Intermetzo

Georg Metz: Fodboldindustrien drejer sig om penge, basta

I efterspillet af en velkendt begivenhed
Er fodbold lige så folkeligt som, ja, dåsemakrel, når spillerne handles som galopheste?

Er fodbold lige så folkeligt som, ja, dåsemakrel, når spillerne handles som galopheste?

Nima Taheri

Debat
25. juni 2021

For nylig faldt en fodboldspiller død om på grønsværen, men blev bragt til live igen. Medierne overså ikke hændelsen. Radiojournalister og deres gæster befordrede den kollektive bevægelse i bredde, dybde og længde og var alle ifølge hyppige udsagn dybt berørt. Billedmedierne fremviste folk i tårer. Journalisterne ville vide, hvad de følte. Reaktionen på dødens uindbudte nærvær blev set som sammenhængskraften. Uden at kende den syge personligt fortalte mange i tv, at de græd, som var han nær familie. Dækningen stod på i flere dage: historien om hjertestoppet, genoplivningen, følgerne, igen og igen. Dertil de overvældende og rørende reaktioner på hændelsen, som medierne havde formidlet rørende og overvældende.

Nogle fik måske undervejs behov for anden indsigt end enslydende erklæringer om chok, bevægelse, og om den sorg i foldboldkampens nationale kostumering, der siden blev vendt til glæde. At vinde eller blot være med rakte ikke her, dødens pludselighed, men påfølgende nederlag trumfede bolden.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Freddie Vindberg

Fuldtræffer, Metz.

Tina Peirano, Per Husfeldt, Hans Larsen, Daniel Joelsen, Inger Pedersen, Søren Fosberg, Jacob Johansen, Eva Kjeldsen, Birthe Bjerregaard, Lene Timmermann, Kirsten Lindemark, Leif Koldkjær, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Søren Bro, peter juhl petersen, Tommy Clausen, Poul Genefke-Thye, Elisabeth From, Christian Mondrup, David Zennaro, Gitte Loeyche, Bjarne Tingkær, Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen, Gert Romme og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Erik Bresler

Såfremt en journalist skulle gribes af den forældede og kedsommeligt brødløse grave lyst så er der andre 14 der også oplevede et hjertestop samme dag som den globalt eksponerede hr Eriksen.

Statisk set er der hver dag 15 borgere i DK der stoppes af det der fra nu af kendes som: "En Eriksen".

I alle fald bør lidt af hæderen kanaliseres over til DR nyhedsredaktører der i næsten alle nyhederne jeg hørte i ugen efter lykkedes at vride ord ud af et og det samme hjertestop og stilfærdigt manøvrere udenom de øvrige 104 stop, og ikke at forglemme alligevel huskede at krydre med de uundværlige trommesolo og plingeling, naturligvis alt sammen i stress puls  tempo.

Perkussion er nu om dage bydende nødvendigt for ikke alle lytterne skal kede sig og skifter over til diverse streamingtjenester med lækkert tilberedt lydkonserves omhandlende simpel vold, uforklarlige, gysende og makabre mord, massemord og andet topunderholdning.
Alt sammen i lyttevenlig udgave og med meget mere meget højere og inciterende rytmisk underlægningsmusik end DR's flow-radio nyhedsværter nogensinde tør håbe på at få lov til at bruge. I hvert fald hvis jeg ved en fejl skulle blive spurgt:-)
DR's nyhedstjeneste har virkeliggjort den fra 70'ernes kendte sitcom karakter i Soap, Jessica Tate der var vældig tilfreds med livet men hvis hun skulle ønske sig noget så var det at sætte musik til det hele.

Den hedengangne Kgl. kammersanger Emil Holm må på nuværende tidspunkt have roteret så længe og så meget at det må have givet et ikke uvæsentligt bidrag til AGW.

Tak til Georg Metz for et inspirerende indspark.

Søren Cramer Nielsen, Carsten Søndergaard, Søren Fosberg, Lene Timmermann, Torben K L Jensen, Kirsten Lindemark, Torben Morten Lund, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Ole Meyer, Christian Mondrup, David Zennaro, Gitte Loeyche, Svend-Erik Runberg, Per Meinertsen, Steen K Petersen, Gert Romme og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Bjørn Poul Christensen

Jeg håber virkelig at mange læser denne klumme fra Georg Metz - det er en fuldtræffer.

Kirsten Lindemark, Eva Schwanenflügel, Gitte Loeyche og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Lars Jørgen Jakobsen

Også jeg er helt enig med dig Metz og din indlysende analyse... situationen har været kvalmende og nærmest en fornærmende.
Engang kunne man jo rede sig en Ugly Bugly om hjørnet, på vej hjem fra det Kongelige Teater... det blev så forbudt! Så i mangel af bedre synes jeg da trods alt, at man kan glæde sig over, at der allerede er en ny landskamp på lørdag... Måske ses vi bag skærmen! Jeg står klar med klaphat og brækpose.

