Kommentar

Fremtidens festivaler skal have musikken i centrum, ikke de uciviliserede selskabslege

Lad os udnytte, at det i sommeren 2022 vil være tre år siden, at folk sidst har været på festival. Lad os reformere formatet, så den stolte nationale festivals image bliver andet end en boltren sig i mudderet som vilde danske svin. Lad os hylde musikken, skriver kunstner Kristian Marstal i dette debatindlæg
Debat
10. maj 2021

2021-sæsonens festivalsommer afgik ved døden 4. maj, da de populære massefestivaler på stribe valgte af aflyse deres arrangementer i kølvandet på den nye brede politiske aftale om genåbning frem mod sommer. Det er andet år i træk.

I sommeren 2022 vil det derfor være tre år siden, folk har sat deres gummistøvler på eksempelvis Roskilde Festival og Smukfest, og det kan have konsekvenser.

Kultur bygger på adfærdsmæssige kontinuerlige gentagelser og vaner over tid. En konstant foranderlighed. Tiltag kan vinde popularitet hurtigt – og hurtigt tabe den igen. I de forgangne femten års tid har Danmark udviklet sig til det land i verden med flest festivaler i forhold til indbyggertal.

Både artister og publikummer har under coronakrisen udtalt deres sult efter festivalernes forførende massearrangementer, men de ønskede oplevelser transformeres snart til drømme fra en anden tid.

Til næste år ligger fælleserfaringerne henlagt til forglemmelse. Unge er blevet voksne, og nye unge har aldrig været på festival.

Påstanden om et endeligt for massefestivaler er både set i lyset af præmissen om glemte fælleserfaringer, men også den postpandemiepoke, vi går i møde.

Social distancering bliver i større eller mindre grad en ny kulturel virkelighed. Derfor mener jeg, at Roskilde Festival og lignende festivaler i deres hidtidige form fremstår som et surrealistisk socialt eksperiment.

Vi har altså en unik mulighed for at reformere formatet, så den stolte nationale festivals image i turismekontekst bliver andet end blot en boltren sig i mudderet som vilde danske svin.

En mulighed for at fokusere på musikken under ordnede forhold og nedtone mindre civiliserede selskabslege på en pløret mark. Længe leve musikken!

Kristian Marstal er cand.Musicae og kunstner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her