Kronik

Til min niece: Tag ikke et kvindejob i det offentlige. Du bliver snydt

Vi har snydt os til en bedre velfærdsstat ved at snyde kvinderne for ligeløn. Kære niece, du skal ikke lade dig snyde. Så må vi andre leve med en velfærdsstat med for få pædagoger, for få jordemødre og for lidt plejepersonale, skriver forfatter og brandingekspert Hanne Feldthus i denne kronik
Din mor blev sygeplejerske, fordi hun fulgte sit hjerte, men efter nogle år måtte hun give op. Lønnen og skiftende arbejdstider var ikke foreneligt med fire børn derhjemme, skriver Hanne Feldthus i denne kronik, der er et brev til hendes niece.

Din mor blev sygeplejerske, fordi hun fulgte sit hjerte, men efter nogle år måtte hun give op. Lønnen og skiftende arbejdstider var ikke foreneligt med fire børn derhjemme, skriver Hanne Feldthus i denne kronik, der er et brev til hendes niece.

Debat
14. juni 2021

Kære Isabell. Efter sommerferien skal du i 9. klasse, og du har omkring fire år til at finde ud af, hvilken uddannelse du vil tage. Alle vil fortælle dig, at du skal følge dit hjerte. Som din moster ville jeg ønske, at jeg kunne tilslutte mig det kor, men jeg må opfordre dig til at tænke dig grundigt om, og din mor er enig med mig.

Din mor blev sygeplejerske, fordi hun fulgte sit hjerte, men efter nogle år måtte hun give op. Lønnen og skiftende arbejdstider var ikke foreneligt med fire børn derhjemme. I dag har hun heldigvis fundet sig et bedre betalt 9-17-job i det private erhvervsliv til glæde for hele familien.

Din mor måtte arbejde under vilkårene fra en tjenestemandsreform vedtaget af mænd i 1969. Den slog fast, at kvindefag skulle være lavere lønnet end mandefag, og sådan har det forbløffende nok været lige siden. Der har været nedsat kommissioner, der er skrevet rapporter, og offentligt ansatte kvinder har været på barrikaderne, men lige lidt har det hjulpet.

Nu er reformen igen på dagsordenen. Foreløbig er det endt med endnu en komité, som skal se på forholdene. Jeg tror dog ikke, at sygeplejerskerne skal sætte deres lid til, at der kommer en god løsning i morgen. Det er simpelthen så dyrt, at al tænkning går i stå i Finansministeriet.

Skal mænd ned i løn?

Økonomen Bo Sandemann Rasmussen har ifølge dr.dk regnet ud, at hvis kvinder i det offentlige skal have lige så meget i løn som mænd med tilsvarende uddannelsesniveau, kommer det til at koste mellem 15 og 20 milliarder kroner på hver finanslov ud i al fremtid. Det betyder, at vi alle sammen skal betale mere i skat eller spare på noget andet, hvilket begge sider i folketingssalen skiftevis vil blokere for.

Alternativt skal mændene gå ned i løn, så kvinderne kan få noget af deres løn. Men forestil dig lige, at formanden for Politiforbundet skal gå ud til sine medlemmer og foreslå, at de deler deres kønsmæssige merløn med sygeplejersker, jordemødre og pædagoger. Det kommer ikke til at ske.

Derfor må jeg virkelig bede dig om at tænke dig grundigt om, inden du vælger, hvad du vil være. Vælg noget andet end et typisk kvindejob i det offentlige. For systemet er så fastlåst, at du vil blive snydt, og det skal du ikke finde dig i.

Jeg ved, at du er kvik og får topkarakterer i det meste, så du sidder nok og undrer dig over, hvorfor i himlens navn alle kvinder ikke har forenet sig for at ændre på forholdene, sådan som Karl Marx lærte arbejderne for lang tid siden. Og det har jeg faktisk ikke et godt svar på.

Når jeg gransker mig selv og min måde at se verden på, må jeg nok tilstå, at jeg har været for doven og for optaget af min karriere i det private erhvervsliv, hvor jeg på egen hånd har skullet kæmpe mig til en god løn. Jeg har aldrig været i en fagforening, for jeg forestillede mig ikke, at den kollektive arbejdskamp angik mig. Din mor fik en meget lavere løn end mig, men det var bare sådan, det var. Sådan, det altid havde været. Og i øvrigt ikke noget, vi talte om.

