Hvor kommer alting dog sent i år, siger vi til hinanden. Men til gengæld varer blomstringen meget længere, fortsætter vi og bekræfter hinanden i, at der også er noget godt ved denne kolde forsommer: Blomsterne segner ikke halvvisne om under solens bagende stråler, men står strunke og nikkende i den blæst, som også har haft kronede dage i år.
Men blomstringen er sen.
»Blomstring efter blomstring
vælder frem og vandrer heden
det er guldregn- og syrentid
det var frugtblomsttid forleden«,
hedder det i et digt af Piet Hein. Men i år blomstrer frugtblomsterne samtidig med guldregn og syrener, som netop har foldet sig ud her i de allerseneste dage. Min veninde, som driver en frugtplantage, havde bestilt fotograf i begyndelsen af maj til noget markedsføringsmateriale, hun skulle have lavet, men måtte aflyse: Træerne var simpelthen ikke sprunget ud endnu.
Og en haveklumme, jeg skrev i begyndelsen af april for år tilbage, indleder med, at jeg er begyndt på juleforberedelserne, fordi jeg har plantet den grønkål, jeg skal bruge til min traditionelle jule-grønlangkål. I år satte vi først grønkålen i forrige uge.
Dermed er vi omsider færdige med at få ting i jorden, men i morgen er det også den 1. juni!
En helt ren forrude
Hvis bare æbleblomsterne bliver bestøvet, tegner æblerne imidlertid til en overdådig høst i år. Jeg havde frygtet, at der ville være alt for få insekter, men det har rettet sig en smule på det seneste, heldigvis er ikke alle svirrefluer og bier udryddet endnu. Selv om de er blevet meget færre end tidligere.
Bekymringen for insekterne er dog heldigvis voksende, og med god grund. Eksemplet med, hvordan man tidligere måtte rense bilens forrude, fordi den var helt klistret til med insekter, er talende. I går kørte jeg til København og tilbage igen uden at måtte fjerne så meget som et enkelt insekt fra forruden, da jeg kom hjem.
Til gengæld lægger man mere mærke til dem, der er der. Mellem fliserne under pergolaen bor jordbierne. Små bitte sandbunker med et hul i midten ligger på række mellem to fliser og afslører deres bo. Tilfredsstillelsen ved at vide, hvor jordbierne bor – og at de er der – havde jeg nok ikke følt i samme grad tidligere.
Heller ikke tilfredsstillelsen ved at kunne kende forskel på humlebierne. Det kan jeg nu. Jeg kan aflæse, om det er en dronning, der søger efter et egnet bo, og jeg kan se forskel på mørk og lys jordhumle, stenhumle, hushumle, havehumle og agerhumle. De færdes heldigvis alle sammen i vores omgivelser.
Næste led i fødekæden
Nænsomheden over for de små bitte skabninger bliver større. Er der kommet bænkebidere eller edderkopper ind med salaten fra haven, fisker jeg dem forsigtigt op og sætter dem ud igen. Ørentvister får samme behandling, selv om de er nogle bæster at fange i en køkkenvask.
Det lyder måske grinagtigt, men prøv at tænke sagen igennem: Perspektiverne er svimlende! For hvis vi mennesker altid havde passet på insekterne. Hvis vi ikke havde sprøjtet afgrøderne med gift eller bejdset frøene med neonikotinoider, der berøver bierne deres retningssans, så de ikke kan finde hjem.
Hvis vi ikke havde bekæmpet den mindste ukrudtsspire i de dyrkede marker og på grøftekanterne. Hvis vi ikke havde fået de fleste vilde blomster til at bukke under. Ja, så havde rigtig, rigtig meget været meget bedre, end det er i dag.
De dyrkede marker ville ikke ligne ørkener. Der ville være mad til fugle som broget fluesnapper, bynkefugl, digesvale, tornskade, spætmejse, stær, agerhønens unger og mange flere, hvis bestand er gået tilbage. Den gule vipstjert, der i årevis har haft en rede lidt oppe ad markvejen ned mod havet, har jeg heller ikke set noget til i år. Og i vores portrum, der på denne tid plejer at være besat af landsvaler, bor der i år kun et enkelt par.
Og bliver afgrøderne ikke bestøvet, og forsvinder fuglene, gæt så, hvem der bliver de næste, der forsvinder: De led i fødekæden, som ender ved os. Så svimlende er perspektiverne. Det værste er næsten, at vi udmærket ved det.
Karens have
Lad ukrudtet gro, det er jo godt for klimaet. Rådyr, dræbersnegle og klimaforandringer set fra Møn. Mangeårig journalist på Information Karen Syberg bor i dag på sydhavsøen, hvorfra hun med jævne mellemrum rapporterer om små og store dramaer, der udspiller sig i hendes have.
Seneste artikler
Kampen mod snerlen er evig
22. maj 2023Ukrudt forgår som bekendt ikke så let, og over for den elegante, men ubehagelige snerle og dens meterlange slyngende stængler kan man ikke vinde endelig sejr – man må sameksistere og inddæmme bedst muligtDen første svale kvidrer over stinkende brændenælder
9. maj 2023Én svale gør ingen sommer, siges det, men faktisk er det ikke usædvanligt, at de sommerbebudende trækfugle sender en enkelt forpost i forvejen – i mellemtiden er tiden kommet til at gøde tomatbedetNetop som jeg skriver dette, dukker en frø op med et rask svømmetag
25. april 2023Der er så meget, som er på vej, vi har så meget til gode, som ikke er kommet endnu. Man bliver på en gang forventningsfuld og tålmodig, for hele tiden dukker nyt op. Det gælder bare om at se for at komme i zen
Den første aften-edderkop sad på ruden i lørdags, så de har ikke opgivet ævred. De plejer at være her i et antal, så det er en plage.
Men nymferne - ved ikke, hvad de hedder, ligner myg, dør efter få dage - som plejer at komme i stort antal fra vandet i voldgraven overfor netop på datoen den 10. april hvert eneste år og så tage til i ugerne efter, kom der kun ganske få af i år.
Så få, at jeg kunne tælle dem: To. Og de kom med ca. en måneds forsinkelse.
Mon ikke svaler og mursejlere bare er forsinkede pga det kolde vejr?
Ved heller ikke, hvor meget kulden har betydet for insekternes udklækning..?
Men ja, der er generelt meget færre insekter i variation; det er et værre massemord, vi mennesker har lavet i naturen :-(