Kommentar

Georg Metz: Krisen i Pigekoret burde give anledning til kritiske overvejelser om fænomenet pigekor

Hvad er egentlig begrundelsen for et sådant kor bortset fra den ofte understregede stolthed over at være medlem samt institutionens fædrelandsromantiske inklination og ydre mission for politiske kræfter, der svælger i nationale tilkendegivelser, spørger Georg Metz i denne kommentar
Skal et sådant kor fortsætte, og det skal det måske ikke, kommer det ingen vegne uden en kunstnerisk reformation. I selve ansatsen bør være en naturlig begrundelse for, at det lige præcis er et pigekor, der synger. Hvorfor egentlig? spørger Georg Metz i denne kommentar.

Skal et sådant kor fortsætte, og det skal det måske ikke, kommer det ingen vegne uden en kunstnerisk reformation. I selve ansatsen bør være en naturlig begrundelse for, at det lige præcis er et pigekor, der synger. Hvorfor egentlig? spørger Georg Metz i denne kommentar.

Klavs Bo Christensen/Ritzau Scanpix

Debat
11. juni 2021

Daværende musikkritiker ved Politiken Robert Naur skrev engang: Livet er ikke langt nok til operetter. Listen over, hvad livet ikke er langt nok til, kan vedføjes det tvetydige begreb pigekor.

I uroen om DR Pigekoret fremkommer pinagtige beretninger om små og større tildragelser, uønskede intimiteter og tvivlsom forskelsbehandling med kønslige overtoner. Noget er gået i svang i dette rosenflor af nodeferme piger fra 13-22 år i en atmosfære af lummer ledelse og gratis arbejdskraft. De synger uden vederlag, og DR’s produktioner skjuler ikke just den kropslige side af de unge pigers talenter. Skam få den, der tænker ilde herom, man skal ikke være bornert, men de unge kvinder bør uden påtryk både her og dér have fuld råderet over sig selv. Og efter tarif.

Nu vil en udvortes advokatundersøgelse søge omstændighederne klarlagt for DR’s ledelse. Ansvar skal placeres for uønskede eller værre hændelser. De berørte nærer dog ikke just tillid til DR’s armslængdebehandling og kommunikation af sagen. Husk imidlertid, at ingen bør høre et ondt ord, endsige dømmes, før den fede dame har sunget.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Nicolaj Knudsen

"Pigekoret synes som ensemble ikke at lægge vægt på dybere digtforståelse: Alvor i teksten bliver slæbende sentimentalitet, lethed til tøset pjank og naturlyrik til sart og forskruet følsomhed med levkøjer i det lange lyse hår."

Det er en ret krads, og meget subjektiv, kritik af selve kunstformen.

"Ellers brug pengene på rigtig musik."

Aha, så giver det pludselig meget mere mening.

Det er i øvrigt virkelig morsomt at det medfølgende billede viser pigekoret i samarbejde med tre børnekor m/k.

Men nu er det jo 2021, lad os bare nedlægge alt kønsopdelt, og kun have blandede mangfoldige kor. Drengekor, mandskor, pigekor, kvindekor - væk med dem! Jeg er sikker på at en bas godt kan synge sopran hvis viljen er til stede.

Sören Tolsgaard, Kirsten Lindemark, Herdis Weins, Claus Nielsen og Maia Aarskov anbefalede denne kommentar
Maia Aarskov

Sådan noget heste-pis havde jeg ikke ventet fra dén kant.
Maia Aarskov

John Scheibelein

Vel talt. Georg. Jeg kan tilføje , for egen regning, at det lyder ikke godt.

Vibeke Olsen, Maj-Britt Kent Hansen og Ole Meyer anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Jeg kan fint følge Metz, for så vidt angår dele af korets repertoire. Mon dette ikke også omfatter endnu en nationalistisk rædsel "Vi elske vort Land" knyttet til en nært forestående "helligdag". Men med min musiklærer-kasket på må jeg anerkende korets høje tekniske niveau og den siddende dirigents sans for at skrue finurlige arrangementer sammen tilpasset ensemblets niveau. Al denne artistiske herlighed får jo så nok repertoirets flovser til at glide ned, selv hos nationalisme-skeptikere.

Maj-Britt Kent Hansen

Husker jeg rigtigt, hvis jeg siger, at der for ikke længe siden var en tv-serie om pigekoret. Jeg mindes i hvert fald, at en ung pige fra koret berettede om andre unge pigers benovelse, når de fandt ud af, hvem korlederen var.

Drengekoret har også været fulgt.

Unge piger hvinede til Beatles m.fl. i 60'erne. Måske hvines der stadig.

Og for ganske nylig var der en ret hysterisk tv-serie om fænomenet cheerleading. Man fulgte skrigende unge piger fra Rødovre, der kastede hinanden op i luften.

