Kommentar

Alt for ofte ender vi stærke feminister alligevel med at stå og tage opvasken

Selv om jeg er en stærk kvinde og feminist, finder jeg ofte mig selv ude i køkkenet med de andre kvinder og opvasken efter middagsselskaber. Det kan virke ubetydeligt, men disse kønsroller forplanter sig til lønforhold, forfremmelser og sexisme på arbejdspladsen, skriver næstformand i HK Privat, Anja C. Jensen, i dette debatindlæg
Når Epinion spørger de privatansatte HK’ere, svarer 42 procent, at kvinderne ryddede af bordet ved det seneste middagsselskab, og kun 15 procent siger det samme om mændene.

Når Epinion spørger de privatansatte HK’ere, svarer 42 procent, at kvinderne ryddede af bordet ved det seneste middagsselskab, og kun 15 procent siger det samme om mændene.

Susanne Mertz

Debat
24. juni 2021

En, to, tre – så stod jeg med fire tallerkener i hånden og var sammen med selskabets andre kvinder i fuld gang med at rydde af bordet og vaske op efter en god middag. Det sker helt instinktivt, men idet jeg står ude i køkkenet og skraber rester ned i skraldespanden, går det op for mig, at selskabet igen, og uden at nogen har orkestreret det, er blevet delt i to: kvinderne stående i køkkenet og mændene siddende tilbage inde ved bordet. Og nu stod vi altså der og ’hyggede’ os med rødvin, snak og opvask.

Nu tænker du måske: Og hvad så? I hyggede jer. Mændene hyggede sig. Betyder det noget?

Ja, det gør det altså. Fordi det er en dødssyg gentagelse.

For sjovt nok sker det her alt for ofte, når vi er til middagsselskaber med både mænd og kvinder. Og det sker per automatik. Kvinderne forventes ligesom bare at være dem, der primært tager sig af hjem og eventuelt børn, og det uden at få særlig ros eller anerkendelse for det. Vi gør det bare.

Min påstand er, at denne forventning og automatik påvirker kønnenes roller og vilkår i alt fra vores løn og pension til opgavefordeling og forfremmelser – og ikke mindst i forhold til sexisme og seksuelle krænkelser på arbejdspladsen.

En automatik, som jeg i mit arbejdsliv opponerer stærkt imod. Jeg opfordrer hver dag kvindelige HK’ere til at turde mere, kræve mere og finde sig i mindre. Så hvorfor søren er det, at jeg i en alder af 51 år, kandidat til at blive den første kvindelige formand for HK Danmark nogensinde og vanvittigt bevidst om manglende ligestilling, stadig kommer til at acceptere en uudtalt forventning i mit privatliv om, at mit køn ordner vasketøjet, holder badeværelset rent og rydder op efter spisning?

Det ulønnede arbejde

Jeg har aldrig været nogen stille pige. Jeg er født med en skarp tunge og er fra barnsben opdraget til, at jeg kunne alt, hvad jeg ville, og at jeg ikke skulle finde mig i noget. Og jeg har det ikke fra fremmede. Min mor er en gæv kvinde med ordet i sin magt, som deltog i kvindekampen i 70’erne. Hun var tillidskvinde på Carlsberg, og her støttede hun også andre kvinder i at finde deres egen styrke og selvstændighed.

Men når min mor kom hjem efter en lang arbejdsdag i rengøringskitlen – en arbejdsdag, der startede klokken halv seks om morgenen – var det stadig hende, der lavede mad, læste lektier med mig og pustede på skrammer. Oven i en fuld arbejdsdag med hårdt fysisk arbejde tog hun sig også af alt det ulønnede arbejde i hjemmet. Det blev der aldrig sat spørgsmålstegn ved.

Og det er spørgsmål, der desværre fortsat får lov at hænge i luften.

For selv om vi heldigvis er meget længere nu, end vi var i 70’erne, 80’erne og 90’erne, ja, bare end vi var for et år siden, så bruger kvinder stadig en hel time mere om dagen på (ulønnet!) husarbejde end mænd ifølge Rockwool Fondens tidsanvendelsesundersøgelse fra 2018.