Prop i systemet

Jeg er født i 1961 og har nøjedes med at glæde mig over alle de fremskridt, vi kvinder trods alt har oplevet. Bare det, at kvinder fik et job og kunne forsørge sig selv, var stort. Barselsorlov og institutioner til børnene gjorde det tilmed fremkommeligt. At sådan en som mig kunne gøre karriere og blive direktør var endnu et lille skridt, og den allerstørste glæde har været at se, hvordan kvinder i store flokke har indtaget de højere uddannelser.

I alle de år har jeg regnet med, at efterhånden, som vi fik kompetencerne, ville vi arbejde os frem til større retfærdighed.

Nu er det imidlertid endelig gået op for mig, at så længe det offentlige ikke betaler mænd og kvinder en sammenlignelig løn, er der en gigantisk prop i systemet. Når vores alle sammens stat, regioner og kommuner ikke behandler os lige, får vi aldrig reel ligestilling.

Og lige nu står vi som sagt i en situation, hvor vi ikke kan stemme os til at få fjernet proppen. Vi kan heller ikke regne med, at overenskomstsystemet kan fjerne den. Det eneste, de underbetalte kvinder kan, er at gøre som din mor: sige op og farvel. Det kender jeg et par stykker, som går med planer om.

Jordemødrene har tilmed sat det i system. Ifølge dr.dk har en tredjedel af jordemødrene og de jordemoderstuderende skrevet under på, at de ikke vil tage fast ansættelse i det offentlige, før de får et lønløft. Det kan angiveligt allerede mærkes rundt omkring på fødegangene, hvor man har svært ved at få sommerens vagtplaner til at hænge sammen.

De har min fulde respekt. De viser os, at vi har snydt os til en bedre velfærdsstat ved at snyde kvinderne for ligeløn.

Ifølge Abraham Lincoln er det imidlertid sådan med snyd, at »man kan snyde alle mennesker sommetider og nogle mennesker hele tiden, men man kan ikke snyde alle mennesker hele tiden«.

Efter mere end 100 års kvindekamp er vi måske nået dertil, hvor kvinder ikke længere vil lade sig snyde. Isabell, du skal i hvert fald ikke lade dig snyde. Der er masser af spændende, velbetalte job derude, og der bliver ifølge alle demografiske fremskrivninger mangel på arbejdskraft, så du kommer sikkert til at kunne vælge og vrage.

Så må alle os, der har negligeret de offentligt ansatte kvinders legitime krav, leve med følgerne. Vi må leve med institutioner med for få pædagoger, fødegange med for få jordemødre, sygehuse med for lidt plejepersonale. Eller vi må gå til de private udbydere, som med garanti vil melde sig med flere tilbud og betale dem for det, vi ikke længere kan få i det offentlige.

Det bliver en ganske anden slags velfærdsstat end den, som Socialdemokratiet bryster sig af at stå fadder til.

Tag det alvorligt

Men inden vi når dertil, kunne vi jo forlange, at vores politikere tager sagen alvorligt. Hvis alle kvinder forstår, at der ikke bliver ligestilling, før der er ligeløn i det offentlige, bliver sygeplejerskernes kamp til alle kvinders kamp. Hvis alle mænd forstår, at den her kamp ikke handler om kvinder i ubestemt form, men om deres døtre, koner, mødre og børnebørn. Kvinder, de elsker og vil beskytte på alle andre områder.

Hvis alle forstår, hvor helt og aldeles afgørende det er, må det være muligt at indgå et nationalt kompromis på tværs af politiske partier, køn, fag og sektorer. Og det, Isabell, håber jeg, at du vil være med til at sætte på dagsordenen henne i skolen.

Under diskussionen skal I ikke lade jer spise af med, at en udligning vil æde hele det økonomiske råderum, for det råderum er skabt af, at kvinderne har fået for lidt i løn. Man kan således hævde, at det i virkeligheden er de offentligt ansatte kvinders råderum.

Nu bliver det hele måske lidt abstrakt, men forestil dig, at politikerne vedtog, at kvindelige studerende skulle have mindre i SU end mandlige. Ville du og dine veninder ikke synes, at det ville være århundredets uretfærdighed?

Det er den uretfærdighed, din mor har været udsat for.

Derfor må I undersøge, hvorfor sygeplejerskerne ikke stiller krav om fuld kompensation nu. Faktisk kan I med god ret spørge dem, hvorfor de ikke sagsøger de offentlige arbejdsgivere for 52 års lønefterslæb.

I det hele taget er det vigtigt, at I får snakket med nogle af de kvinder, som i årevis har bøjet nakken. Bare så I aldrig kommer til at gøre det samme selv.

Hanne Feldthus er forfatter og brandingekspert.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

David Zennaro

Spot on!