Anne-Marie Esmann

Ja Metz leverer igen igen. Jeg sad forundret tilbage efter den kamp. Jeg kendte heller ikke til Eriksens eksistens særlig godt. Min veninde fik sagt at det vist var længe siden han havde scoret et mål. Det var før han faldt til jorden. Vi måtte i dagene der kom lukke for flimmeren. Vi orkede ikke høre mere. Eriksen var jo en af de heldige. Han overlevede og overlever. Det må vel være en sag for hans nærmeste familie.

Jeg er ikke kynisk, men fodbold er big business og også kvalmende. Jeg hører igen og igen, at vi har savnet at være tilskuere og føle fællesskabet. Og at det binder os sammen. For mig er Metz citat det der rammer mig "Flemming Jensens: det er et højtråbende mindretal"

For jeg kan overhovedet ikke sætte mig ind i den eufuri. Men jeg kan godt nyde at se en god fodboldkamp. Og fantastiske mål. Men jeg er ikke i familie med spillerne.

God kamp på lørdag.

Dan D. Jensen, Inger Pedersen, Søren Fosberg, Kirsten Lindemark, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Steen K Petersen, Søren Bro, peter juhl petersen, Poul Genefke-Thye og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

Sjovt nok, at Metz & følgere hér, halvanden uge efter den fatale fodboldkamp, kan tilkendegive enighed om, at reaktionerne hos 'det højtråbende mindretal' har været ude af proportion, eller hvordan man nu tør udtrykke det ..

I dagene umiddelbart efter, fandt Information det betimeligt at censurere en række indlæg, hvor lignende betragtninger blev gjort, så den pågældende debat fremstår som et ubetinget, af de fleste 'anbefalet', forsvar for medie- og følelsesstormen, mens de modsatrettede argumenter er fjernet.

https://www.information.dk/kultur/2021/06/christian-eriksen-kollapsede-p...

Well - kommer tid, kommer Metz og den kølige eftertanke.

Søren Fosberg, jens christian jacobsen og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar
Annette Knudsen

Læs altid Georg Metz' tekster færdig! tænker jeg og finder betragtningen over regeringen og Socialdemokraternes vægt på 'den gode populistiske modsætning til det folkefjendske særprægede.'
Må man her opfordre kulturen og sportens minister have gehør og overvejelser i almindelighed, når Georg Metz trækker indlysende urimeligheder frem i sine klummer.

Kirsten Lindemark, Eva Schwanenflügel, Poul Genefke-Thye og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Louise Hansen

Der er ingen som Georg Metz, der kan prædike for koret med synspunkter så konservative og så gentagne, at man skulle tro, at han dårligt havde opdaget en virkelighed på den anden side af dengang, han groede sine første pubeshår som vært på TV-Avisen.

Martin Mortensen og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
peter juhl petersen

Tak Metz,- og at du i hele taget tør ! Hele landet er jo hel åbenlys gået i selvpsykose,- og det er jo slet ikke slut endnu. Med garanti vil du nu blive (bort)dømt som ikke bare sur gammel mand, men decideret fædrelandsfjendsk.
Danske journalister farer og halser for tiden rundt i verden omkring os for at få bekræftelse på deres ledende spørgsmål til gud og hver mand om at alle ikke synes
at ikke alene dansk fodbold ,men så sandelig også danskerne generelt, er det mest storslåede og unikke folkefærd i hele verden.
Igen er der,- vanen tro, gået national selvsving i en klæbrig sukkersød cocktail bestående af lige dele selvfedme, mindreværdskomplekser og rigelig med makrelguf !

Tina Peirano, Per Husfeldt, Hans Larsen, Theo Wagener, Stig Hartvig Nielsen, Inger Pedersen, Søren Fosberg, Kirsten Lindemark, Bjarne Bisgaard Jensen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Frank Hansen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Intet nyt under solen - skuespil og vin til folket

Dan D. Jensen, Eva Schwanenflügel og Søren Bro anbefalede denne kommentar

Den totalt overgearede dækning af fodbolden er helt hen i hegnet:
https://www.bt.dk/fodbold/katastrofe-for-det-danske-landshold-laveste-se...
Der ville være flere seere til en genudsendelse af et tilfældigt Matador afsnit.
Og død, ja det var han ikke, for man kan kun “genoplive” folk, der næsten døde.

Louise Hansen

Søren Bro, hvorfor linker du til en artikel fra marts?

Pointen med landsholdets opbakning i disse dage er jo NETOP, at landsholdet har større opbakning end dengang i marts.