Og selv om situationen ved middagsselskabet heldigvis er helt uigenkendelig for nogle, så kan vi bare se, at når Epinion spørger de privatansatte HK’ere, svarer 42 procent, at kvinderne ryddede af bordet ved det seneste middagsselskab, og kun 15 procent siger det samme om mændene. Og på stort set alle spørgsmål om opgaver i hjemmet og med børnene er det kvinderne, der tager fra.

Får intet til gengæld

Nogen vil nu ryste på hovedet og sige ’Kan familierne ikke bare selv få lov at indrette sig, som de vil?’ For min skyld gerne. Men det skal dæleme være baseret på en åben snak om forskelle og ansvarsområder, i stedet for at det bare ligger som en uudtalt forventning. For det er netop ansvaret for, at tingene kører derhjemme, der gør, at mange kvinder går på deltid. Det er den lange barsel, der gør, at vi bliver sat tilbage i forhold til løn og pension – og nogle steder endda går glip af ansættelser eller forfremmelser. Det er den store andel af omsorgs- og sygedagene med børnene, der får arbejdsgivere til at spørge mere eller mindre direkte ind til familiesituationen ved jobsamtaler. Men det er også en adfærd, hvor kvinder bare fikser uden at kræve noget til gengæld, og den adfærd ser vi for eksempel også gentaget i uformelle kollegasammenhænge, lønforhandlinger, MUS-samtaler og andet.

I hjemmet skal vi simpelthen lære at sætte os ned og lade andre opdage, at tingene ikke rydder sig selv op. På arbejdspladsen skal vi omvendt rejse os op og række ud efter opgaverne, lønnen og indflydelsen.

Jeg står allerede op for kvinder og mænds rettigheder både på arbejdspladsen og i hjemmet. Jeg lover til gengæld, at jeg vil øve mig i at blive siddende næste gang, der er et middagsselskab.

Anja C. Jensen er næstformand i HK Privat

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Det lyder som en kedelig, traditionsbunden omgangskreds.
Måske kunne man tage emnet op, om hvem der rydder bordet og opvasken INDEN maden er spist. Det ville nok ødelægger den gode stemning og DEN er virkelig vigtig.
Det er ligesom på arbejdspladserne, hvor mange er så bange for at miste jobbet, at de bøjer nakken og holder kæft. For fagforeningerne har tilladt, at lønkompensationen i understøttelsen er udhulet til gennemsigtighed.

Pas nu på at lønnen, opgaverne, ansvaret og indflydelsen følges ad - på arbejde.

Steen K Petersen, David Zennaro, Søren Bro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Jeg ordner køkkenet, hver dag. Og har to ugentlige maddage. For yderligere spørgsmål, spørg Susan.

erik pedersen, Torben Nielsen, Eric Philipp, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

En opfordring til næste gang: gør som mændende, bliv siddende og afvent, hvad der sker.

Morten Balling, erik pedersen, Torben Nielsen, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
ulrik mortensen

" at mit køn ordner vasketøjet, holder badeværelset rent og rydder op efter spisning?"
.. og hvilket køn reparerer cykler, sætter lamper op og andre praktiske ting (gæt):

https://www.dr.dk/ligetil/kvinder-laver-mad-og-maend-reparerer-ting

Runa Bejstrup, jan sørensen, Torben Nielsen, Anders Reinholdt og olivier goulin anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Pseudoproblematik

Mænd og kvinder ender som regel med at lave det, de foretrækker og har mest lyst til

Det er præcis den samme historie som med drenges og pigers legetøjspræferencer.
Man kan med vold og magt forsøge at overstyre det med alle mulige tiltag - men man kommer altså til at kæmpe mod nogle iboende instinkter hvad de så end bunder i.

Lad enhver følge deres hjerte - og gør ikke noget problem ud af det

/O

jan sørensen, Per Christensen, Torben Nielsen, Tino Rozzo, Henrik Andersen, Carsten Bjerre, Morten Simonsen, Kim Houmøller, Christian D. Erichsen, Flemming Berger og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

Jeg ville overveje om pikken er det hele værd...........