Peter Mikkelsen, Dan Ysnæs, Inge Lehmann, Hans Jørgen G. Ravn, Charlotte Pedersen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Hanne Ribens, Josephine Kaldan og Michael Skolen anbefalede denne kommentar

Citat: Kære Isabell. Efter sommerferien skal du i 9. klasse, og du har omkring fire år til at finde ud af, hvilken uddannelse du vil tage.
Tænk, hvis din niece i de tkommende år finder ud af, at hun vil tage en uddannelse som håndværker - til oplysning findes de af mange slags. Åh nej, selvfølgelig gør hun ikke det, hun følger som lemmingeflokken den slagne gymnasievej.

Emil Davidsen

Åh.. så starter det for alvor. Det eneste der rent faktisk ville være interessant vil være en grundig, saglig og ærlig gennemgang af de løntekniske forhold der ligger til grund for denne omgang strejke. Det sker selvfølgelig ikke, allerhøjst bliver det til en hand-wavy 1969-kvindeundertrykke lov uden nogen særlig form for saglig uddybning m.m. efterfulgt af den sædvanlige omgang følelses-gennemvæddet violin indlæg af denne slags indtil regeringen om en håndfuld måneder bliver nød til at gribe ind da ingen af parterne er interesseret i et kompromis... Håber jeg tager fejl.

Hanne Ribens

Godt og stærkt indlæg, Hanne Feldthus. For ca 40 år siden bad jeg min arbejdsgiver om lidt lønforhøjelse, så jeg kunne komme lidt på højde med mine mandlige kolleger. Han svarede: Det behøver du vel ikke Hanne, din mand tjener jo godt! Den tankegang er nok ikke helt borte endnu!

Maiken Guttorm, ingemaje lange, Dagmar Holdensen, Inge Lehmann, Kira Bodensted, Lotte Tvede, Birte Pedersen, David Zennaro, Kim Houmøller, Hans Jørgen G. Ravn, Anna Olsen, Charlotte Pedersen, erik pedersen, Rikke Mohr Jørgensen, Mikael Velschow-Rasmussen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Peter Høivang og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Hans-Henrik Tungelund

Stærk vinkel på stort problem på det danske arbejdsmarked!

Inge Lehmann, Hans Jørgen G. Ravn og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Vi har snydt os til en bedre velfærdsstat ved at snyde kvinderne for ligeløn"

Alle sygeplejersker får det samme uanset køn

Peter Høivang

@ Nils Bøjden

Du ved godt, at der menes ligeløn imellem sammenlignelige(uddannelses niveau, ansvars niveau) kvindedomineret fag og mandedomineret fag både internt indenfor det offentlige (lokofører Vs. Sosu assistent, lærer Vs. sygeplejerske) og eksternt(ingeniør Vs. Sygeplejerske, tømrer Vs. Sosu assistent).

Du har flere gange ytret dig kritisk i forhold til bedre vilkår for kvinder i det offentlige og jeg er lidt nysgerrig på hvor modstanden mod bedre løn for kvindedominerede omsorgsfag kommer fra.

Er det en mening om at arbejdet er mindre værd? Er det fordi det er offentlige ansatte, som er mindre værd?
Er det fordi det burde være kvindens naturlige opgave, at passe børn, syge og ældre?
Opfattes fagene som værende et "kald", hvor arbejdet bærer lønnen i sig selv?
Er du bekymret for statens finanser?

Peter Mikkelsen, Hanne Ribens, Thomas Christensen, Inge Lehmann, Birte Pedersen, Hans-Henrik Tungelund, Brian W. Andersen, erik pedersen, Rikke Mohr Jørgensen, Søren Christensen, Jørgen Skov Nielsen, Steen K Petersen, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Du ved godt, at der menes ligeløn imellem sammenlignelige(uddannelses niveau, ansvars niveau) kvindedomineret fag"

Det giver ingen mening. Prøv at gå på en byggeplads og sig at alle håndværkere skal have det samme i løn. Så falder byggeformanden om af grin.

Søren Kristensen, ulrik mortensen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"lokofører Vs. Sosu assistent, lærer Vs. sygeplejerske) "

For øvrigt tilbød arbejdsgiverne ekstra penge til sygeplejerskerne i denne forhandling, men det blev afvist af de andre fagforeninger.

Nils Bøjden

"okofører Vs. Sosu assistent, lærer Vs. sygeplejerske) ""

Men det er en interessant tanke at nogle grupper skal gå ned i løn for at nogle kan få noget mere. Det var nok derfor de andre fagforeninger sagde nej.