Og død, jo, det var han. Altså medmindre man som dig finder en voldsomt pinlig anledning til at udstille egen idiosynkrasi. Med tryk på idiot.

Asger Brandt

Kommentaren er umoden. Er det ikke på tide, at du bliver voksen Georg Metz. Det er karakteristisk for teenagerens snæversyn, at han ikke kan forholde sig til noget som helst andet end det, han selv finder interessant. Modne mennesker forstår at andre mennesker har lov til at gå op i andre ting, end de selv går op i.
Og hvad angår påstanden om at fodbold kun handler om penge, så er den både fristende og forsimplende, som det kendetegner alle pseudointellektuelle analyser. Det er intet at forsvare i den internationale sportsøkonomi. At den er blevet perverteret og korrumperet af de kolossale pengesumme, der er i omløb er indiskutabelt og ofte nok bevist. Men dem, der (ofte vulgærmarxistisk) siger om noget, at det kun handler om penge, bør overveje hvorfor der er penge i skidtet. Svaret er at der er penge i fodbold - såvel som i spillefilm eller kulturrejser - fordi der er mange, der interesserer sig for det. Intet publikum - ingen penge. Ergo handler fodbold i det mindste også om en hel del andet end penge - lidenskab, testosteron, krigssublimering mmm. Kapitalismens kolonialisering af en sfære, kan nok fratage den uskylden, men aldrig reducere den til penge. Indimellem er der fx. også penge i kærlighed, men det betyder på ingen måde at kærlighed handler om penge.

Jens Christian Jensen, Martin Mortensen, Emil Davidsen, Martin Sommer, Jimmy Hansen, Anders Reinholdt og Jørgen Mathiasen anbefalede denne kommentar

@Louise, mit link viser, at trækker man de sidste dages hellige ud af ligningen, er der ikke nær nok interesse i befolkningen for at plastre alle outlets til 24/7, sport, ja gerne, men ikke overalt på een gang og død, det var han IKKE:
https://first-8.dk/fakta-hjertestop-uden-for-hospital/
men bevares han kunne hurtig have været det.
Og vi plejer ikke at kalde hinanden øgenavne her på Informations kommentarspor, du savner måske Nationen?

Martin Sommer, Lise Lotte Rahbek, Inge Lehmann, Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Louise Hansen

@Søren Bro, det er fint, at du har fundet tid til at trække de sidste dages hellige ud af ligningen. Hvorfor er dit link egentlig relevant i sammenhængen? Altså medmindre DU netop er en af de sidste dages hellige og ikke rigtig forstår begrebet.

Måske du også skulle trække andre ting ud? Eksempelvis dit "vi".

jeg mindes ikke at have kaldt dig andet end Louise, og det er relevant at opponere imod at fodbolden nu også fylder på et af de sidste fristeder i medielandskabet, Information, (i går fyldte det sågar grundigt op i Vores Vejr på dr) især fordi kun en brøkdel af befolkningen er interesseret.

Martin Sommer, Carsten Munk og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skrive ikke Stella.

Georg Metz har fuldstændig ret. Det er gamle magtsyge mænd, der bestemmer og de aner ikke hvad ordet etik betyder.

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver ikke Stella.
I virkeligheder afspejler fodboldverdenen øverste ledere bare finansverdenens ledere, bare i mindre skala.

Der er ikke noget i vejen med sporten, der er noget i vejen med toppen og ledelsen, hvor magten er.

Magt korrumperer alle.

Kirsten Lindemark og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver ikke Stella.
I virkeligheder afspejler fodboldverdenens øverste ledere bare finansverdenens ledere, bare i mindre skala.

Der er ikke noget i vejen med sporten, der er noget i vejen med toppen og ledelsen, hvor magten er.

Magt korrumperer næsten alle.

jens peter hansen

Nej da Metz deltog i Fup eller Fakta og Ordet på Bordet, da DR's monopol gjorde middelmådigheden til den højeste mål var deltagerne alle fra huset og deres daglige selvsmagende alvor skulle i disse gættelege vise at de også kunne være rigtig sjove. Alle fornuftsvæsner mener naturligvis at hysteriet efter Eriksens tilbagekomst er fuldstændig overdrevet. At fodbold handler om penge er vist lige så stor en nyhed som at Metz mener at da han læste nyheder op var der kvalitet i DR.

- JA..., kære Georg, med det gør det ikke alene, der ligger meget mere bag.

Tag f.eks. spørgsmålet om meningsrettigheder omkring LGBT armbindet og sidenhen spørgsmålet om ejeren af den stadion hvor der skal spilles en kamp, og som UEFA vil bestemme om den må oplyses i LGBTs regnbuefarver.