Rikke Nielsen

En svær én, synes jeg. Mange kvinder synes mænd er nogle luddovne fjolser, der ikke kan finde ud af noget. Små børn. Hvis han støvsuger, synes hun, der er så elendigt gennemført, at hun støvsuger efter. Når de får børn sammen, stoler hun ikke nok på ham til at give ham ret til at blive omsorgsperson, og hun tager barslen selv. O

Jeg tror simpelthen, at mange kvinder bliver nødt til at neddrosle deres høje krav til omgivelserne og slappe lidt af. Give manden lov til at tage ansvar. Det kunne endda ende på med en win-win - manden tager ansvar og kvinden slapper af. Start med at blive siddende ved bordet sammen med mændene og hyg jer.

Det

Runa Bejstrup, jan sørensen, Per Christensen, erik pedersen, Torben Nielsen og Anders Hüttel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Men det er også en adfærd, hvor kvinder bare fikser uden at kræve noget til gengæld - minder lidt om hvordan mænd ofte træder til når cykelkæden er faldet af eller dørkarmen binder - for slet ikke at tale om når afløbet er stoppet.

John Kierans

Bekymrende, at HK-forpersonen i spe udviser så selektiv en omgang med data.

Hvis hun partout vil slå på, at kvinder i gennemsnit udøver ca. 50 minutters mere husligt arbejde per dag end mænd (dvs. rundt regnet små seks timer om ugen, alt inklusive), burde hun nok også lige forholde sig samme undersøgelses data om, at mænd i gennemsnit har en ugentlig arbejdstid på cirka 7 timer mere end kvinder. Hertil kommer så ekstra tid til transport.

Så hvis der overhovedet skal blandes relativt irrelevant statistik ind i drøftelsen af fordelingen af arbejdsopgaver mellem kønnene, kunne hun jo til en begyndelse skrubbe ud og vaske bilen, grave haven eller på anden vis yde hendes fair andel af den samlede arbejdsbyrde …

Egon Stich, Runa Bejstrup og Jens Jensen anbefalede denne kommentar

Hvor dejligt det ville være at have middagsselskaber at klage over. Vi andre har en del tungere fysisk arbejde end fire tallerkener (og en samtale i et Svane-køkken) at rutte med. Et forslag er at du bare går ind til bordet igen efter kun at have taget din egen tallerken ud i køkkenet. Det ville jo så have overflødiggjort klagen?

olivier goulin

@Søren

... og afkalker den tilkalkede vandhane

for at fortsætte listen af klassikere

/O

Lise Lotte Rahbek

Off topic --> Min mors generation var af den opfattelse, at nogle praktiske opgaver nærmest var genetisk målrettet mænd, mens kvinder var bedre til at stryge skjorter og vaske op.
I alle de år jeg boede alene har jeg renset afløb, afkalket armaturer, vasket op, strøget mine skjorter - hvis jeg havde nogle -, betalt cykelsmeden for at skifte kæde på cyklen, bygget en skorsten og vasket trappen.
Der ER ingen mande- eller kvindeopgaver.
Der er kun nødvendighed og det komfortable i velkendte rutiner.

Rikke Nielsen, Camilla Mehl, erik pedersen, Ann Thomsen, Hanne Ribens, ingemaje lange, Ruth Sørensen, Freddie Vindberg og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Hjemme hos os er traditionelle kvinde opgaver (madlavning, opvask mv.) blevet til fælles opgaver, mens traditionelle mande opgaver er forblevet mande opgaver.
Det er nu ok med mig. Jeg trives ikke i et millimeter demokrati.

Jens Christensen

Det er spøjst, at man kan være så stærk, sikkert ligefrem bomstærk, som skribenten her, og alligevel føle det påkrævet at udbasunere alle de små uretfærdigheder i sit daglige liv.

Jens Christian Jensen, jan sørensen, Rosa Maluna Dahl, olivier goulin, Torben Nielsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Jeg elsker anekdoter. jeg kan vælge hvad jeg har lyst til og som den stærke person jeg er, så vælger jeg offerrollen. for det giver point, og ingen vil modsige mig, fordi så er de XXXX

Så er offerrolle kørte i stilling
"Min påstand er, at denne forventning og automatik påvirker kønnenes roller og vilkår i alt fra vores løn og pension til opgavefordeling og forfremmelser – og ikke mindst i forhold til sexisme og seksuelle krænkelser på arbejdspladsen."
jeg vil ikke sige køn ikke kan spille ind, men jeg kan NEMT finde på 117 andre grunde til der er en forskel.