Og den offentlige sektor kan ikke få en forøgelse af lønsummen der er større end den der er giver på det private arbejdsmarked.

Peter Høivang

@ Niels

Det giver ingen mening det du siger.

Gå ind på et hjemmesygeplejekontor og sig til lederen, at alle skal have samme løn. Så vil hun se på dig med store undrede øjne.

Du svarede aldrig på:

Du har flere gange ytret dig kritisk i forhold til bedre vilkår for kvinder i det offentlige og jeg er lidt nysgerrig på hvor modstanden mod bedre løn for kvindedominerede omsorgsfag kommer fra.

Er det en mening om at arbejdet er mindre værd? Er det fordi det er offentlige ansatte, som er mindre værd?
Er det fordi det burde være kvindens naturlige opgave, at passe børn, syge og ældre?
Opfattes fagene som værende et "kald", hvor arbejdet bærer lønnen i sig selv?
Er du bekymret for statens finanser?

Peter Mikkelsen, Jens Ole Mortensen, Inge Lehmann, Birte Pedersen, erik pedersen, Steen K Petersen, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Du har flere gange ytret dig kritisk i forhold til bedre vilkår for kvinder i det offentlige og jeg er lidt nysgerrig på hvor modstanden mod bedre løn for kvindedominerede omsorgsfag kommer fra."

Sikke dog noget infamt vås. Alle skal have lige muligheder. Der skal være ligeløn alle steder.

Men det er ikke det samme som at alle skal have det samme i løn.

Men måske skal vi arbejde endnu mere for ligestilling så der ikke mere findes kvinde eller mands dominerede fag. Se det er en sag jeg kan tilslutte mig.

For øvrigt giver dit udsagn ingen mening. f.eks lærer Vs. sygeplejerske. 66% af lærerne er kvinder.
https://www.vive.dk/media/pure/4297/272741
pp 47

Peter Høivang

@ Nils

Lærerne er netop det perfekte eksempel på at tjenestemandsreformen trækker tydelige spor.

I 1969 var lærer faget betragtet som et mandefag. At det ligesom andre fag er blevet kvindedomineret med tiden, understreger netop pointen om, at tjenestemandsreformen bør afskaffes/erstattes.

Som jeg nævnte tidligere med mit eksempel om, at du skulle prøve, at gå ind på et hjemmesygeplejekontor og kræve samme løn til alle. Så kan du regne ud, at jeg ikke mener at alle skal have samme løn.

Jeg mener at der ikke bør være strukturelle(tjenestemandsreformen) hindringer for, at kvindedominerede (i 1969) fag kan opnå lignende løn vilkår som andre sammenlignelige fag.

Hvorfor?

Fordi jeg har brug for kollegaer i fremtiden og bedre endnu, så har jeg brug for flere mandlige kollegaer.

Det er der brug for, for at kunne opretholde basale velfærdsydelser og for at vi der yder en offentlig service også afspejler det omkring liggende samfund.

Steen K Petersen, Meise Fabricius, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Brian W. Andersen anbefalede denne kommentar
Alvin Jensen

Stop nu med dit vås, Niels! Det er trattende. Klasikke kvindefag har i mange år fået alt for ligt i løn.

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Peter Høivang og erik pedersen anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Niels Bøjden Om nogen skal stige i løn eller andre falde ved jeg ikke; men jeg ved at lønniveauet bør udlignes. Jeg har arbejdet i psykiatrien i mange år, offentligt og privat, alle steder fik de mandlige ansatte flere tillæg end kvinder. Uanset kompetencer blev/ bliver de betragtet som en større ressource og belønnes for det .
Mvh Hanne Pedersen

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Peter Høivang

@Hanne

Vil lige sige, at det med tillæg ikke er noget jeg har mødt. Men jeg arbejder på det somatiske område.

Kim Houmøller

At have 4 børn er krævende. Ikke noget en lønforhøjelse kan rette op på, med mindre der gives yderligere tilskud til medhjælp i huset. Det er vel ikke det der tænkes på?

Jens Christensen

Det ville ærlig talt klæde den her debat, hvis nogle kunne referere til pålidelige informationer og underbygge visse postulater. Igen-igen antydes det her med nu denne kronik, at politibetjenten lønnes bedre end sygeplejersken. Hvis nogen kan komme med korrekte oplysninger om det, så gør det endelig, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget, som bekræfter det. Dansk Sygeplejeråd fastlægger i sit fagblad Sygeplejersken derimod, at politibetjentens løn i gennemsnit incl. løntrin, tillæg og pension (ekskl. genetillæg) ligger omkring midt mellem hhv kommunalt og regions-ansatte sygeplejerskers løn.

