Klumme

Kære efterkommere af flygtninge, nyd jeres ungdom under denne fredfyldte himmel

Unge minoritetsdanskere med rødder i krigshærgede lande bærer krigene med sig som en del af deres identitetsfølelse. Men det er vigtigt, at de genfinder sig selv her i Danmark frem for i krigens tragedier, skriver organisationsleder og foredragsholder Khaterah Parwani i denne klumme
Sovjetinvasionen reducerede det stolte Afghanistan til en krøbling, skriver Khaterah Parwani. Her reparerer to mænd et ødelagt hus i 1985.

Sovjetinvasionen reducerede det stolte Afghanistan til en krøbling, skriver Khaterah Parwani. Her reparerer to mænd et ødelagt hus i 1985.

Pascal Maitre/Panos Pictures

Debat
26. maj 2021

Jeg husker det, som var det i går, da Afghanistan pludselig lå på alles tunger. Det var efter angrebet på tvillingetårnene i USA. Før det elskede jeg at blive spurgt, hvor jeg kom fra. Danskerne var nysgerrige på afghansk historie, vores kulturarv og det bjergrige land, der var turistdestination for Vestens hippier.

Men krigens terror udslettede ikke bare Afghanistans eget håb, den udslettede vores identitet i resten af verdenen. I omverdenen blev afghanerne pludselig identificeret med farlige krigshungrende terrorister og historieløse, kulturløse analfabeter.

Jeg skriver dette indlæg til den unge generation, der er født i Danmark, men har rødder i konfliktfyldte lande. Om det er Afghanistan, Syrien, Irak eller, særligt relevant i disse uger, Palæstina.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Viggo Okholm

Tak af hjertet Khaterah for denne artikel som er uhyggelig sand og vigtig i vores liv med mennesker fra hele vores klode..
Hold fast din humanisme og engagement.

Karen Grue, Hans Houmøller, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Claus Bødtcher-Hansen, Jes Kiil, Christian Mondrup, erik pedersen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

26/maj/2021

Ja, tak til Khaterah Parwani
og min avis, Information, for
at skrive og bringe denne
yderst relevante artikel :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Karen Grue, Hans Houmøller, Herdis Weins og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Marie-Christine Poncelet

Du har så meget ret, disse unge mennesker har ret til denne ungdom du beskriver men så nemt er det ikke at bare nyde nuet særligt når alt er stadigvæk så aktuelt og når det land man er født og opvokset i ikke lade dig være i fred og konfrontere dig regelmæssig med denne del af din baggrund som er smertefuld, eller vanskeligt og i værste tilfælde reaktiverer de traumaer din familie har været udsat for.
Denne bagage har man i sig lige meget hvad, det bliver en del af ens identitet spørgsmålet er hvordan denne bagage kan bruges positiv trods alt i det fredelig land vi lever i.
Accept af det omgivnende samfund og hvilke blikke de mennesker man møder har på en, deres nysgerrighed overfor den kultur man indbærer er afgørende for om ens bagage bliver til en styrke.

Karen Grue, Finn Jakobsen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Hans Houmøller og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Atilla Thcengiz

Ja, ja. De skal de nok kunne hvis de kan få fred fra de samme reaktionære kræfter som støttede Taliban og lignende siden 1980'erne, eksempelvis Mujehaddin Lars og Trumphinden fra det Jydske muld . Det er noget af et paradoks.

Jan Henrik Wegener

Husk at skille det ad som ikke nødvendigvis hører sammen.
Muslim, bestemte lande, flygtningefterkommer, aldersgruppe, social vilkår og opvækst, etnicitet, kultur, krig og konflikt, holdninger til samfundsforhold hvor man bor.
Man kan sagtens sætte flueben et sted uden at have en disse med de øvrige punkter at gøre.