Er det uskyld, umodenhed eller forældres ambitioner der holder den slags i live?

For min skyld behøver man dog ikke opretholde hverken kor, cheerleading eller andet i den dur.

Ole Falstoft

Hvis de så kunne begrænse sig til at synge, det der er skrevet til kor. Men de skal absolut kaste sig over Kim Larsen, Benny Andersen, John Mogensen og lign. Med deres nydelige rene pigestemmer tager de fuldstændig livet af de numre.

John Scheibelein, David Zennaro, Svend-Erik Runberg og Vibeke Olsen anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Sådan havde jeg det faktisk også med Kim Larsens udgave af Poul Schierbeks melodi til Ludvig Holsteins "Det er i dag et vej". Men jeg ved også, at andre har en helt anden oplevelse, Sagt på en anden måde: musikhistorien er fuld af komponisters bearbejdelser af kollegers værker. Nogle synes, bearbejdelserne er værdifulde fortolkninger af forlægget, andre kan slet ikke have dem. Personligt synes jeg, at pigekorets trestemmige korsats til Schierbeks melodi er "lige i skabet" https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/det-er-...

PS Jeg kan varmt anbefale dagens "Mennesker og medier" i P1, hvor Kurt Strand gør grundigt rede for hovedhistorien om kulturen i pigekoret.

Maj-Britt Kent Hansen

Ja, Mennesker og Medier var i det hele taget meget interessant i dag.

Freddie Vindberg

Højrefløjens lidt hyggelige forbliven. Vi har det godt.

Ditte Trolle

Er så enig. Det er simpelthen beklemmende at se og høre dem, så frygteligt nydelige og disciplinerede i en alder, hvor piger og unge kvinder bør være alt andet end nydelige og disciplinerede.

Rikke Nielsen

Udover at jeg er enig i, at disse piger selvfølgelig ikke skal stille deres musikalske talent til skue gratis, synes jeg, der er en del småborgerlig jantelov og sindelagskontrol over dette indlæg.

Henning Lindberg

Jeg er med på at Georg Metz er en sur gammel mand. Ligesom mig selv.
Men jeg forstår ikke, at Georg Metz, der jo normalt går ind for mere statsstøttet kultur, i den grad nedgør pigekoret.
-Ja faktisk siger, at det de laver slet ikke er musik...
Få lige en anden tone på, om jeg må be...
Jeg gør selv en lille smule i musik på amatør-plan. Ganske ulønnet, men dog entusiastisk. Og det er da sjovere at præstere og lave koncerter end blot at sidde i øvelokalet.
Og jeg kan faktisk ikke se noget galt i at en flok piger træner og præsterer på samme vilkår, endog med professionel ledelse og fremtoning. Og jeg synes faktisk det lyder godt! Mit øre kan absolut ikke høre forskel på om pigerne bliver betalt for det eller ej.
Jeg vil også gerne gå skridtet videre: Korets præstationer er fremragende i mine ører!
Georg Metz skriver også at det ikke er slut inden den tykke dame har sunget. Lige hende, og faktisk helt generelt: Opera -har jeg absolut intet tilovers for.
Mage til skrighalse skal man da lede længe efter...
Uanset om det er lønne eller ulønnet. Men jeg advokerer da ikke for at nedlægge al opera af den grund!

Ole Falstoft

Det er nok med korsang lidt som med sex: Det er sjovere at deltage, end det er at være tilskuer/tilhører til. M.a.o. jeg tvivler ikke om at kordeltagerne har det rigtig hyggeligt, udbyttet står bare ikke altid mål med indsatsen. Tiden er vel løbet fra dele af den danske sangskats mere nationalromantiske vraggods om 'raske svende og skønne møer'. Det er rent ud sagt underlødigt. Der trænger til at blive luftet ud i repertoiret, så koret ikke ender med at være en museum for den nationalromantisk danskhed anno 1800 hvidkål, men et nutidigt bud på korsang.

- Det er da godt der ikke er noget med drenge-koret også.

Sören Tolsgaard

Uha, Hr. Metz har åbenbart fået pigekoret galt i halsen ...

Om der har været kuk i kulissen og fædrelandsromantiske inklinationer i overmål, så omfatter pigekorets betræbelser og repertoire meget mere end det, så smid nu ikke barnet ud med badevandet!

DR Pigekoret tolker, når det er bedst og ofte i samspil med andre kapaciteter, både ældre og nyere værker i den danske sangskat med en frejdighed og charme, som hører ungdommen til. Det er nordisk korsang af international kaliber. Er Hr. Metz mon simpelthen tonedøv?

