Læserbrev

Pelle Dragsted: Jeg savner den Peter Hummelgaard, der bekæmpede fattigdom

Det er ganske enkelt forkert, når beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) skriver, at ydelseskommissionens forslag hjælper tusindvis af fattige børn. For virkeligheden er, at forslaget slet ikke mindsker børnefattigdommen i forhold til i dag, skriver Pelle Dragsted i dette debatindlæg.
Debat
15. juni 2021

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) forsøger i Information den 9. juni at overbevise mig om, at han ikke har glemt den kritik af Finansministeriets snævre arbejdsudbudstankegang, som han formulerede før valget og i starten af sin embedsperiode. Ikke desto mindre er det netop den snævre incitamentstankegang, som regeringens kommissionsrapport bygger på.

Her antages det skråsikkert, at et øget økonomisk incitament vil få flere i arbejde, og at øgede ydelser omvendt vil betyde, at færre kommer i arbejde. På trods af at erfaringerne fra tidligere reformer viser, at økonomiske incitamenter har meget ringe effekt – særligt i gruppen af kontanthjælpsmodtagere.

Desværre har den snævre arbejdsudbudstankegang sammen med regeringens beslutning om at fastholde Lars Løkkes nedskæringer på kontanthjælpen haft den konsekvens, at kommissionens forslag slet ikke leverer den bekæmpelse af fattigdommen, som er aftalt med støttepartierne i forståelsespapiret.

Det er ganske enkelt forkert, når Peter Hummelgaard skriver, at kommissionens forslag målrettet hjælper tusindvis af børn. Virkeligheden er, som Jyllands-Posten forleden kunne fortælle, at forslaget slet ikke mindsker børnefattigdommen i forhold til i dag.

Jeg håber, at Peter Hummelgaard og regeringen snart vil fremlægge et eget forslag, der leverer på de aftaler, regeringen har indgået i forståelsespapiret.

Problemet i Danmark er ikke, at det ikke kan betale sig at arbejde, men tværtimod at indkomsttabet ved uforskyldt arbejdsløshed er blevet alt for stort. Det, tror jeg, den gamle Hummelgaard ville være enig i.

Pelle Dragsted, skribent

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er da helt indlysende, for alle og det er det formentlig også for cand.jur. Peter Hummelgaard Thomsen, at den såkaldte ydelseskommissionens forslag om at hjælpe børnene i stedet for forældrene, reelt ikke ændrer børnenes situation så meget som et suk.

Men ligesom de øvrige ministre i denne regering, at Peter Hummelgaard Thomsen også blot et villigt redskab for statsminister Mette Frederiksens amatøragtige politik, der bygger på lommefilosofi og ønsketænkning.

Og selvfølgelig, hr. cand.jur. så gavner et overdimensioneret udbud af arbejdskraft absolut ikke fattigdommen. Det må da både være logik for dværghøns og andre på samme niveau.

Knud Chr. Pedersen, Bjarne Andersen, Steen K Petersen, Inge Lehmann, Morten Kjeldgaard, Niels G Madsen, Peter Mikkelsen, Ole Svendsen, Eva Schwanenflügel, Freddie Vindberg og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

"Jeg håber, at Peter Hummelgaard og regeringen snart vil fremlægge et eget forslag, der leverer på de aftaler, regeringen har indgået i forståelsespapiret."

Du kan håbe fra nu af og til næste valg. Tror du virkelig selv på det -

For mig er det slut med at håbe på noget som helst. Jeg har lært lektien. Alene tanken om at skulle støtte det modbydelige menneskesyn som socialdemokratiet repræsenterer - nej tak. Regn ikke med mig som passivt stemmekvæg til deres asociale politik. Det er slut.

Bjarne Andersen, Steen K Petersen, Inge Lehmann, Morten Kjeldgaard og Niels G Madsen anbefalede denne kommentar