Klumme

På kanten til sommeren gentager naturens rytme sig, men nogle ting er også under forandring

Vi står på kanten til sommeren, og alle årstidens tegn gentages, som man kan se dem beskrevet helt tilbage til Johannes V. Jensens digte. Men nogle ting forandrer sig også, som frøerne, der bliver færre og færre af, i takt med at landbruget dræner og sprøjter jorden, skriver journalist Karen Syberg
Arkivfoto af en grønbroget tudse.

Arkivfoto af en grønbroget tudse.

Steen Drozd Lund/Ritzau Scanpix

Debat
17. maj 2021

Sidste vers af Johannes V. Jensens »En sømand har sin enegang« (1925) lyder sådan her:

Men når den gule løvetand

ved Sjællands grøfter gror,

og fra det lave grønne land

man hører frøens kor;

når pinseløvet bryder frem,

de svale danske træer,

og alle fugle vender hjem –

du er mig atter nær!

Det kan nærmest bruges som en tjekliste på årstiden netop nu. Overalt blomstrer mælkebøtter, hele græsmarker er ikke grønne, men gule. På den første rigtige sommerdag forleden, den 10. maj, hvor temperaturen nåede op på 24 grader på bilens termometer, stod de runde, gule hoveder tæt side om side og, ja, lyste som solen selv. Tjek.

Formuleringen »frøens kor« rummer også sin egen sandhed, som Johannes V. Jensen dog næppe kunne vide noget om, da han skrev sangen. Men han bruger entalsformen, »frøen«, og i dagens drænede og sprøjtede Landbrugsdanmark, træffer den desværre bedre end godt.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Jeg har aldrig haft et bed eller 2, som var mig så kære, at jeg var motiveret for at knokle på den beskrevne måde.
Hvis bede bliver overtaget af senegræs og skvalderkål er det tid, for mig, at redde så mange som muligt af planterne hen et andet sted, og så ellers køre det tidligere bed over med en græsslåmaskine igen og igen og igen til senegræs og skvalderkål giver op. Og ja, det tager flere år.
Men jeg har bestemt ingen problemer med at andre mennesker graver deres bede. Bare grav.
Jeg går ud fra, I finder fornøjelse i det. :)