At den famøse tjenestemandsreform fra 1969 stadig i dag sikrer lærere en højere løn, fordi faget dengang modsat nu mere var et mandefag, som skrevet et sted i debatsporet, kan man også tvivle stærkt på. Lærere har i nyere tid - lang tid efter faget blev kvindedomineret - sommetider på dygtig vis kunnet sikre sig nogle ret gode overenskomstfornyelser. Og uanset hvilken rolle, tjenestemandsreformen måtte spille nu (?), så er lærerne unægtelig mildest talt et elendigt eksempel på manglende ligeløn i nyere tid!

Mere overordnet betragtet - det her er en fagkamp ifm overenskomstforhandlinger og nu også med arbejdsnedlæggelser. At se og høre på, hvordan forskellige faggrupper spiller sig selv ud mod hinanden må på sin vis være vand på arbejdsgivernes side.

Peter Høivang

@ Jens

Her er dokumentation, som du selv kunne finde ved en Google søgning, hvis du var motiveret for det.

https://menneskeret.dk/nyheder/50-aar-gammel-reform-fastholder-kvindefag...

Jens Christensen

Nej, Peter. Du må komme med noget med mere substans og mere konkrete oplysninger.

Her er en artikel fra Dansk Sygeplejeråd ('Sygeplejersken') iflg hvilken, politibetjente er lønnet midt mellem kommunalt og regionalt ansatte sygeplejersker: https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2020-9/sygeplejerskers-loen-i-...

Jeg tillader mig at formode, at Sygeplejerådet ikke ville have nogen særskilt interesse i at få det til at fremstå sådan, hvis ikke det rent faktisk var sandt.

Peter Høivang

@ Jens

Det jeg linker til, er forskning, som du selv kan læse.

Der bred enighed om, at tjenestemandsreformen øger løn ulighed. Selv dansk folkeparti ønsker tjenestemandsreformen afskaffet.

Jeg har ikke påstået at en politibetjent tjener mere end en sygeplejerske noget sted, så det vil jeg ikke stå på mål for.

Det er dog ejendommeligt, at sygeplejersker har en bachelor uddannelse og tjener mindre end eller det samme som en betjent, der ikke har en bachelor uddannelse.

Betjenten er vel uddannelsesmæssigt nærmere at sammenligne med en sosu assistent og her tjener betjenten mere.

Ingen overraskelse at du ikke er enig med fakta og det er din ret. Jeg ved at det jeg linker til, er den bedste forskning der er på området lige nu og den vil jeg gå ud fra når jeg udtrykker min støtte til sygeplejerskens kamp for bedre løn.

Jens Christensen

Nu var det faktisk kronikørens påstand, jeg havde refereret til. Du stillede dig ret beset selv ind med 19:36 kommentaren.

'Forskningen', du linker til, er da i høj grad omdiskuteret (!) og har været det hele vejen igennem diskussionerne de seneste måneder. Og det har fløjet frem og tilbage med postulater, som ofte er svære at tro på.

Selvfølgelig er der ikke noget problem med manglende ligeløn i den offentlige sektor, når man tænker på emnet i relation til Ligelønslovens/EF-direktivets forstand. Om der er et meget overordnet strukturelt ligelønsproblem er klart nok lidt sværere at vurdere konkret, men jeg synes ærlig talt ikke, at eksempelvis de fremhævede faktiske løntal i førnævnte artikel fra Sygeplejersken overhovedet indikerer dette. Men okay, det må du jo gå ud på barrikaderne med en påstand om.

Jeg har ikke nogen egentlig mening om, hvilken faggruppe der bør tjene mest. Men mit indtryk er i høj grad, at man begår en meget stor strategisk fejl fra sygeplejerskernes side både ved at lægge det an som et kønsbestemt ligelønsproblem og ved - i hvert fald fra mange debattørers side - at gøre det til en kamp fagene imellem. Men okay, forhandlingerne foregår selvfølgelig ikke i offentlige debatforaer.

Søren Kristensen

Du kan også blive snydt hvis du tager et mandfag.

Nils Bøjden

De andre fagforeninger afviste enhver form for lønoverførsel.

Fagforeningerne er frivilligt indgået i et forhandlingsfællesskab. Dette fællesskab kan selvfølgelig ikke få en lønramme der overstiger hvad der opnås på det private arbejdsmarked.

Regionerne tilbød sndhedspersonalet en del mere, men det ville de andre i forhandlingsfællesskabet ikke acceptere. SÅ meget for solidaritet.