Kommentar

Beskrivelsen af By & Havn som en rå profitmager er helt ude i hampen

Emil Sloth Andersen fra De Radikale beskylder By & Havn for at være præget af skamløs høj gæld, rå profitjagt og ligegyldighed over for miljøstandarder i byggeprojekter. Det er dog langt fra sandheden, og der er brug for et oplyst grundlag i debatten, skriver administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro, i dette debatindlæg
Jeg håber, at Emil Sloth Andersen vil søge information hos By & Havn, inden han drager i valgkamp med forkerte fakta, skriver By & Havns direktør, Anne Skovbro.

Jeg håber, at Emil Sloth Andersen vil søge information hos By & Havn, inden han drager i valgkamp med forkerte fakta, skriver By & Havns direktør, Anne Skovbro.

Mads Claus Rasmussen

Debat
24. juni 2021

Jeg ved ikke, om det er sommervarmen eller den kendsgerning, at et kommunalvalg nærmer sig. Men det virker, som om at Emil Slot Andersen, der er kandidat til borgerrepræsentation for De Radikale, i en kronik den 15. juni har misforstået modellen for byudviklingen i København. Og derfor iler jeg gerne til hjælp, inden valgkampen for alvor går i gang, så vi kan få en ordentlig og sober debat om byens udvikling.

Emil Sloth Andersen bruger megen af sin kronik på at tale om By & Havn. Og jeg vil med det samme give ham, at han har ret i, at det er københavnerne, der har magten til at sige, hvilken byudvikling de vil have. For det er Borgerrepræsentationen, der bestemmer, hvad der må bygges, hvor meget der må bygges, og hvor der må bygges. Det bestemmer By & Havn ikke.

Så langt, så godt.

Emil Slot Andersen skriver meget poetisk: »Magten er størst, når den er mørkest, og den uddrives med oplysning«. Så lad mig begynde med lidt oplysning om selskabets vedtægter. By & Havn skal ikke sælge til højestbydende, det skal kommunen derimod, når det drejer sig om privat byggeri. Det betyder, at vi kan tilrettelægge udbudsprocesser, hvor vi stiller flere krav. Præcis som skribenten ønsker. Derfor er der cirka 25 procent fællesskabsorienterede boliger på vej i de kommende år i Ørestad. Ørestad har i øvrigt cirka 20 procent almene boliger og en række private kollegier på nuværende tidspunkt. I øvrigt skriver kronikøren, at almene boliger først bliver bygget til sidst. Faktisk viser en gennemgang, som Politiken lavede for nylig, at By & Havn er det eneste udviklingsselskab i byen, der faktisk bygger de almene boliger fra begyndelsen.

Langt fra Dubai

Emil Sloth Andersen mener, at By & Havns projekter er bygget til oliesheiker og luksussegmentet i København. Intet kunne være længere fra sandheden. Ørestad har en gennemsnitsindkomst som Gladsaxe Kommune, hvilket er så langt fra Dubai, som man kan komme. I Nordhavn er der 11 procent almene boliger og et kollegiebyggeri, og der er flere almene boliger på vej. Papirøen, som Information har brugt som illustration til kronikken, er i øvrigt et By & Havn-projekt, som vi har solgt, og hvor der vil blive bygget almene boliger, en svømmehal osv.

Emil Sloth Andersen skriver, at By & Havn er lemfældig i forhold til internationale miljøstandarder. Igen må det stå for skribentens egen regning. For sandheden er, at ud over at myndighederne skal godkende alt, hvad vi gør, så stiller By & Havn faktisk højere bæredygtighedskrav, end det offentlige gør til eget byggeri og dermed højere krav, end der ligger i den nationale lovgivning.

Som eksempel stiller vi krav om bæredygtighedscertificering (DGNB), når vi sælger grunde, hvilket betyder, at vi er langt længere fremme med bæredygtigt byggeri end kommuner eller byudviklingsselskaber, som kommunerne er involveret i, herunder Realdanias fire byudviklingsselskaber i samarbejde med kommuner som Køge, Høje Taastrup, Fredericia og Ringkøbing. Københavns Kommune begyndte først i 2021 at have DGNB som standard til deres byggerier.

Brug for saglig debat

Vi har heller ikke skjult miljøbelastningen i de miljøvurderinger, der er foretaget af Lynetteholm. Vi har fremlagt miljøvurderingerne, der er foretaget yderligere analyser, der er stillet en række spørgsmål i forbindelse med Folketingets udvalgsarbejde, hvor vi sammen med vores rådgivere har stillet op og svaret på de relativt tekniske forhold.

Den gode nyhed i forhold til vores økonomi er, at vi allerede har leveret en afvikling af vores gæld. Vi har bidraget med at betale for 20 milliarder kroner grøn infrastruktur i København og har netop nu en gæld på 12 milliarder kroner, som vi via vores løbende driftsforretninger jorddeponi, parkering og udlejning sagtens kan betale renterne på. Selskabet er med andre ord sundt og på ingen måde i gældsproblemer, som kronikøren hævder.

Oplysning er godt. Især når det sker på sagligt grundlag. Jeg håber, at Emil Sloth Andersen vil søge information hos By & Havn, inden han drager i valgkamp med forkerte fakta, og jeg håber derfor, at han vil læse dette svar meget grundigt. Jeg stiller i øvrigt gerne op til et personligt møde for at forklare om Københavns byudvikling – både nu og i fremtiden.

I By & Havn mener vi nemlig, at dialog og åbenhed omkring vores processer er vejen til bedre oplysning og dermed til en bedre by.

Anne Skovbro er administrerende direktør i By & Havn

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her