"og uden at nogen har orkestreret det, er blevet delt i to: kvinderne stående i køkkenet og mændene siddende tilbage inde ved bordet. "
Så nu kan kvinde snakke om det de vil og mændne kan også, det er da en vind vind for alle.

Runa Bejstrup

Når jeg kigger mig rundt i min omgangskreds.så virker det som om at de fleste mænd har lært at passe børn og udføre huslige opgaver.mens det kniber mere med at kvinderne kommer ud af huset og udfører mandeting.
Så næste gang der er fest kan jeg kun opfodre mændene til at aflaste deres koner med opvasken, så kan konerne jo til gengæld slå deres slag for ligeberettigelsen og skifte olie på bilen næste gang den trænger.
Og det vil Anja C. Jensen sikkert give mig ret i ,vi trænger til at se nogle flere kvinder på en tagryg når de skæve sten skal rettes.

Selvfølgelig skal der være ligestilling når det gælder arbejdsopgaver. Men kvinder er deres egen værste fjende!!!
Hvis manden feks tager over på nogle huslige pligter er kvinder hurtige til at kritisere og nedgøre indsatsen. Og dermed bevare verdensherredømmet over de funktioner / opgaver.

Og køns forskellene gør måske også at kvinden selv påtager sig mere af det huslige arbejde.

På et stress foredrag hos lederne for nogle år siden kom en kvindelig taler med følgende eksempel. Hvis der skal ses en film vil en mand oftest blive siddende og se den. Kvinden vil gå ud med en kaffekop inde i filmen for at sætte i opvaskemaskinen og for den ikke skal rode i stuen. Og når hun så er i køkkenet kan hun jo lige støve en hylde af eller gøre klar til madpakker.

Så jævnfør artiklen ... hvis du skal ud med din tallerken ..så tag din egen og nå du så er færdig kan du jo gå ind og hygge igen. Ved at tage andres tallerkener opdrager du dem til ikke selv at være aktive.

Noget man også ser i mange børnefamilier hvor moren er en "frivillig" tjener for børnene som ikke selv får lært nogle gode rutiner og ikke selv tager ansvar.
Nogle børn får ligefrem serveret morgenmad på sengen hver dag på grund af denne misforstået holdning fra mødrene. Altså før de bliver kørt helt op til skoleporten.

olivier goulin

@Runa

Du ser ikke pointen her.

Pointen er jo, at langt de fleste kvinder ikke ønsker at skifte olie på bilen
De ønsker ikke at blive beskidte eller svede.
De kan ikke lide lugten af kemikalier (hvorfor det altid er manden, der skal afkalke hanerne, når de kalker til)
De gider ikke engang at sætte sig ind i, hvordan bilen fungerer

Derimod har de meget mere lyst til at udføre de huslige pligter, som vedrører oprydning, rengøring og madlavning, børnepasning - etc.

Vist, en stereotyp generelisering - men ikke desto mindre så universel, at alle mænd har en påfaldende ens opfattelse af det. Spørg kvinderne selv - og du vil blive overrasket over, hvor meget de ligner hinanden på dette punkt.

Det er jo derfor, der ser så relativt få kvindelige automekanikere.

Så lad dog kønnene tage sig af de opgaver, som de nu engnagn foretrækker - uden at skulle diskutere til døde, om det er genetisk eller historisk betstemt - arv eller miljø - og ikke mindst - uden at lægge en kønspolitisk tolkning og problematik ned over det.

Utroligt at nogen stadig gider piske denne døde hest i det 21. århundrede

/O

Runa Bejstrup

@olivier goulin
Jeg har måske ikke udtrykt mig helt rigtigt,men det var ironisk ment.
Ser du jeg arbejder på en genbrugsplads og har gjort det i snart 34 år,det antal kvinder der har været ansat her i firmaet enten som rigtige skraldemænd eller som genbrugsvejledere, som det vist hedder i vore dage,kan tælles på to hænder.På trods af at det er mindre fysisk krævende end at være sosu'er eller rengøringskone.
Men selvfølgelig som sosu-assistent tjener man mere end en skraldemand, så det er vel meget forståeligt.
Tal lige om ligeløn her.

Rikke Nielsen

Interessant at det, at Anja C. Jensen fremhæver et særegent kønsrollemønster, får d'herrer til at gå så meget i selvforsvar.