Klumme

Woke-kulturen har samme effekt som højrefløjens nationalisme – udskamning af andre

Woke-kulturens kamp mod appropriation ender ofte med at stå i kontrast til ideen om, at vi kan forstå hinanden på tværs af forskelle. Dermed ender woke-kulturen som en venstreorienteret udgave af nationalisme og danskhed, der udskammer anderledes tænkende, skriver journalist Karen Syberg
Der kan være ræson i, at man valgte en ’spoken word’-kunster som Naiha Khiljee til at oversætte Amanda Gormans digt ’The Hill We Climb’, men kravet om, at oversætteren ikke måtte være hvid – som i Holland – fører ad absurdum. Skal man være ikke-hvid for at kunne oversætte digtet, må man vel også skulle være ikke-hvid for at forstå det, skriver Karen Syberg i denne klumme.

Der kan være ræson i, at man valgte en spoken word’-kunster som Naiha Khiljee til at oversætte Amanda Gormans digt The Hill We Climb, men kravet om, at oversætteren ikke måtte være hvid – som i Holland – fører ad absurdum. Skal man være ikke-hvid for at kunne oversætte digtet, må man vel også skulle være ikke-hvid for at forstå det, skriver Karen Syberg i denne klumme.

Jens Hartmann Schmidt

Debat
3. maj 2021

Ved rundkørslen i Kalvehave, et sted, jeg ofte passerer, står en pølsevogn, der reklamerer med Langelændere. Jeg lagde ud på Facebook, om man måtte kalde en pølse for Langelænder, når man ikke måtte kalde en is for Eskimo, og blev hurtigt belært om, at pølsen er produceret af et langelandsk firma, underforstået, at firmaet havde ret til navnet. Men forskyder det ikke bare problemet? Har erhvervslivet på Langeland forhandlet med de langelandske borgere? De kan jo føle sig udnyttet og udleveret ved, at en hel øs identitet bliver brugt i kommercielt øjemed.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Christian De Thurah

Det, der gør sagen om Amanda Gorman-oversættelsen helt bizar, er at oversætteren ikke måtte være hvid, men gerne alt muligt andet. Med andre ord skærer man al ikke-hvid etnicitet over en kam. Det er da virkelig krænkende.

Lene Lindholm Mortensen, Asiya Andersen, Jacob Nicolaisen, Ole Frank, Flemming Olsen, Rikke Nielsen, Lars-Bo Andersen, Kenneth Graakjær, Klaus Lundahl Engelholt, Torben Pedersen, Torben Bruhn Andersen, David Zennaro, Erik Karlsen, Steffen Gliese, jens christian jacobsen og Peter Mikkelsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Ja; Jeg har nu længe skrevet at yderfløjene til begge sider, helt naturligt, er ude på overdrevet.
Der hvor der kun kan ses "sort/hvidt" og: " Hvis I ikke er som jeg, så er I diametralt modsat".
Udskamning er et flittigt benyttet værktøj hos folk hvor holdningerne er fastlåste.

Peter Mikkelsen, arne tørsleff, Erik Fuglsang, Torben Bruhn Andersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Olaf Tehrani

Jeg forstår den harme og smerte, der fik woke-bevægelsen til at opstå, men jeg her helt enig med Karen Syberg i, at den adskillelsens politik, der fulgte i kølvandet, er en blindgyde.
Hvordan tror de identitære, at samfund baseret på ideen om ’ separate but equal’ fungerer i praksis?
Erfaringen er jo, at man altid endte op med ’separate and unequal’!

William Asingh, Ole Frank, Peter Mikkelsen, Torben Bruhn Andersen, Espen Bøgh, David Zennaro og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Olaf Tehrani

Dit skriv kan jeg kun være enig i.
Det er at skyde sig selv i foden, i en retfærdig sag.

Bjørn Pedersen

Udskamning kan være godt. Det kan være et redskab, der sætter moralske begrænsninger et samfund imellem. Det der er problemet med den såkaldte woke-kultur, er ikke at de udskammer andre, men hvad de udskammer på baggrund af - hvad deres bevismateriale for en "skammedom" er.

Og det er her at "wokisme" fejler. Det er udskamning via association, det er ikke "Du har sagt/gjort X, derfor dømmer jeg dig for at være Y", men "Du har sagt/gjort X, og fordi jeg kan associere og finde ligheder mellem dig og Z, er du skyldig i det samme som Z". Hvad ikke ville være så stort et problem, hvis ikke det var fordi nogle af disse mennesker simpelthen ikke er så gode til at skabe associationer oppe i deres hoveder.

Og det er jo også dér at der er lighed mellem identitær højrefløj og "venstre"-fløj (egentlig center-fløj). Nationalister forholder sig til nationen som en ideel abstrakt, hvor alle associationer er positive, og man dyrker sine glansbilleder og alle der udfordrer dem er forrædere.

