Læserbrev

Det er ulogisk, at en positiv antistoftest ikke udløser et coronapas

Da jeg havde coronavirus, anbefalede myndighederne ikke test, så nu er mit eneste bevis på immunitet en antistoftest – men den giver mig ikke et coronapas under de nuværende regler. Det virker aldeles ulogisk, skriver lektor emeritus Ole Hansen i dette debatindlæg
Debat
7. maj 2021

Mange tidligere smittede var glade for budskabet om, at hvis man inden for det seneste halve år har haft corona, kan man få et ’coronapas’ på lige fod med vaccinerede.

Selv blev jeg smittet med corona den 11. marts 2020 – samme dag som Mette Frederiksen lukkede landet ned, og jeg blev temmelig syg fem dage efter med mange af de korrekte symptomer på corona. Jeg gjorde, som jeg havde fået besked på af Søren Brostrøm og Magnus Heunicke. Jeg undlod at forstyrre sundhedsvæsnet for at blive testet, og jeg blev hjemme, til jeg var feberfri og rask igen.

Konsekvensen af min velopdragenhed er, at jeg ikke har en positiv PCR-test. Omvendt er der næppe tvivl om, at diagnosen er korrekt, al den stund, at min kone bragte smitten hjem fra en konference, hvor 70 ud af 100 efterfølgende var syge, 20 blev testet positive, og fem af dem blev indlagt.

Men jeg har ingen dokumentation for min corona – og dog, for den 28. august 2020 blev jeg testet tydeligt positiv for antistoffer af Apotekets test APOVAC. Og i februar 2021, altså et år, efter jeg var blevet smittet, gentog jeg testen, som igen var positiv – testeren kaldte resultatet »fuldt hus«.

Men fordi jeg, selv om jeg vel egentlig som 77-årig hører ’de udsatte’ til, ikke har belastet sundhedsvæsnet, får jeg næppe mulighed for at bruge min naturligt erhvervede immunitet. En deltager i ovenstående konference blev hårdt ramt, testet positiv i en PCR-test og isoleret i over en måned. Efterfølgende har vedkommende ladet sig teste for antistof, uden at testen gav udslag overhovedet.

Det store spørgsmål til sundhedsvæsnet og sundhedsministeren bliver derfor:

Hvorfor er det en PCR-test og ikke en APOVAC-antistoftest, der udløser retten til et coronapas? Det sidste forekommer som en mere farbar og sikker vej, eftersom det fremgår af testen, om man har antistof eller ej i blodet. Og det er vel blandt andet det, et coronapas skal angive.

Af Ole Hansen, lektor emeritus.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Som 77årig er du vel allerede færdigvaccineret? så hvorfor spørger du?

"Den 21. april trådte nye coronapasregler i kraft, hvor personer, som tidligere har været smittet, nu er at betragte som immune i 14-180 dage efter en positiv test."
At du var smittet for 1 helt år siden er ligegyldigt.

Maj-Britt Kent Hansen

Som jeg læser indlægget, drejer det ikke om forfatteren selv eller dennes vaccinestatus, men om det helt generelle.

Læs sidste afsnit - gengivet nedenfor:

CITB Hvorfor er det en PCR-test og ikke en APOVAC-antistoftest, der udløser retten til et coronapas? Det sidste forekommer som en mere farbar og sikker vej, eftersom det fremgår af testen, om man har antistof eller ej i blodet. Og det er vel blandt andet det, et coronapas skal angive. CITS