Klumme

Når demokratiets fortalere begynder at lyde som dets fjender

Er definitionen på, hvad vi forstår ved ’demokrati’, efterhånden skredet så meget, at dagens ivrigst prædikende demokrater er dem, der vil redde ’demokratiet’ fra folket?
Den nu afdøde og noget excentriske Labourpolitiker Tony Benn opfordrede enhver til at gå rundt med en liste på fire spørgsmål, man kunne stille, hvis man skulle støde på et menneske med stor magt, det være sig den saudiske konge eller Mark Zuckerberg. Hvilken magt har du? Hvorfra fik du den? Hvem har mulighed for at vælge dig? Hvordan kan vi komme af med dig?, skriver journalist Åsa Linderborg i denne klumme.

Den nu afdøde og noget excentriske Labourpolitiker Tony Benn opfordrede enhver til at gå rundt med en liste på fire spørgsmål, man kunne stille, hvis man skulle støde på et menneske med stor magt, det være sig den saudiske konge eller Mark Zuckerberg. Hvilken magt har du? Hvorfra fik du den? Hvem har mulighed for at vælge dig? Hvordan kan vi komme af med dig?, skriver journalist Åsa Linderborg i denne klumme.

Michael Reynolds

Debat
11. juni 2021

Der er kommet opslag på lygtepælene i mit kvarter, den hippe Stockholm-bydel Södermalm: »Kender du nogen med ekstreme eller hadefulde synspunkter?« står der efterfulgt af et telefonnummer til Red Barnet.

Første gang, jeg bemærkede disse opslag, var tilfældigvis den selvsamme dag, det danske folketing vedtog, at Danmark vil tage imod nul (0!) asylansøgere. Den slags må Rwanda eller andre afrikanske stater håndtere. Det, vil jeg personligt mene, er en ekstrem holdning. Men et flertal af folkevalgte i Danmark er åbenbart af en anden opfattelse. Så hvem skal i grunden afgøre, hvad der er ’ekstremt’ eller ’hadefuldt’?

I min mailboks ligger der en invitation til at deltage i en panelsamtale om ’demokratiets fjender i dag’. I programteksten udpeges, hvem arrangørerne især tænker på: De inkompetente og løgnagtige ’alternative medier’.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Hvad er en asylansøger, ikke at forveksle med en flygtning. Når nogen søger asyl er det vel fordi de har et beskyttelsesbehov ? og ikke bare er lykkedes at krydse grænsen til Danmark og vil bo i landet.