Otto, regionsordfører for EEO

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Well, ingen overraskelser her. Vi lever i et samfund styret helt entydigt af akademikere og de lovgiver sjovt nok til egen fordel.
Der er en grund til at håndværksuddannelser er blevet ned prioriteret gennem 50 år og derfor i dag anses for at være taberuddannelser.

Henrik Salling, Kent Bajer og P.G. Olsen anbefalede denne kommentar