Kronik

Der er brug for et samlet forsvar mod techgiganternes målretning mod vores børn

Vi bruger så meget tid på vores telefoner, at det er blevet et problem for både indlæring og trivsel. Derfor har DSU netop lanceret udspillet ’Techgiganterne skal tæmmes’, hvor vi sætter fokus på sociale medier og børn og unge, skriver formand for DSU Aarhus, Anna Sommer Harrits, i dette debatindlæg.
En undersøgelse viser, at unge i gennemsnit bruger lidt over to timer på telefonen om dagen. Det er med lidt hurtig hovedregning lige under ti procent af døgnets 24 timer. Det, synes jeg er tankevækkende og også skræmmende, skriver dagens kronikør.

En undersøgelse viser, at unge i gennemsnit bruger lidt over to timer på telefonen om dagen. Det er med lidt hurtig hovedregning lige under ti procent af døgnets 24 timer. Det, synes jeg er tankevækkende og også skræmmende, skriver dagens kronikør.

Christian Lindgren

Debat
21. maj 2021

Det første, jeg gør, når jeg vågner om morgenen, er at tjekke min telefon. Det er også det sidste, jeg gør, før jeg falder i søvn. Og hvis det skulle ske, at jeg vågner om natten, så tjekker jeg den også lige, for hvad nu, hvis der er sket noget? Hvad nu, hvis jeg gik glip af noget? I sidste uge samlede jeg gennemsnitligt min telefon op 213 gange om dagen, og jeg tjekkede Messenger, Facebooks beskedtjeneste, 937 gange i alt på selv samme uge. I dag har jeg brugt min telefon en time og 41 minutter indtil videre.

Det er godt nok voldsomt, tænker du sikkert, men når du sammenligner det med det gennemsnitlige unge menneske, er det faktisk helt normalt. En undersøgelse fra 2017 viser, at unge i gennemsnit bruger lidt over to timer på telefonen om dagen. Det er med lidt hurtig hovedregning lige under ti procent af døgnets 24 timer. Det, synes jeg, er tankevækkende og også skræmmende. For hvad gør telefonerne ved os? Og hvorfor har ingen taget ansvar for, at det ikke skal være sådan her?

Stjæler din opmærksomhed

Din telefons applikationer er designet til at stjæle din opmærksomhed og holde dig fast. Med røde advarselsfarver, høje plinglyde og et belønningssystem i form af likes er sociale medier eller andre apps designet til at adfærdshacke os, og de vinder ofte kampen om vores opmærksomhed.

Sådan beskriver speciallægen Imran Rashid det også i et interview med DR. Og her kobles det også sammen med den stigende tendens til stress blandt børn og unge. For presset og frygten for hele tiden at følge med og være opdateret fylder hos de unge. En spørgeskemaundersøgelse fra 2017 viser tydeligt en sammenhæng mellem, hvor stressede gymnasiepiger føler sig, og hvor ofte de tjekker sociale medier og beskeder i fritiden, og her beskriver de følelsen af hele tiden at skulle være på og kunne svare også som stressende. Og problemet er ikke kun at finde hos gymnasieeleverne, men siver også ned i udskolingen og videre ned til yngre børn. Ud over de mentale konsekvenser som stress og angst kan den store brug af telefonen også have fysiske konsekvenser, og telefonerne har vist sig at have en negativ påvirkning på vores nattesøvn.

Alle disse undersøgelser peger altså på det samme: Telefonerne styrer os, vi styrer ikke telefonerne. Og det resulterer i mistrivsel. Den virkelighed kan jeg godt genkende, og mange af mine venner nikker også genkendende til de her følelser. Men hvorfor omsættes dette problem ikke til politisk handling? Hvorfor svigter vi vores børn og unges trivsel?

Mit eget parti Socialdemokratiet fremlagde tilbage i 2019 en plan, der skulle styrke kontrollen med techgiganterne. Her var budskabet hårdere beskatninger og mere kontrol i EU-regi. Rigtig fine forslag i min bog, men kun en del af løsningen.

For vi mangler nemlig fokussen på de trivselsproblemer, der opstår, når telefonerne ikke bliver tøjlet, og når de unge ikke får de rette redskaber til at tage kontrollen tilbage fra telefonerne. Alle børn og unge har ret til en god start på livet, også digitalt. Vi skal ikke slå os til tåls med de nuværende tilstande, hvor sociale medier og techgiganter har magten. Vi skal handle nu og ruste vores børn og unge til den digitale tidsalder. Vi skal give vores børn og unge redskaberne til at generobre magten i deres eget liv. Derfor har DSU netop lanceret udspillet Techgiganterne skal tæmmes, hvor vi har de europæiske perspektiver med, men hvor vi også sætter fokus på sociale medier og børn og unge.