UEFA har med sine såkaldte protokoller tiltusket sig rettigheder over andres ejendoms anvendelse ved lån, - og vil ikke tillade ejeren belyser sit stadion med LGBTs farver.

De kalder det politik, men det er også politik at ville bestemme meningsdannelsen, uden at have rettighed hertil, som politisk bestemmende enhed, for den ret har UEFA ikke fået noget sted, - men tiltusket sig via sine såkaldte protokoller, som andre så skal indordne sig efter.

UEFA skal holde sig til at arrangere fodbolkampe, - ikke politisk meningsdannelse, om hvad der må sige / menes for den ret tilkommer ikke UEFA, de tjener peng epå fodbold, og skal ikke inddrage meningsdannelse efter deres forgodt befindende.

Søren Kristensen

Som tolvårig var jeg ligesom mange andre nærmest en hjernevasket Beatles fanatiker som, ud over at jamme med på egen hjemmelavet guitar, fulgte alt hvad der blev frigivet om de fantastiske fire. Samme dybtfølte interesse udviklede jeg aldrig for fodboldspillere, men jeg forstod instinktivt andres begejstring for "bold" og deres idoldyrkelse. I dag lader mig frivilligt begejstre af det hele, om det så er melodigrandprix, X-faktor, fodbold eller toppen af poppen. Mit rationale er at det er sjovere at se fjernsyn, hvis du er begejstret på forhånd. Så hvorfor ikke bare lade sig begejstre, selv om det er skuespil og vin til folket, især hvis alternativet er at skrive læserbreve om for dårligt det er, at der aldrig er "noget i fjernsynet". Og jo, jeg blev også mæt af at høre om Christian Eriksen efter et par dage, men HALLO - hvad havde du forventet - at pressen ikke ville presse citronen? Nej, det der irriterede mig allermest og til stadig gør er den mangel på respekt som fodboldtilskuerne på tribunen udviser når de det ene øjeblik græder snot over Christian Eriksens skæbne og det næste buer ad modstanderene. Den adfærd lærer jeg aldrig at forstå. Hold op med at bue af modstanderen, det er respektløst og lavt. Vil det så sige I skal forholde jer tavse når Danmark ikke har bolden og I ikke kan mobilisere begejstring på trods? Ja, det vil det sige.

Jimmy Hansen

Det er så let at iklæde sig kynismens klæder og skyde alting ned. Og i dette tilfælde også at begå et overdrevet forsimplet synonym mellem fodbold og penge. Det svære er at tale om det opbyggelige, fordi det i langt mindre grad appellerer til konflikt (som er en af journalistikkens grundsubstanser), og fordi det tiltrækker... hvad kan man sige.... noget sårbart og skrøbeligt. Altså den opbyggelige fortælling. At det i denne kontekst er en sympatisk fodboldspillers lige-ved-og-næsten endeligt, som bibringer noget grundlæggende eksistentielt - måske angsten for døden, eller måske bare angsten for at miste - noget, vi alle sammen kan identificere os med. Men også noget, som er "blødt" og ja, sårbart, fordi det kalder på os. Kalder på noget helt essentielt menneskeligt. Og når holdet så rejser sig og tilmed går videre, begejstrer det over en bred kam. Også uden for landets grænser. At skyde det ned er for mig at se helt ved siden af vinduet. Og det modsatte af at have kontakt til folkedybet. Hvad det så end betyder.

Rikke Nielsen, Martin Mortensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Daniel Joelsen

Lugten af “frisk” makrel i tomat gennemtrænger en hver empatisk tanke for mennesker og børn i nød.

Rikke Nielsen

Nu vil jeg skynde mig at sige, at jeg ikke holder af foldbold normalt. Tænker det er et meget godt forbehold at tage i denne tråd ;-) Jeg foragter den store pengemaskine, der har omklamret sporten. Gyser over, at mennesker kan handles på den måde og til de beløb.

Og så jeg alligevel den første kamp, hvor det gik så gruelig galt. Blev en del af et menneskes kamp for at overleve. Og jeg tænker, at man skal være et ualmindelig ufølsomt menneske, hvis man ikke bliver påvirket af det.

Og ja, det er essensen af vores liv, at vi skal dø. Allesammen. Og ja, der dør mennesker hver dag. Men jeg blev kun del af Christian Eriksens kamp den dag og kænpede med ham. Andre blev en del af de andre menneskers overlevelseskamp og blev påvirkede af det. Sådan må det nødvendigvis være,.

Medmindre man tager sportens kynisme på sig, selv bliver kynisk og uempatisk, og ikke ser menneskene bag.

De mennesker der rent faktisk elsker sporten og går ind i det med hjertet.
Stor respekt for dem.