Kommentar

Christiansborg støvsuger kommunerne for dygtige kvinder. Det stjæler væksten fra provinsen

Det er blevet en disciplin for partierne på Christiansborg at snuppe de dygtigste kvindelige politikere fra lokalpolitik. Men baglandet skal stå fast på, at man ikke bare kan gå på stjernefangst i kommunerne, for det står i vejen for vækst uden for København, skriver Martin Gerup i dette debatindlæg
Joy Mogensen (S), Zenia Stampe (R) og Samira Nawa (R, på billedet) er eksempler på markante, dygtige politikere fra skribentens hjemby, Roskilde, der valgte Folketinget fremfor det kommunale selvstyre.

Joy Mogensen (S), Zenia Stampe (R) og Samira Nawa (R, på billedet) er eksempler på markante, dygtige politikere fra skribentens hjemby, Roskilde, der valgte Folketinget fremfor det kommunale selvstyre.

Emil Helms/Ritzau Scanpix

Debat
25. maj 2021

Da jeg var dreng i 1960’erne, var kvinder i lederroller et sjældent syn. Dengang fik min mor ikke engang opbakning fra min far, da hun ville gå på Slagelse Børnehaveseminarium.

I dag har tiderne heldigvis ændret sig.

Mine egne døtre i 20’erne udfordrer mig på mine holdninger til både køn, race og seksualitet. Som mand har jeg forstået, at jeg har meget at lære endnu, og at jeg lærer en stor del af det af dygtige, empatiske, intelligente kvinder. Jeg er blevet feminist. Woke. Parat til at tage skyld på mig. Parat til at sige undskyld, når jeg har krænket andre.

Jeg har efterhånden lært, at det især er kvinderne og pigerne, der har måttet lide under den selvforståelse, vi mænd i mange år har indtaget verden med – også i politik.

Men mange af de unge kvinder, der stormer frem i politik, forlader desværre lokalpolitik for en karriere på Christiansborg. Joy Mogensen (S), Zenia Stampe (R) og Samira Nawa (R) er eksempler på markante, dygtige politikere fra min by, Roskilde, der valgte Folketinget frem for det kommunale selvstyre i byen.

Det er blevet en særlig disciplin for partierne i København at snuppe de dygtigste kvindelige politikere fra lokalområdet. En disciplin, der desværre står i vejen for mere vækst i resten af landet.

’Please don’t take her’

Da Samira Nawa boede i Roskilde, var hun ligesom Joy Mogensen kendt for sine fremragende taler til møder rundt om i byen. Mange radikale håbede på at få hende i byrådet. Men hun endte ligesom Zenia Stampe med at søge mod København og fik en plads i Folketinget, da De Radikale stormede frem fra otte til 16 mandater ved valget i 2019. 

Zenia Stampe havde hele tiden meldt ud, at det var folketingsgruppen, hun var interesseret i.

Joy Mogensen var borgmester i Roskilde med et af de højeste stemmetal nogensinde. Hun fik 14.761 personlige stemmer ved kommunalvalget i 2017. Hun var i lykkelige omstændigheder og havde masser af succes. Hun kunne spille på klaver, havde skabt en by med masser af musik og kultur og endda lavet et Rockmuseum.

Joy Mogensen var folkevalgt i Roskilde. Det var folkets stemmer, ikke Joy Mogensens. Og slet ikke moderpartiets inde på Christiansborg. Alligevel ringede Mette Frederiksen og spurgte, om hun ville være kulturminister, da Socialdemokratiet i 2019 fik flertal til at danne regering. Og hun skulle svare hurtigere, end man kunne nå at synge: »Please don’t take her just because you can«.

Stjernefangst i kommunerne

Politik er det muliges kunst. Men den ene kan ikke forvalte den andens mandat. Både partierne og deres bagland skal stå fast på, at Folketinget ikke bare skal gå på stjernefangst i resten af landet og uhindret snuppe, hvem de har lyst til.

For det danner præcedens. Har man gjort det én gang, så kan man gøre det igen. Og så kan Socialdemokratiet næste gang hugge Holbæks unge borgmester, Christina Krzyrosiak Hansen (S). Eller en af de unge, ambitiøse og politisk aktive kvinder i DR3’s serie Benhårde veninder.

Men i stedet for at friste unge talenter i det kommunalpolitiske væksthus til at forlade kommunerne kunne Christiansborg gå aktivt ind i at få valgt nye kolleger, der tilbyder friske øjne på de problemer, de selv er kørt fast i.

Det kunne være friske øjne, der kan hjælpe kulturministeriets medarbejdere med ideer til, hvordan alle børn kan komme til at spille et musikinstrument. Friske øjne på momsrefusionsskandalen, der kunne få direkte betydning for, om udbetalingen af coronahjælpepakker går rigtigt til.

Men måske har Christiansborg især brug for friske øjne til at finde ud af, hvordan man klarer sig uden at støvsuge kommunerne for dygtige kvinder i lokalpolitik. Det har nemlig store konsekvenser for væksten i resten af landet.

Martin Gerup er musiklærer

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mogens Nielsen

Sikke noget vrøvl.
Som om, at fordi nogle markante kvindelige vælger Christiansborg fremfor lokalpolitik, står i vejen for mere vækst i resten af landet. Think not!

Inge Lehmann, ulrik mortensen, Ulrik Bjørn Jeppesen, Georg Christiansen, Ib Christensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Lyder lidt som om "dygtige kvinder" er sjældne og få.

"Jeg er blevet feminist. Woke. Parat til at tage skyld på mig. Parat til at sige undskyld, når jeg har krænket andre."

Så hvad gjorde du før du blev parat?

Inge Lehmann, Ulrik Bjørn Jeppesen og Georg Christiansen anbefalede denne kommentar
Soren Andersen

Det må være "vækst i den offentlige sektor" der menes

Signe Hansen

Og behold Eva Kjær derinde ....

Rikke Nielsen

Tænker at de kvinder selv skal have lov til at vælge, og at I jo bare må tilbyde nogle forhold (der ikke indebærer klap i røven og det, der er værre) ude i lokalpolitik, der tiltrækker endnu flere kvinder. Problem løst!

Ulrik Bjørn Jeppesen

Æh… nu fremhæves Joy Mogensen (S), Zenia Stampe (R) og Samira Nawa (R) som “markante” …. men *dygtige *politikere…? Hvilken planet bor du på, Martin Gerup,

John Kierans

Hvem kan dog fortænke nogen - heller ikke kvinder - i hellere at ville i Folketinget end at være i kommunal- eller regionalpolitik?

I kommunerne er der ganske vist også "ben" til en udvalgt skare af de valgte, men det er kun borgmesteren, der modtager et egentligt livsgrundlag i form af borgmesterløn. Så man bliver som lokalpolitiker ofte også nødt til at have et arbejde ved siden af.

I Folketinget er der høj løn og mange økonomiske fordele - også for de af politikerne, der ikke nødvendigvis står i spidsen for ret meget, eller som udviser begrænset eller intet politisk talent. For de fleste er det nærmest privatøkonomisk uansvarligt ikke at gribe chancen på Christiansborg ...