Telefonfri folkeskole

Helt konkret foreslår vi, at folkeskolen i Danmark gøres telefonfri, eller rettere, distraktionsfri. Telefonerne ødelægger fuldstændigt det fordybelsesrum, som folkeskolen ellers skulle være. Eleverne bliver konstant distraheret af telefonerne og sociale medier, og det hæmmer deres indlæring og stresser dem samtidig.

I de mindre klasser foreslår vi, at telefonerne holdes helt væk, så børn får lov til at være børn uden techgiganters konstante indblanding. Men som børnene bliver ældre, skal de selvfølgelig lære at håndtere en hverdag med telefonerne, og derfor kan telefonerne i de ældre klasser være tilgængelige i frikvartererne. Vi har talt med flere af landets førende eksperter, og blandt andet bakker speciallæge Imran Rashid også op om telefonfri skoler.

Hvis børn og unge skal lære at begå sig i en digital virkelighed, kræver det også uddannelse. Derfor foreslår vi, at teknologiforståelse, digital etik og trivsel på de sociale medier skal indgå som en del af den almene dannelse i folkeskolen. Det skal også være muligt for skolerne at oprette valgfag som fokuserer på data, kodning, algoritmer og andet i udskolingen.

I folkeskolen skal børn og unge lære, hvordan de beskytter deres egne data. Derfor nytter det heller ikke noget, at folkeskolen lige nu velvilligt er med til at dele elevers data med techgiganter som Google. Alt for mange folkeskoler er dybt afhængige af Google Suite for Education, og Google sidder i praksis på op mod 50 procent af det danske uddannelsesmarked. Det er dybt problematisk, for Google lever af de data, som folkeskolen nu leverer direkte til dem.

Ydermere har knap halvdelen af landets kommuner udleveret Googles computer Google Chromebook uden at beskytte elevernes data, hvilket har ført til en dom fra Datatilsynet om brud med EU’s databeskyttelsesregler. Det kan vi ikke lade stå hen, og derfor mener DSU, at vi må stille skarpere krav til, hvilke tjenester folkeskolen og det offentlige benytter sig af.

Støtte til dansk indhold

Beskyttelse af børn og unges liv på nettet er centralt for vores forslag. Derfor skal Danmark også sanktionere hårdere og indføre bødestraf for målrettet annoncering mod børn. For selv om man på papiret skal være 13 for at tilgå sociale medier, er mange børn online langt tidligere, og her bliver de tracket og bombarderet med målrettede annoncer. Techgiganterne skal ikke have lov til at udsætte børn for adfærdspåvirkning i så tidlig en alder – det skal straffes.

Endelig foreslår DSU også, at støtten til dansk børne-tv øges. Ramasjang, Minisjang og andet danskproduceret børnefjernsyn skal være første valg både for forældre og børn, men at producere konkurrencedygtigt indhold kræver ressourcer. Børn skal ikke parkeres foran meningsløst udenlandsk volapykfjernsyn på YouTube. Det er vigtigt, at der i stedet er dansk indhold med pædagogisk kvalitet. Og sådant indhold skal understøttes økonomisk.

DSU er klar til at tage ansvar. Vi insisterer på, at børn skal beskyttes mod målrettet annoncering. Vi insisterer på, at børn og unge har krav på en folkeskole, der hjælper dem, når de mistrives og mister evnen til at fordybe sig på grund af telefonernes konstante plingen.

Vi er klar til et opgør med techgiganterne. Men er mit moderparti det? Tidligere regeringer har allerede svigtet min generation. Hvis vi skal undgå at svigte den næste, kræver det politisk handling nu.

Anna Sommer Harrits er formand for DSU Aarhus, hovedbestyrelsesmedlem i DSU og pædagogmedhjælper

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Krister Meyersahm

Brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden.

Alle ved, at man ikke må smugkigge i andres breve og papirer eller aflytte andres telefoner. Det beskytter Grundlovens § 72 os imod og det er ikke kun staten der ikke må lure på os – det må private heller ikke. Menneskerettighedskonventionens art. 8, har samme beskyttelse mod angreb, på bl.a. privatliv, familieliv og korrespondance. Det har i øvrigt, de fleste andre landes forfatninger også.

Google, Facebook og lignende aktører blæser dog højt og flot herpå. De "høster" (kaldes det vist) lystigt oplysninger om borgernes gøren og laden og viderebefordrer det, der skal være hemmeligt, nemlig oplysninger om private forhold, til hvem som helst der vil betale.

