Klumme

Hvis Rohde og Pind vil tage en seriøs debat om abort, bør de tale om mændenes rolle

Det er svært ikke at se Jens Rohde og Søren Pinds tweets om abort som forsøg på at teste vandene for abortmodstand. Men når nu de så gerne vil tale om abort, hvorfor så ikke tale om mændenes rolle? Det skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
De 15.000 aborter, Jens Rohde begræder, er også 15.000 dårligt timede sædafgange.

De 15.000 aborter, Jens Rohde begræder, er også 15.000 dårligt timede sædafgange.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Debat
12. maj 2021

Så skal der diskuteres abort, siger Jens Rohde og Søren Pind!

Ja, hvorfor ikke? Jeg gik da også og følte lidt for meget ejerskab over den her krop.

Nyslået MF for Kristendemokraterne, Jens Rohde, påpeger, at »15.000 er jo ikke et fedt tal« med henvisning til det årlige antal aborter i Danmark. Han vil have mere psykologhjælp (end der er i forvejen) til kvinder både før og efter en eventuel abort. 

Hans parti, der udsprang af modstand mod den fri abort i 1970, har siden 2019 ikke længere officielt været imod abort. I stedet er partiets mål nu at sænke antallet af aborter, hvilket er nobelt, hvis man skal tro Jens Rohde selv, fordi det er for kvindernes mentale sundheds skyld.

»Mange kvinder er efter en abort dybt ulykkelige,« tweeter han.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tak for det indlæg.

Eva Schwanenflügel, tove helbo, D. Andersen, Lotte Tvede, Karin Hansen, Birgitte Hanne Abigail Brogaard, Anders Olesen, Birgitte Schmidt, Alvin Jensen, Josephine Kaldan, Hanne Ribens, Rikke Nielsen, Jacob Schmidt, Christina Laugesen, Tina Peirano, Mogens Poulsen, Per Klüver, Hans Jørgen G. Ravn, Gitte Loeyche, Birthe Drews, Annette Munch, Lise Lotte Rahbek, Karen Møller Grothe, Søren Bro, David Zennaro, Vibeke Zacho, Annette Chronstedt, Karen Grue, Kirsten Haulund, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Mette Møhl anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Skal vi have aborten til debat? Skal vi så tale om at udvide det lidt restriktive vindue på 12 uger til f eks 15? Eller tale om hvilke grunde folk har til at få aborter (økonomiske, uddannelsesmæssige mm) og hvad vi kan gøre for at afhjælpe lidt flere af dem?

Eller det var måske ikke det, de herrer mente?

Eva Schwanenflügel, Pia Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Alvin Jensen, Christina Laugesen, Per Klüver, Hans Jørgen G. Ravn, Inge Lehmann, Lise Lotte Rahbek, Susanne Kaspersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Vibeke Zacho

Endelig er det lykkedes at få et indlæg ind om mændenes rolle vedrørende prævention og abort og det er VIRKELIG på tide. Skriv noget mere, Tak!

Eva Schwanenflügel, D. Andersen, Alvin Jensen, Josephine Kaldan, Hanne Ribens, Rikke Nielsen, Jacob Schmidt, Christina Laugesen, Søren Nielsen, Mogens Poulsen, Per Klüver, Hans Jørgen G. Ravn, Susanne Kaspersen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

En anden ting der kan/bør debatteres - er vel om de familier som socialdemokraternes ny forslag med tvangsadoptioner før fødslen ikke burde indeholde tilbud om abort eller måske tvangsabort - ville det ikke være bedre for barnet end at blive født med skader og hvilken forældre er rede til at tage et skadet barn.
Bare for at få den vinkel med. Men så er "vi" jo næsten ude i 1920'ernes tvangssterilisation af nogle svage grupper.

David Zennaro

Det er fuldstændig som at høre mange tale om os transkønnede - vi ved heller ikke altid, hvad der er bedst for os. Selv om vi er myndige personer.

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Malene Hald, Lise Lotte Rahbek, Dorte Sørensen, Susanne Kaspersen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar

hvorfor er det at mænd, især på højrefløjen, mener at de skal bestemme over kvinders valg ifm graviditet? Det er måske mere dette, man skulle lade psykologerne undersøge.

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Martin Bryld, Pia Larsen, Lotte Tvede, Birgitte Hanne Abigail Brogaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Alvin Jensen, Rikke Nielsen, Josephine Kaldan, Hanne Ribens, Lise Lotte Rahbek, Jacob Schmidt, Malene Hald, Tina Peirano, Mogens Poulsen, Hans Jørgen G. Ravn, Carsten Munk, Inge Lehmann, Dorte Sørensen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Søren Nielsen

Må mænd ikke mene at færre aborter er bedre end flere?
Det kan også opnås ved færre uønskede graviditeter.
Selvfølgelig skal kvinder have ret til fri abort. Hun bestemmer ultimativt om hun vil have abort, eller ej.
Det er kvindens krop, men det er altså også farens barn.

jamen, Søren, det må mænd da gerne, faktisk mener jeg, at dersom en far til et ufødt barn kan tilbyde kvinden, at han alene kan da tage sig af barnet, men det er ikke lige den sang, jeg hører, når mænd taler om at begrænse abort.

