Klumme

Naturen slår altid tilbage – det ved man, hvis man har en have

I haven oplever man dag for dag, at naturen hele tiden er foran, og at det ikke nytter noget at herske over den
Det er anskuelsesundervisning at bo i en have. Her oplever man dag for dag, at naturen hele tiden er foran, at det ikke nytter noget at herske over den. Det gælder om at suge til sig med alle sanser, for i næste øjeblik er den videre til noget andet.

Det er anskuelsesundervisning at bo i en have. Her oplever man dag for dag, at naturen hele tiden er foran, at det ikke nytter noget at herske over den. Det gælder om at suge til sig med alle sanser, for i næste øjeblik er den videre til noget andet.

Eva Rosenqvist / Scanpix Denmark

Debat
14. juni 2021

»Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem og sagde til dem: Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!’«

Sådan står der i 1. Mosebog, men noget gik galt. Enten misforstod mennesket det der med at herske over resten af naturen, eller også tænkte Gud sig ikke ordentligt om.

Menneskene gjorde, som han sagde, men derved blev mennesket adskilt fra naturen og glemte, at det selv var natur. Jeg ved ikke, om den jødisk-kristne Gud har været dummere end andre guder, men mig bekendt har andre religioner ikke haft så herskesygt et forhold til naturen som det, der har formet den vestlige verden, hvor problemet er vokset, jo mere talrige vi er blevet, og jo mere vi opfylder jorden.

Omsider er erkendelsen ved at vinde frem af, at naturen slår tilbage med uberegnelige klimaforandringer, hvis vi ikke lærer, at et herskerforhold i sidste instans altid vil være i naturens favør.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kieran Cantrell

Jeg får lyst til at skynde mig ud i haven!

Eva Schwanenflügel, Anders Graae, David Zennaro og Lars Jørgensen anbefalede denne kommentar

Tak for en rigtig flot artikel.

Betagende