Kommentar

EU har åbnet døren til lige barsel. Nu skal vi sparke den helt ind

EU’s nye orlovsdirektiv er en oplagt mulighed for at skabe større ligestilling i barselsforholdene i Danmark. Ikke kun mellem mænd og kvinder, men også for regnbuefamilier og soloforældre, skriver Astrid Carøe fra SF i dette debatindlæg
Det er egentlig ikke, fordi de ikke vil, mændene. Faktisk vil 42 procent af de nybagte fædre ifølge tal fra Institut for Menneskerettigheder gerne tage mere orlov, men kvinderne ender alligevel med at tage ni gange så meget barsel, skriver Astrid Carøe. Arkivfoto.

Det er egentlig ikke, fordi de ikke vil, mændene. Faktisk vil 42 procent af de nybagte fædre ifølge tal fra Institut for Menneskerettigheder gerne tage mere orlov, men kvinderne ender alligevel med at tage ni gange så meget barsel, skriver Astrid Carøe. Arkivfoto.

Peter Nygaard Christensen

Debat
3. juni 2021

Når barslen er slut, og lille Noah skal begynde i vuggestue, har han været meget mere sammen med sin mor end med sin far. Mens den gennemsnitlige danske baby har ti måneder på barsel med mor, tager far nemlig kun 32 dage. Hver femte far tager slet ingenting.

Det er egentlig ikke, fordi de ikke vil, mændene. Faktisk vil 42 procent af de nybagte fædre ifølge tal fra Institut for Menneskerettigheder gerne tage mere orlov, men kvinderne ender alligevel med at tage ni gange så meget barsel.

Det er en voldsom skævvridning, både for den enkelte familie og for vores samfund og arbejdsmarked. For mens mændene sakker bagud på tilknytning og samvær med barnet, straffes kvinderne på løn, pension og karrieremuligheder. Det har derfor større økonomiske konsekvenser at blive forælder, hvis man er kvinde, end hvis man er mand.

EU går foran regeringen

Det har længe været en hjertesag for mig og SF at sikre øremærket barsel til fædre. Fordi barnet har ret til at være sammen med begge sine forældre, og fordi barselsområdet alt for længe har været en akilleshæl i dansk ligestilling.

Men nu skal vi ikke vente meget længere. EU’s nye orlovsdirektiv banker på med krav om mindst ni ugers øremærket barsel til begge køn, og i SF glæder vi os til at tage imod det. Jeg kan ærgre mig over, at det endnu en gang er EU, der går forrest på ligestillingsfronten, mens regeringen halter bagefter. Men samtidig kan jeg ikke andet end juble over, at den øremærkede barsel til mænd venter forude.

Nu handler det om at sikre, at implementeringen af EU-direktivet rent faktisk fremmer ligestillingen og ikke skævvrider den yderligere. Det kræver en større reform af de danske barselsregler. For selv om Europa-Parlamentet nu har åbnet døren for os, er det helt afgørende, at vi nu bruger direktivet til at skabe mest mulig ligestilling mellem forældrene. Og uden en reel reform risikerer vi, at fordelingen af barselsorloven bliver endnu mere skæv og ufleksibel med flere øremærkede uger til mor. Det går altså ikke.

Ligestil forældrene fra fødslen

Derfor vil SF bryde det gamle barselssystem ned, forenkle det og bygge det op igen på en måde, som giver forældrene lige rettigheder fra fødslen. Vi vil give hver forælder 14 ugers øremærket barsel efter fødslen, mens de resterende 20 uger frit skal kunne deles mellem forældrene. På den måde sikrer vi, at både mor og far får tid til at lære deres nye barn at kende, og vi bidrager til, at det ikke får større konsekvenser for ens karrieremuligheder og ens økonomi at blive mor, end det gør, når man bliver far.

Men det er ikke nok. En familie behøver ikke bestå af en far og en mor, og barslen bør følge barnet og ikke antallet af forældre – eller kønnet på dem. Rettighederne for soloforældre og regnbuefamilier trænger også til et gevaldigt løft. Derfor vil SF sikre, at soloforældre kan få adgang til hele barslen alene, også de dele, der ellers er øremærket en partner. Samtidig skal en nærtstående pårørende kunne tage del i barslen i op til 14 dage efter fødslen. Og i regnbuefamilier skal 14 af de 20 uger, familien frit kan fordele, kunne overdrages til en medfar eller en medmor, der i dag har ret til 14 dage. Det er ligestilling, når det er bedst.

EU har åbnet døren til lige barsel. Nu skal vi sparke den helt ind. Derfor har vi smøget ærmerne op, og vi er klar til at forhandle.

Astrid Carøe er medlem af Folketinget for SF

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg er med på, at forældre skal sikres rettigheder i forbindelse med barsel; men hvad med barnets rettigheder til ikke at skulle institutionaliseres på et alt for tidligt tidspunkt i sit liv - dvs. hvad med barnets tarv? Det ville for mig at se være en progressiv dagsorden. Hvad med at løfte den, Astrid Carøe?