Tit er jeg glad (Ingeman/Nielsen)
https://www.youtube.com/watch?v=0I4Zd02fnfU

Forelskelsessang (Rosendal/Warming)
https://www.youtube.com/watch?v=k9fWyXV4gVw

Stjernefart (Shu-Bi-Dua)
https://www.youtube.com/watch?v=muepL1t-1UE

Jens Christensen

Måske repertoiret ret beset blot ikke er helt attraktivt nok for nogle? Det forstås gerne herfra. Men pigekor såvel som drengekor kan selvfølgelig derudover yde noget ganske særligt sangmæssigt i rette sammenhæng, måske en kerubisk eller meget 'ren' virkning. Tænker f.eks. på en meget ung Bob Chilcott foran et Cambridge kor i Pie Jesu i Faures requiem.

Sören Tolsgaard

Espen Bøgh -

"Det er da godt der ikke er noget med drenge-koret også."

Ja, det må vi da ikke håbe, men jeg er ikke i tvivl om, at Wiener Sängerknaben bør bringes i søgelyset. Som alle ved, er Østrig notorisk afsporet.

"In 2010, following sexual abuse allegations from two former choristers stemming from the late 1960s and early 1980s, the Vienna Boys' Choir opened a confidential phone and e-mail hotline to allow others to come forward. Eight possible victims came forward saying they were abused, either by staff or other choir members."
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Boys%27_Choir#Recent_history

Dette er garanteret kun toppen af isbjerget. En international kampagne bør sættes i værk under Hr. Metz' ledelse!

Sören Tolsgaard

Jens Christensen -

Har du mon lyttet til pigekorets fortolkning af Tit er jeg glad?

Carl Nielsens melodi er samtidig med Fauré og koret lige så overjordisk, ja nærmest "rent og kerubisk", som hans requiem, for ikke at tale om kvaliteten af det nordisk inspirerede strygerarrangement.

Anderledes simpel er Stjernefart, men det lykkes s'gu at løfte Shu-Bi-Dua's banale reflektioner til et nærmest visionært niveau (synes jeg), ihukommende Fauré's In Paradisum. Velegnet til en ny tids bisættelser.

DR Pigekorets kvalitet skyldes selvfølgelig i høj grad professionelt teamwork omkring dem, ligesom The Beatles havde meget at takke George Martin for. Og det er ikke, fordi jeg falder på halen over det hele. Meget af det, pigekoret har indspillet med gæstesolister, virker ikke efter hensigten. Popsangere har sjældent det, der skal til, og koret gør sig stort set bedst uden en stjerne i forgrunden.

Og hvad udvalget af både ældre og nyere materiale angår, er der altså guldkorn imellem, som regel med et overjordisk strejf ;-)

Hil dig Frelser og Forsoner (Grundtvig/Hoffmann)
https://www.youtube.com/watch?v=CRhOSJDx1Co

Nu er dagen fuld af sang (Aakjær/Nielsen)
https://www.youtube.com/watch?v=Je5VerUAn2g

River (Joni Mitchell)
https://www.youtube.com/watch?v=WfGhBSmu2OI

Vårvise (Sebastian)
https://www.youtube.com/watch?v=EAYS0Q3ApOY

Hollow talk (Choir of Young Believers)
https://www.youtube.com/watch?v=DU26Mvi4-to

Evigheden (Michael Bojesen)
https://www.youtube.com/watch?v=xEyHcPpXMZI

Jens Christensen

@Søren Tolsgaard, de første 4 minutter af 'Tit er jeg glad' er smukke, ja. Temposkiftet ca 4 minutter inde kunne jeg nu godt undvære, men det skal bestemt ikke bebrejdes pigekoret.

Det er givet, at der er en værdi i også at søge bredere og i nyere materiale, poppet eller ej. Og at der er et publikum for det. Måske det blot er 'hver ting til sin tid'.

Sören Tolsgaard

Jens Christensen -

Well, det glæder mig, at du fortsat er med efter 3 min. Her sætter fiolerne jo for alvor ind, vekslende med koret, i et arrangement, som næppe kan tilskrives Carl Nielsen. Efter 4 min. ta'r Fanden ved strygerne, en løssluppen afslutning ift. det klassiske oplæg - og ikke mindst heri ligger fornyelsen!

Der er genklang af Fauré i både pigekoret og Carl Nielsens melodi, og oven i det fremmaner strygerne et festligt og folkeligt crescendo ;-)

DR Pigekoret skal naturligvis spænde over mange epoker og genrer, der skal være noget for de fleste. Da jeg var barn lærte man klassikerne i skolen, det foregår kun sporadisk nu, og derfor vækker dette repertoire vel mindre genklang hos de unge. DR Pigekoret fortjener - for mig at se - flere afspilninger ift. tidens døgnfluer, men kursen synes desværre sat mod endnu mere mainstream pop.