Kronik

Min nabo og jeg udkæmper en krig om, hvad hensyn er, gennem en 13 cm tyk væg

Forholdet til min nabo består af misforståelser, fordomme og fjendskab. ​​Højlydt sex, stoffer, druk, musik og ballade. Ifølge mine naboer er der ikke den ting, jeg ikke gør mig i. De klager, jeg tier. Men hvordan vender jeg vores dårlige naboskab til det bedre? spørger studerende Nanna Kubel Hoberg i dette debatindlæg
Illustration: Anna Wittenkamp Rich

Illustration: Anna Wittenkamp Rich

Debat
8. juni 2021

Det er aften, og jeg har lige lagt mig på sofaen. Rødvinen er skænket, stearinlysene tændt, og bogen ligger i mit skød. Jeg er snart færdig.

Min telefon ringer. Det er min mor. Jeg tager den. Vi snakker. Hun fortæller mig om det nye gulv, som min far har lagt i huset. Samtalen er livlig og varm. Humøret er højt. Jeg fortæller om min dag. Endnu en dag alene i lejligheden. Corona. Men jeg har det godt, selv om jeg savner hende og min familie i det jyske. Og så starter det.

BANK. Væggen ryster. Carlos er sur, fordi jeg snakker og griner. Det bliver stille. Jeg bliver nødt til at lægge på og sige farvel til min mor. Jeg er utryg, alene og meget, meget stille.

Sådan har mine dage været længe nu. Halvandet år for at være mere præcis. Men det kulminerede under anden nedlukning. Og jeg er alene i det. Der er blevet indberettet klager mod mig til ejerforeningen. Der er ingen, der ved, hvad de skal stille op. Bestyrelsen er i vildrede. Hvordan håndterer man dette? Hvis skyld er det?

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tage Christiansen

Uha uha, et virkelig ømt emne, og ikke meget hjælp at hente i hverken lejelov eller ejervedtægter, find en fælles forståelse eller flyt. For mere end 50 år siden var det ikke ualmindeligt at den slags uoverensstemmelser endte i rene korporligheder, men som regel også tilsat rigelig med alkohol, husspetakler stod der i politiraporten. I dette tilfælde vil næste scenbillede være den åbne skyttegravskrig uden mulighed for forsoning. Ejerforeningen bør selvfølglig undlade at stikke hovedet i busken, og i stedet sætte aktivt ind i form af fælles sammenkomster med eller uden andet formål for jeres forening. Hvis man selv har tale og skrift i sin magt, men ikke har andet tilovers for modparten end en tør kage i baghaven tilsat bitter kaffe, så tag en kold t.....

Lise Lotte Rahbek

Har du eventuelt taget emnet op,, hvornår på døgnet det vil være i orden for dig at spille musik, dyrke højlydt sex og grine?
Jeg har overlevet en del støjende naboer ved at de varslede i forvejen, når de holdt fes og hvornår festen stoppede.
Det med sexen er sværere.

Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Inger Marie Dyrberg

Det dur ikke aet der med BANK-BANK. De bør ikke lege viceværter og henvende sig direkte til dig. De bør gå gennem ejerforeningen med en liste over hvornår de er gereret (ikke det samme som har hørt) det ene og det andet.
Så har du også mulighed for at svare om du har haft skruet op, holdt gilde mm. på de tider, som de angiver.
Det er ikke usandsynligt at det som de hører, kommer fra andre lejligheder end din.
Et møde mellem naboen og dig, med en bisidder fra foreningen, eller i nødsfald en af dine forældre, kunne det være en mulighed....?

Jens Christian Jensen

Man kan opsætte en støjvæg. Udført rigtigt er de meget effektive. Udført forkert har de ingen sønderlig effekt.

Maj-Britt Kent Hansen

En lun og (selv)ironisk beretning midt i bøvlet med stilheden og støjen.

Min erfaring fra syv forskellige bopæle - alle lejligheder - er, at jeg har befundet mig på begge sider af væggen. Har tolereret det meste (sådan er det at bo i byen og i lejlighed), men da også været irriteret.

Klage har jeg ikke fundet anledning til, men jeg oplevede en nyindflyttet underbo med en stor hund, der efter sin første nat ringede på døren kl. 6.45 om morgenen og skarpt fordømte min clockradio, som afspillede P1. Det havde den gjort i omtrent 20 år uden påtale. Hans lunte var tydeligvis kort, så jeg genkender det med at gå på æggeskaller. I halvandet år udsatte han mig for kraftig kæderøg fra sin altan. Det er jo blevet trenden at ryge på disse udhæng. Og så må vi sarte mimoser blot lukke vinduerne, hvis vi ikke vil inhalere uddunstningerne. P.t. oplever jeg røg fra tre retninger - ganske uanset vindretningen.

Støj, møg og røg kan således også komme andre steder fra end fra naboen. Det kan komme fra underboen, genboen - eller som de sidste dage her i et stort lejlighedskompleks på Amagerbro fra et skadepar, der fra den årle morgenstund flyver højlydt skræppende rundt i vores gård for så at lande på altangelænderet hos bla. mig. Jeg åbnede lige altandøren og fik øjenkontakt med hr. Skade, som så fortrak. De er kloge, de fugle.

Så, hold ud, Nanna, uanset om naboen stirrer tavst på dig eller ruller sig ud verbalt.

Christel Gruner-Olesen, Jimmy Hansen, Steffen Gliese, Asiya Andersen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

at der kan spores cigaretrøg fra nabo kunne indikere at der måske er et banalt problem med utilstrækkelig lydisolering/tæthed ved boligskel feks. langs vægge i etageadskillelse/murværk revner/fuger/rørføringer osv. – luftlyd/trinlyd– teknisk/akustisk undersøgelse/lydmåling – det kan udbedres – ingen mennesker behøver at leve som naboakrobater slå på vægge og vandrør :)

Maj-Britt Kent Hansen

Ved efterfølgende nærkontakt af tredje grad viser det sig nu, at hr. Skade også bærer navnet Allike.

Eva Schwanenflügel, Asiya Andersen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

en god ide med en kop kaffe/te og evt. en ikke-tør kage i haven. Nogle gange hjælper en snak, hvor I begge parter kan fortælle om, hvordan jeres liv er. Du nævner, at naboen har sagt, hans kone er syg. Sygdom kan være mange ting. Eks. kan en kronisk sygdom give anledning til megen usikkerhed og utryghed for begge parter. Ord kan hjælpe til at afdæmonisere, hvis det er noget af problematikken.
Jeg håber du ender med at få det godt og ligeså din nabo.
sol- og sommerhilsner

Nils Bøjden

"​​Højlydt sex, stoffer, druk, musik og ballade."

Så kan det være du skal skrue lidt ned og nøjes med sex og stoffer

Søren Kristensen

Alt tyder på du kun har to muligheder. Enten finder du dig i den ømtålelige nabos evindelige klager og konsekvenserne deraf eller også opsætter du en støjvæg. Du skal i hvert fald ikke lægge bånd på dig selv og din livsstil, med mindre du opfører dig hensynsløst. Nogle, især gamle lejligheder, kan have alt for tynde vægge og det bør man selvfølgelig gøre noget ved, hvis det generer. Måske kan du få hjælp til at løse problemet gennem udlejer eller ejer eller hvis du kender en handyman - det gør mange kvinder. Omvendt skal du også overveje om der trods alt en om end noget sær underholdningsværdi i den sparsomme kommunikation med naboen. I har trods alt et eller andet fællesskab omkring jeres problem.