Selvom algoritme-akrobaterne indhenter tilladelse fra de borgere de udnytter er de gået for vidt, fordi de får borgere til at frasige sig forfatningsmæssige garantier. Det er ikke tilladt jvnf. Menneskerettighedskonventionens art. 17 der udtrykkeligt bestemmer, at intet i Konventionen må fortolkes som en ret for nogen stat, gruppe eller person til at begrænse eller tilintetgøre de nævnte rettigheder.

Sociale medier skal pålægges udgiveransvar.

Udelukkelse af "støjende" brugere for at skabe civiliserede forhold på de sociale medier er ingen god løsning, da det vil blive betragtet som censur og forfølgelse. Derfor må selve oplægget af de sociale medier tæmmes med lov. Kommentarspor og mulighed for at ”like” skal ganske enkelt forbydes.

Google, Facebook, Twitter og alle andre ”sociale” medier, skal pålægges samme ansvar for udgivelser som dagblade, tv- og radiostationer. Dette, når de formidler masseudgivelser, forstået som udgivelser - alle og enhver kan læse og kommentere. I disse situationer skal der være en ansvarlig redaktion, på samme vilkår, som det kræves af dagblade, gratis aviser, tv- og radiostationer.

Platformsbrugerne skal også begrænses i deres udgivelser så disse kun kan læses af de modtagere som afsender specifikt har bestemt skal være modtagere. Altså, på samme måde som det oprindelige email-system eller fysisk omdelte breve er organiseret.

Jesper Frimann Ljungberg

Det er bærer IMHO præg af være skrevet af ikke teknologi sagkyndige, det er lidt naivt. Intentionerne er nok gode nok, men det ville nok ha’ pyntet hvis man havde researchet lidt mere.

Og rigtig sjovt at det blev annonceret.. på. ... Facebook .
// Jesper

John Johansen

Alle har retten til at sige nej tak! Et glimrende sted at begynde, er at afinstallere de So Me tjenenester der forstyrrer dig og stjæler din tid Anna! Det er muligt at leve uden, også digitalt. Kik op fra Suckerbergs! Brin/ Page og Dorsey's tjenester og begynd at bruge internettet som det var tænkt fra begyndelsen. En global samling af delt viden, til alles brug og fordel. Start eventuelt med at søge væk fra gadekæret.dk også kendt som Facebook, og prøv at skriv com, de, fr, co.uk, se, osv. bag dine søgninger og brug evt. en anden søgetjeneste end google, de findes, hvis man er motiveret for at finde dem, det er en glimrende måde at finde og møde verdenen på.

Hanne Utoft

Børn og voksne bør naturligvis fravænnes digitaliseringen, som ikke blot spolerer deres opmærksomhed/hjerner, men også handicapper dem socialt, forbruger en helvedes masse ressourcer og udleder en masse drivgasser. Digitaliseringen er en tabersag, for alle - inklusive de, som høster de kortsigtede (enorme) profitter.

Hanne Utoft

Brug en anden søgetjeneste, undlad dit og dat, installér dut og slå en prut - indtil dette ikke længere duer ... og så er det op på hesten igen.

Chris Ru Brix

Telefonfrie skoler og støtte til dansk produceret indhold er en glimrende ide, men derudover er den vel ikke længere end at man enten kan lade være med at bruge eller installere Facebook på telefonen, lægge telefonen fra sig eller slå plingelingen og meddelelser fra.

Chris Ru Brix

At skoler bruger Chromebooks er tæt på uansvarligt. Selvfølgelig skal man lære at bruge digitale virkemidler, men hvad er der ellers galt med at bruge blyant og papir?

Jesper Frimann Ljungberg

Det er jo ikke så svært. Der er jo ikke noget nyt i det emne her.
Der er åbenlyse fordele ved teknologi og især ved lære Datalogi. F.eks. min ældste dreng taler flydende engelsk, har en uforholdsmæssig stor viden om historie ift. hvad jeg havde i samme alder.

Det man kunne starte med at gøre er sku' ikke så kompliceret.

1) At man simpelt hen bare følger loven. (Persondataforordningen)
2) Man hiver Johnsen-betænkningen fra 1972, frem af skuffe i undervisningsministeriet og støver den lidt af og implementerer hvad der står i den.

Man kan læse side 8-10 af den her artikel, som beskriver lidt hvad man havde gang i i folkeskolen dengang for 40 år siden. IMHO var man længere fremme på mange områder end man er i folkeskolen i dag, når det kommer til Datalogi.

Det var side 8-10.
https://tidsskrift.dk/lom/article/view/110919/162230

Jeg er fra en af de få årgange, der nåede at få noget ud af det. På trods af at vores lærere generelt var helt på bar bund.

// Jesper