Hanne Ribens, Inge Lehmann, Pia Larsen, Alvin Jensen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Søren Kongstad

@Søren Nielsen
Det lyder som du er enig i klummen. Hvis mænd ønsker at reducere antallet af aborter kan de jo starte med at bruge beskyttelse mere konsekvent

- og hvis abort er hårdt hvorfor er det så kun kvinder der skal have hjælp i den forbindelse? Det er også farens barn, så i stedet for at gøre terapi tvungen før og efter abort for kvinden kunne man starte med at gøre det til et tilbud for begge køn?

Inge Lehmann, Alvin Jensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Jeg bliver altid bekymret, når mænd begynder at moralisere over kvindens krop. Da bliver privilegieblindheden tydeligst.

Bent Larsen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Niki Dan Berthelsen

Retten til abort beror såvidt jeg forstår på kvinders ret til at bestemme over egen krop og hvad de vil bruge deres eget liv på. Kort sagt at de bliver tvunget til at tage ansvar for en uønsket graviditet.

Så de ikke bliver bundet til at tage sig af et barn, som både økonomisk og mentalt kan belaste dem resten af livet og begrænse deres muligheder.

Og det er fair at kvinden får muligheden for at sige fra i sådan en situation. At hun ikke tvinges til at tage ansvar for noget uønsket.

Det jeg finder påfaldende i denne debat er at man, efter at have etableret at kvinden ikke skal tvinges til at tage ansvar - så finder man det helt OK at tvinge manden til at tage ansvar. At belaste ham økonomisk og mentalt for noget der er en kvindes beslutning.

Det jeg anfægter er ikke kvindens mulighed for at sige fra, det er manden ikke får samme mulighed for at sige fra.

Argumentet er ofte at han kunne jo bare have brugt beskyttelse, og ja, det burde han have gjort. Det ville være ansvarligt. Omvendt må jeg spørge, hvis en mand under et samleje ikke bruger kondom - ville det ikke føles som en ret stor krænkelse for kvinden der går op i at man bruger kondom? Ville det ikke være en show-stopper så? Ville det overhovedet være godt?

Det jeg prøver at sige er, begge parter skal give samtykke til sex og begge parter har et ansvar for at respektere hinandens grænser. Altså er det ikke udelukkende mandens ansvar at der bruges kondom. Det er et fælles ansvar - et fælles samtykke.

Jeg giver derfor ikke meget for "manden kunne jo bare have brugt kondom" som argument for at han ikke får mulighed for at sige fra. Det er dobbeltmoralsk.

Det er selvfølgelig problematisk når kvinder bliver presset til at have sex uden kondom, fordi manden ikke syntes det føles lige så rart. I det tilfælde mener jeg at manden begår en krænkelse ved ikke at lytte til kvinden. Og det bør man uddanne mænd og kvinder i, så der nemmere kan blive sat grænser, som så også oftere bliver respekteret.

Det er også set at kvinder stopper på p-piller, uden deres partners vidende, for at blive gravide. Det er også set at kvinder, som ikke er i forhold med manden, har løjet om at de var gravide, indtil efter fødslen, hvor manden så får at vide han er far. Det er også set at kvinder der har flere partnere lyver på fødselsattesten om hvem der er faren, hvor hun så vælger den der er det bedste parti.

Og der er også tilfælde hvor manden direkte har sagt at han ikke vil have barnet, der bliver hans mening ikke respekteret - hvor man så tvinger ham til at tage ansvar for et andet menneskes beslutning.

Der mener jeg at juridisk abort burde være en mulighed. Så mænd også får mulighed for at sige fra, hvis kvinden vælger barnet til. Så må hun blive solomor, som man ser kvinder i slut 30'erne, start 40'erne vælger at blive.

Når alt det her er sagt, så er det kvinden der skal gå igennem noget jeg forstår er ret svært i en abort, både fysisk og psykisk. Derfor vil jeg gerne understrege at jeg forstår valget er svært og at nogen vil vælge at beholde barnet fordi at skulle få en abort ville være uoverskueligt.

Abort er altså ikke et præventionsmiddel - det burde man også understrege i debatten. Det er fortrydelsespiller heller ikke.

Og det jeg virkelig savner i debatten er, hvem tvinges til at tage ansvar og hvem definerer ansvaret? Hvordan får vi gensidig respekt ind i soveværelset og hvordan respekterer vi hinanden efterfølgende?

Det er ikke ved at tvinge en kvinde til at få et barn.
Det er ikke ved at tvinge en kvinde til at få en abort.
Det er ikke ved at tvinge en mand til at få et barn.

Det er midt imellem.