Peter Mikkelsen, Tobias Rasmussen, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Gert Friis Christiansen

Jeg kan godt li jazz, men jeg tænker med gru på, hvordan jazz-historien havde set ud, hvis sorte musikere kun måtte spille på instrumenter, der var opfundet i afrika.

Inge Lehmann, Morten Kjerulf, Claus Mortensen, Jacob Nicolaisen, Poul Erik Pedersen, Per Torbensen, Peter Mikkelsen, Flemming Olsen, Lars-Bo Andersen, Klaus Lundahl Engelholt, Georg Christiansen, Jens Kofoed, Torben Bruhn Andersen, Jens Christian Jensen, David Zennaro, Egon Stich, Jørn Christensen, Erik Karlsen og Christian De Thurah anbefalede denne kommentar
Erik Karlsen

Engang i første halvdel af 1990'erne hørte (eller så?) jeg et program, hvor musikanmelderen Torben Bille kritiserede den århusianske gruppe Cut'N'Move. Han kritiserede dem vist ikke så så meget for deres musikstil, men fordi de med hans ord "legede negere" (ja, det udtryk brugte han, men det var jo også tilladt dengang).
Torben Bille mente åbenbart, at rappet i dance-musikken kun kunne udføres af sorte mennesker.
Jeg har siden ærgret mig over, hvorfor jeg aldrig fik spurgt ham, om det i hans øjne betød, at sorte musikere ikke måtte spille værker af Mozart m.fl.
Men alt i alt: Det med, at man skal have en bestemt hudfarve for at gøre bestemte ting, er ikke nogen ny tanke.

Inge Lehmann, Peter Mikkelsen, Olaf Tehrani, David Zennaro, Christian De Thurah og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Louise Hansen

@Erik Karlsen, de to leadsingers i Cut N' Move var sorte (okay, semi). Er du sikker på, at du husker korrekt?

Nike Forsander Lorentsen

Synes nu at Karen Syberg har fat i den lange ende.

Poul Erik Pedersen, Christian De Thurah og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Klaus Ipsen

Hvordan kan nogen sige at Naiha Khiljee er sort/brun, forstår jeg ikke? Hun ser meget bleg ud som den oprindelige befolkning i dette land.

Erik Karlsen

Louise Hansen
04. maj, 2021 - 14:01

@Erik Karlsen, de to leadsingers i Cut N’ Move var sorte (okay, semi). Er du sikker på, at du husker korrekt?

Ja, det er jeg - rapperen var meget, meget hvid.
Og så husker jeg tydeligt Torben Bille, da han sagde det.
Dengang havde vi jo ikke de muligheder for at reagere hurtigt på nettet, som vi har nu, for så havde jeg ganske sikkert kommenteret det dengang.

Torben Staur

Synes det er lidt som at læse eksempler på erstatningssager fra det amerikanske retssystem - man finder og bruger de mest outrere for at påpege hvor tossede amerikanerne er. For mig handler woke om at udfordre institutionelle skævheder som har en medfødt karakter. Det kan da kun være positivt, når det usynlige bliver gjort synligt i vores egen magtkultur, og at de som har draget fordel af privilegier bliver udfordret. At udsagn udfordres er vel kun et sundhedstegn på at sproget og kulturen udvikler sig og at flere får adgang til et liv på delte premisser.

Torben Staur

Synes det er lidt som at læse eksempler på erstatningssager fra det amerikanske retssystem - man finder og bruger de mest outrere for at påpege hvor tossede amerikanerne er. For mig handler woke om at udfordre institutionelle skævheder som har en medfødt karakter. Det kan da kun være positivt, når det usynlige bliver gjort synligt i vores egen magtkultur, og at de som har draget fordel af privilegier bliver udfordret. At udsagn udfordres er vel kun et sundhedstegn på at sproget og kulturen udvikler sig og at flere får adgang til et liv på delte premisser.

Steffen Gliese

Akkurat, Torben Staur.

Mikael Fotopoulos

Woke-kultur og identitespolitik er ikke venstreorienteret. Det er en misforståelse. Tolerance og retfærdig fordelingspolitik er venstreorienteret.

Anders Thornvig Sørensen

I Sverige er det ved at blive en mikroaggression at kalde en gravid kvinde for en kvinde. Det er nemlig kønsdiskriminerende mod mindretallene.

Så mens de hjemløse på gaderne hutler sig igennem, mens fattige børn dropper ud af skolesystemet, og mens lagerarbejdere bliver fyret for at løbe et sekund for langsomt, retter man al opmærksomheden på, om det er kønsdiskriminerende at kalde en gravid kvinde for en kvinde.