Klumme

Menstruation er svært at tale om, undtagen som eksempel på dårlig feministisk kunst

Gennem forskellige tider og samfund har menstruation været noget af det gyseligste, der findes. Den frygt har vist ikke sluppet os helt endnu, men verden er fuld af menstruationer. Det må verdens drengemænd lære at leve med, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Vi taler en del om graviditet og moderskab for tiden, om de fødende vaginaer, men hvad med de blødende? Alt det blod, der samler sig i tamponer og trusseindlæg og gummikopper rundt omkring i huse, på barer og arbejdspladser. Blod, der suges op af parfumeret vat, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme.

Vi taler en del om graviditet og moderskab for tiden, om de fødende vaginaer, men hvad med de blødende? Alt det blod, der samler sig i tamponer og trusseindlæg og gummikopper rundt omkring i huse, på barer og arbejdspladser. Blod, der suges op af parfumeret vat, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme.

Miriam Dalsgaard

Debat
1. juni 2021

Menstruation er svært at tale om, undtagen hvis den bruges som eksempel på dårlig feministisk kunst. Så ved alle, hvad det betyder. Menstruationen hører lidt halvfjerdserne til, men måske er den på vej tilbage?

Jeg har tænkt meget på menstruation i de sidste dage, siden en midaldrende folketingspolitiker forleden afslørede, at han ikke ved, hvad det er, og sammenlignede det med ufrivillig afføring i bukserne. Det må være en sag for skolesystemet og fremtiden at rette op på den uvidenhed.

Vi taler en del om graviditet og moderskab for tiden, om de fødende vaginaer, men hvad med de blødende? Alt det blod, der samler sig i tamponer og trusseindlæg og gummikopper rundt omkring i huse, på barer og arbejdspladser. Blod, der suges op af parfumeret vat. Mørkerødt blod. Jernholdigt. Rosa, blegt blod.

Menstruationen drypper i tunge dråber ud af mit underliv hver måned, det har den gjort i 18 år.

»Menstruationen løber
fra mig
i en lang vokal,«

skrev Nanna Storr-Hansen rammende i sin debutdigtsamling Spektakel.

Menstruation er noget, man nervøst kan afvente af både den ene og den anden grund. Menstruation er frihed. Menstruation er skuffelse. Menstruation er hverdag.

Menstruation har et trist ry, fordi den gør ondt, men nogle gange kan man også hygge sig med den, ligesom med en mild forkølelse. Menstruationen er rød, men føles mere gråblå, som regnvejrstristesse. Den kan flå i min lyske og gøre mig ør, men den kan også få mine tanker og ord til at flyde på den blideste måde.

Tyske drengemænd

Alle de blødende har deres menstruationshistorier, og mange deler dem med indlevelse, når en anledning byder sig. Jeg var i Dyrehaven med min familie og tissede bag et træ. Jeg havde lyserøde underbukser på. Jeg var så stolt, jeg husker stoltheden mest af alt. Og selv om mange forsøg er blevet gjort på at vende mig mod det, som flere klassekammerater forbandt med dyb skam, er der stadig lidt af denne stolthed tilbage, når en lang vokal hænger mellem mine ben og synger forløsning, synger: en måned mere, uden at jeg skal gros i.

Der skete også noget andet, da jeg var barn. Jeg fandt en bog om menstruation i min fars bibliotek. Bogen hed Forbandelsen. Jeg læste den med iver. Dengang vidste jeg ikke, hvad antropologi var, men jeg forstod, at i et utal af samfund havde menstruationen gennem tiderne været det gyseligste, man kunne forestille sig.

Det må være det samme, en gruppe tyske drengemænd tænkte, da de for nylig opfandt en rosa plastikhandske, som de menstruerende kan bruge til at hente tamponerne ud af deres skeder, så de slipper for at røre ved den beskidte menstruation.

Mange blev vrede over denne opfindelse. Måske er der en slags poetic justice i, at én drengemand sammenlignede menstruation med lort, og at to andre drengemænd landede i en shitstorm.

Det næstmest ulækre

Da jeg gik i skole, var menstruation det næstmest ulækre, man kunne forestille sig. Det ulækreste var udflåd. Denne frygt har vist ikke helt sluppet taget i os.

Men blodet er ikke beskidt, det er forhekset. Og når vi rører ved det, bliver vi magiske. Vidste I det, mine små drengevenner? I kan tage del i denne magi ved at være den første slags mand i Pia Tafdrups digt i Dronningeporten:

»der er to slags mænd: De der slikker
en blødende kvinde
og de der ikke gør«

Slik en blødende kvinde, prøv at gøre det.

Selv om mange tror, at menstruationen er klam, er den i virkeligheden bare mystisk. Fordi den er udgrænset, rummer menstruationen en hemmelighed. Hemmeligheder er uhyggelige, men vær modige, kære drengemænd.

Jeg har haft menstruation i 18 år. Over 200 menstruationer, tusindvis af lange vokaler. Verden er fuld af dem. Lev med det.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg har været levende med en hæmoride i godt to måneder nu. Verden er fuld af dem.

It's a monumental mysterious pain, broken glass

Se den for dig. Føl den for dig bag dig. Lev med den. Den kan vippes med

Sofia2911 Kiss my ass goodbye