Klumme

Dansk-muslimsk manifest når langtfra i mål med at anerkende homoseksuelle

Homoseksuelle og LGBT-personer bliver generelt slet ikke anerkendt nok i muslimske miljøer. Det ny dansk-muslimsk manifeste er kun et lille skridt på vejen, da det nævner os, men det er langtfra nok til at inkludere os fuldt ud, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i denne klumme
Imamen Naveed Baig (tv.) og islamologen Kasper Mathiesen står bag Dansk-muslimsk manifest, der blev udgivet i april.

Imamen Naveed Baig (tv.) og islamologen Kasper Mathiesen står bag Dansk-muslimsk manifest, der blev udgivet i april.

Jesper Houborg/Skovsnogen

Debat
4. maj 2021

På nogle rejser kan det betale sig at kigge bagud for at få et perspektiv på, hvor mange trappetrin man allerede har besteget. Når man er allermest træt, da giver det nogle gange mening at betragte længden af sin rejse og huske udgangspunktet.

På mange måder er det sådan, jeg har det med Dansk-muslimsk manifest, der blev udgivet i april af imam Naveed Baig sammen med islamforskeren Kasper Mathiesen. Jeg forstår godt, hvor de vil hen. Omend målet virker meget langt væk for mig, så anerkender jeg, at det er et skridt i den rigtige retning.

Manifestet omfatter 43 punkter og skal italesætte »de udfordringer og tabuiserede emner, som mange muslimer oplever hver dag i Danmark«. Det rækker over temaer som ’samfund og identitet’, ’køn og familie’, ’etik, spiritualitet, eksistens’, ’tabuer og udfordringer’ samt det ’religiøse liv’.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

David Zennaro

Tak fordi du og andre kæmper den gode kamp. Når jeg hører imamer og andre tale, så er det som at høre højrefløjen i folkekirken for 40 år siden. Men den har heldigvis forandret sig, så der er nok også håb for imamerne i Danmark. I hvert fald hvis de vil blive ved med at være relevante for muslimer i Danmark.

Carsten Hansen, Steffen Gliese, Klaus Lundahl Engelholt, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Men der er dog stadig Folkekirkepræster, der ikke vil give kvinde præster hånden, vig fraskilte , osv..... er imod abort og homoseksuelle , osv...

Fahad Saeed, Sabine Behrmann, Herdis Weins og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Den danske tolerance overfor LGBT+personer manifesterer sig som regel mest, når der skal reklameres i slipstrømmen på Pride-arrangementer.

Men ude i skolerne, på arbejdspladserne og i folkekirken kan det ofte være så som så med accepten af det anderledes.

I Danmark elsker vi at prise os selv for åbenhed, men i mange tilfælde er det blot en tynd facade over bonerthed og konformitet.

Held og lykke med at reformere religionen og flertallet af konservative elementer i befolkningen.

Det er en sej kamp, der langtfra er slut.

Steffen Gliese, kjeld hougaard, Jesper Andersson , Dorte Sørensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Svend Jespersen

Oplysning, oplysning og endnu mere oplysning har været tilbagevendende ord gennem et par årtier fra begge sider i denne debat, især fra muslimske kredse. Det tyder på, at de ord har båret frugt, når islams holdning til homoseksualitet bliver sammenlignet med holdningen hos højrefløjen i folkekirken for 40 år siden og nogle præsters modstand mod håndtryk til kvindelige præster.

Spørgsmålet er så blot, om man har forstået oplysningerne fuldt ud. Hvor mange er klar over, at når Naveed Baig og Kasper Mathiesen skriver: "LGBTQI nyder de samme rettigheder som alle andre i samfundet og må aldrig udsættes for hatecrimes" , så er det ikke ensbetydende med en accept af deres gerninger. Det betyder blot, at sålænge homoseksuelle holder deres seksualitet skjult, så er det efter de tos mening ok.

Jeg vil forslå, at man læser manifestet i sin fulde længde,. For at forstå det fuldt ud er det afgørende, at man først får et ret indgående kendskab til islamisk teologi. Prøv også at forstå, hvorfor de to forfattere til manifestet i afsnittet om "Islam og ægteskab" skriver: "Vi skal også gøre op med snævre etnisk-betingede ægteskabs-kulturer; Islam tillader entydigt ægteskab på tværs af kultur og etnicitet. "

Bortset fra det, så er det et yderst velkomment forsøg på at skabe debat, selv om jeg tvivler på, det vil føre til noget mærkbart de første mange år.

Dorte Sørensen

Svend Jespersen du har hel ret - med at forslå at læse manifestet i den hele længde.

Da jeg hørte om manifestet første gang blev jeg glad og håbede på at det kan få dæmpet "frygte" for muslimer og skabe en god og frugtbar debat.

Min tilføjelse om nogle Folkekirkepræster var mere for at minde om, at kristendommen har lige så gammeldags holdninger som de muslimske miljøer i samlet flok blive skældt ud for - selv om muslimer har lige så mange holdninger til deres tro som kristne miljøer har. Det var som bare det jeg ville minde om og ingen sammenligning med højrefløjspræster med de muslimske miljøer.
mvh.

Steffen Gliese

Det med folkekirkepræsterne skal man ikke bagatellisere: det er de gamle, der er tolerante, og de unge, der er ramt af nationalkonservatisme og moralisme.
Selvfølgelig er det et dilemma, og det kræver reelt, at Islamologien griber dybt i materien og finder tilbage til de ældre traditioner, hvor homoseksualitet ikke alene var anerkendt, men udbredt, hvor kønsoverskridende levevilkår kunne rummes indenfor den muslimske storfamilie, hvor litteraturen var åben og åbentlys lysten og promiskuøs (som i mange skrifter fra Islams litterære storhedstid, har jeg ladet mig fortælle).
På den måde har Islam af i dag brug for en reformation som den lutherske, som netop ikke var en revolution, men en genopdagelse og genlæsning af grundskrifterne og den tradition, de havde kastet af sig - hvorved en teologisk bestræbelse på altid at dykke dybere ned i kernen, men også mangfoldigheden, blev grundlagt.
Det litterære slægtskab mellem TaNaKH og Koranen må også uhildet udforskes bedre af nye generationer af jødiske og muslimske lærde.
Det er ikke gjort med et manifest, der må nødvendigvis trækkes på kilderne - som åbenbart er afskrækkende for mange, fordi de ved, reelt set, hvor meget friheden i Islam er blevet udgrænset.

Carsten Hansen

Der gik ikke mange indlæg før relativeringen kom i omdrejninger igen.

Dansker gør heller ikke....
Folkekirken er heller ikke....

Helt som forventet.

Carsten Hansen

Islam er ganske enkelt bagud i udvikling i forhold til at kunne fungere i samspil med de demokratisk vedtagne individuelle menneskerettigheder.
Naturligvis er der mange moderate muslimer der har tilegnet sig disse værdier og lagt religionens undertrykkende tankegang bag sig.
Men der er lang vej endnu før muslimer i almindelighed er klar til at reformere deres anakronistiske religion.
Skulle man lave en sammenligning mellem "kristne" og "muslimer, hvad angår accept af homoseksualitet og respekt for homoseksuelles rettigheder, så ved alle her udmærket at muslimer halter stærkt efter på procentpoint.

Og ud i den muslimske verden fortsætter man med at idømme dødstraf for homoseksualitet som en selvfølgelighed.
Der findes kristent dominerede lande hvor homoseksualitet er ulovligt.

https://politiken.dk/udland/internationalt940px/art5625934/Her-er-de-ni-...